لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۴

انجیل به خط قرآن، هدیه‌ فلسطینی‌ها به پاپ بندیکت شانزدهم


عکس تزیینی است. (از آثار استاد نصرالله افجه‌ای)
عکس تزیینی است. (از آثار استاد نصرالله افجه‌ای)
یاسر ابوسایمه، خطاط مسلمان فلسطینی، دو ماه است که مامور شده است انجیل لوقا را به خط مزین عربی به روی کاغذ بیاورد تا در زمان دیدار پاپ بندیکت شانزدهم در ماه آینده میلادی به او اهدا شود.

متن انجیل لوقا که از اناجیل اربعه مسیحیان است قرار است بر ۶۵ صفحه اندازه پوستر نوشته شود و با طرح‌های رنگی از زندگی عیسی مسیح، از زمان تولد تا تصلیب او، همراه باشد. کشیش محله هر چند روز یک بار سری به ابوسایمه می‌زند تا از صحت متن انجیل مطمئن شود.
متن انجیل و طرح‌ها نهایتا پیچیده در پوست گوزن و در جعبه‌ای صدف‌نشان به پاپ بندیکت، رهبر مسیحیان جهان، ‌تقدیم خواهد شد. جعبه‌های صدفی از صنایع دستی خاص شهر بیت‌اللحم به شمار می‌رود.

سفر پاپ بندیکت شانزدهم به بیت‌المقدس از ۸ تا ۱۵ ماه مه انجام می‌شود، و او در روز ۱۳ ماه مه در بیت‌اللحم هدیه خود را دریافت خواهد کرد. او در همین روز در ناصریه و بیت‌المقدس نیز توقف خواهد داشت که در زندگی مسیح نقشی محوری داشتند.

پاپ روز یازدهم ماه مه در یک مهمانی در اقامت‌گاه شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، هدیه نادر دیگری نیز دریافت خواهد کرد: متن عبری و ۳۰۰ هزار کلمه‌ای عهد عتیق که به کمک تکنولوژی نانو بر یک ذره سیلیکون به اندازه یک دانه شن نوشته شده است. ‌
پاپ روز یازدهم ماه مه در یک مهمانی در اقامت‌گاه شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، هدیه نادر دیگری نیز دریافت خواهد کرد: متن عبری و ۳۰۰ هزار کلمه‌ای عهد عتیق که به کمک تکنولوژی «نانو» بر یک ذره «سیلیکون» به اندازه یک دانه شن نوشته شده است. ‌

یاسر ابوسایمه در یک اردوگاه آوارگان فلسطینی در اردن بزرگ شده و خطاطی را در بغداد آموخته است. وی از سوی شهردار بیت‌اللحم، ویکتور بطرسه، مامور انجام این کار شده است.

پیشتر یاسر ابوسایمه در سال ۲۰۰۷ قرآنی دست‌نویس به محمود عباس، رئیس دولت خودگردان فلسطینی، هدیه کرده است.

شهردار بیت‌اللحم می‌گوید به این دلیل انجیل لوقا را به سه انجیل دیگر یعنی یوحنا، مرقس و متی ترجیح داده که بیش از همه به جزییات زندگی مسیح در این شهر اشاره دارد.

ویکتور بطرسه همچنین می‌گوید یاسر ابوسایمه، خطاط مسلمان، را نه فقط به خاطر هنر و استعدادش، بلکه از این جهت برای این کار انتخاب کرده است که پیام هم‌زیستی مسالمت‌آمیز مذاهب را برساند.

او می‌گوید: «این پیامی به جهانیان است که بیت‌اللحم هم شهر زادگاه مسیحیت است و هم محل روابط برادرانه مسلمانان و مسیحیان.»

بهبود روابط مسیحیان و مسلمانان از اهداف اصلی رهبر مسیحیان در این سفر تازه خواهد بود و او در همین راستا با رهبران مسلمانان نیز دیدارهایی خواهد داشت.

پاپ بندیکت شانزدهم در سال ۲۰۰۶ با ربط دادن اسلام به خشونت بسیاری از مسلمانان را به خشم آورد. او در یکی از سخنرانی‌های خود به متنی قرون وسطایی اشاره کرد که در آن برخی از آموزه‌های حضرت محمد «شریرانه و غیرانسانی» توصیف شده است.

رهبر مسیحیان بلافاصله از این که سخنانش ممکن است توهین به کسی باشد سخت اظهار تاسف کرد.
XS
SM
MD
LG