لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۵

کتابخانه اسکندريه مصر، مهم ترين نهاد فرهنگی جهان عرب


کتابخانه عظیم اسکندریه در ۱۱ طبقه با معماری بسيار زيبايی بازسازی شده است.( عکس: AFP)
کتابخانه عظیم اسکندریه در ۱۱ طبقه با معماری بسيار زيبايی بازسازی شده است.( عکس: AFP)



کتابخانه جديد اسکندريه که بر ويرانه های کتابخانه قبلی ساخته شده است در مدت زمان کوتاهی که از آغاز فعاليت هايش می گذرد به مهم ترين نهاد علمی و فرهنگی جهان عرب تبديل شده است.


سالانه يک ميليون نفر از اين کتابخانه که در ۱۱ طبقه با معماری بسيار زيبايی بازسازی شده است ديدن می کنند و ميليون ها نفر ديگر نيز از طريق اينترنت با آن در ارتباط هستند.


کتابخانه اسکندريه ميزبان هفت نهاد آکادميک و چندين بنياد تحقيقی از جمله بنياد اصلاحات جهان عرب و بنياد صلح خانم سوزان مبارک، همسر رييس جمهوری مصر است. از جمله نمايشگاه های دائمی اين کتابخانه، نمايشگاهی در رابطه با خطاطی است که ميزبان آثار چندين هنرمند ايرانی نيز هست.


مديريت اين کتابخانه با دکتر ابراهيم سراج الدين، عضو مجلس سنای مصر و معاون سابق بانک جهانی است. ابراهيم سراج الدين، استاد دانشگاه های هاروارد و قاهره دارای ۲۱ دکترای افتخاری از ۱۱ کشور جهان است و بدون شک برجسته ترين شخصيت فرهنگی کشورش به حساب می آيد.


مدير کتابخانه اسکندريه که برای ديداری با مقامات دولتی ايتاليايی به دعوت خبرگزاری کرونوس اينترنشنال در رم به سر می برد در گفت و گو با راديو فردا بر اهميت اين کتابخانه در گفت و گوی تمدن ها تکيه دارد.


  • «کتابخانه اسکندريه با حرکت از ميراث تاريخی که وارث آن است بايد با ترويج افکاری که بر ارزش های مشترک استوارند با نفاق فرهنگی و وحشت آفرينی مقابله کنند.»
ابراهیم سراج الدین، در گفت وگو با رادیو فردا

ابراهيم سراج الدين می گويد: «کتابخانه اسکندريه هدفش از سويی بزرگداشت مفاهيم انسانی مشترک، منطق گرايی، کثرت گرايی و تبليغ ديالوگ و تفاهم است و از سوی ديگر در اين دوران که ترس از ديگر و متفاوت گسترش يافته است در نظر دارد بر جنبه های انسانی مشترک تاکيد داشته باشد.»


اين روشنفکر و دانشمند مصری در ادامه می افزايد: «کتابخانه اسکندريه با حرکت از ميراث تاريخی که وارث آن است بايد با ترويج افکاری که بر ارزش های مشترک استوارند با نفاق فرهنگی و وحشت آفرينی مقابله کنند.»


وی می گويد: «ترس از ديگری، تنها در درگيری شمال و جنوب و يا شرق و غرب ديده نمی شود بلکه در داخل هر کشور و هر تمدنی نيز وجود دارد و باعث تاسف است که ما امروز در کشورهايی چون افغانستان و پاکستان يا عراق و سومالی و سودان شاهد کشتن مسلمانی به دست مسلمان ديگر و يا شهروندی توسط هم وطنش باشيم. در هزاره سوم متاسفانه ما تنها با درگيری تمدن ها مواجه نيستيم بلکه در داخل هر تمدنی نيز متفاوت ها به جان يکديگر افتاده اند و اين درگيری ها نتيجه فاصله گرفتن بشر از ارزش های انسانی مشترک است.»


به گفته ابراهيم سراج الدين، «ترويج اين ارزش ها از طريق مطالعه، کاووش و گفتگو و هر وسيله ارتباطی ديگر هدف اصلی کتابخانه اسکندريه است که در گذشته نيز چنين نقشی را برای غربی ها ايفا نموده است.»


در خاتمه مدير کتابخانه اسکندريه ابراز اميدواری می کند اين نهاد چون نهادی که وارث آن است و قرن ها يکی از مهم ترين قطب های فرهنگی جهان به حساب می آيد بتواند در قرن های آينده آن نيز نقش قبلی را ايفا کند.


سراج الدين می گويد: «من در ديدار با بازديدکنندگان می گويم کتابخانه کنونی که بر ويرانه های کتابخانه قبلی ساخته شده است همان نهادی است که اگرچه به مدت شش قرن مجبور شد فعاليت هايش را متوقف سازد ولی خوشبختانه از سال ۲۰۰۲ ميلادی بار ديگر بر سر کار و زندگيش بازگشته است تا افلاطون ها، سقراط ها، خيام ها و ابن سيناهای هزاره سوم محلی برای بحث، گفت و گو و تبادل نظر داشته باشند.»


XS
SM
MD
LG