لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

حملات سنگین ارتش پاکستان به طالبان


یکی فروند هلیکوپتر ارتش پاکستان در منطقه بونیر
یکی فروند هلیکوپتر ارتش پاکستان در منطقه بونیر
در حالی که ارتش پاکستان شبه نظامیان طالبان را از زمین و هوا آماج حملات خود قرار داده است، سازمان عفو بین الملل از آواره شده بیش از پانصد هزار نفر در مناطق شمال غرب پاکستان خبر می‌دهد.

به گزارش سی‌ان‌ان جنگنده‌های ارتش پاکستان در چارچوب حملات نظامیان این کشور علیه شبه نظامیان اسلام‌گرا، مراکز تجمع طالبان را در شمال غرب این کشور به شدت بمباران کردند.

به گفته ژنرال اطهر عباس یکی از سخنگویان ارتش پاکستان در جریان حملات هوایی به منطقه «دیر» بیش از هفتاد تن از ستیزهجویان کشته و شمار زیادی نیز متواری شده‌اند.

در روزهای اخیر ارتش پاکستان عملیات گسترده‌ای را علیه طالبان در مناطق ناآرام هم‌مرز با افغانستان آغاز کرده است که حملات هوایی یاد شده تنها بخشی از این عملیات محسوب می‌شود.

پیشتر دولت پاکستان به دلیل عدم انجام اقدامات موثر علیه شبه نظامیان طالبان در مناطق مرزی با افغانستان مورد انتقاد قرار ‌گرفت. از این رو ایالات متحده آمریکا هر از چندگاهی با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین به اهداف طالبان در این مناطق حمله می‌کرد که این حملات همواره ناخشنودی دولت پاکستان را به دنبال داشت.

حملات گسترده ارتش پاکستان علیه ستیزه‌جویان طالبان در عین حال موجب آواره شدن شمار زیادی از شهروندان غیرنظامی شده است. بر اساس اعلام یک سازمان امداد رسان مستقر در منطقه به دنبال آغاز حملات ارتش بین پانزده تا سی هزار نفر از ساکنان منطقه نا آرام «دیر» خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند. منطقه «دیر» در حدود صد و شصت کیلومتری شمال غرب اسلام‌آباد پایتخت افغانستان واقع شده است.

به گفته ژنرال اطهر عباس، ارتش پاکستان روز سه‌شنبه عملیات خود را با هدف نابود ساختن ستیزه‌جویان و بیرون راندن آنها از منطقه «دیر» تکمیل کرده و هم اکنون عملیات خود را در منطقه «بونر» متمرکز کرده است.

وی افزود، چند روز پیش حدود سیصد تن از شبه نظامیان طالبان با زیرپاگذاردن قراردان صلح با دولت پاکستان وارد منطقه «بونیر» شده بودند.

هر چند منطقه «بونیر» تنها صد کیلومتر از پایتخت پاکستان فاصله دارد، اما به اعتقاد ژنرال عباس حضور طالبان در این منطقه تهدیدی را متوجه پایتخت نمی‌کند.

ژنرال عباس همچنین متن آنچه را که از آن با عنوان گفت و گوی تلفنی ضبط شده میان «مولانا فضل الله» از رهبرای شبه نظامیان و چند تن از فرماندهان طالبان نام برد در اختیار خبرنگاران قرار داد. رهبران طالبان در این گفت و گو در باره نحوه خروج از منطقه «بونبر» در عین حفظ نفوذ خود در این منطقه با هم بحث می‌کنند.

در حالی که دولت پاکستان از این بابت نگران است که عملیات نظامی علیه طالبان به افزایش محبوبیت طالبان در میان مردم پاکستان و به ویژه در مناطق پشتو نشین این کشور منجر شود، «مایکل کرپون» یک تحلیل‌گر سیاسی و از بنیان‌گذاران مرکز مطالعاتی استیمسون در واشنگتن بر این اعتقاد است، که با نگاهی به آنچه روزنامه‌های پاکستانی در این مورد می‌نویسند، می‌توان دریافت که دیدگاه مردم در باره طالبان متغیر است. بسیاری از آنها مساله طالبان را «جنگ آمریکا» می‌دانند.

به اعتقاد کرپون ایالات متحده آمریکا با انجام اقدامات نظامی علیه طالبان در خاک پاکستان باعث شده است که مردم پاکستان به چنین نتیجه‌ای برسند. وی همچنین تاکید می‌کند، که اقدام نظامی ارتش پاکستان علیه شورشیان طالبان که گاهی از آن با عنوان «عملیاتی علیه شهروندان خودی» یاد می‌شود، برای دولت این کشور کار ساده‌ای نیست.

از سوی دیگر «سام ظریفی» مدیر بخش آسیا و پاسیفیک سازمان عفو بین الملل معتقد است، آزمون بزرگ دولت پاکستان پیروزی نظامی بر طالبان نیست، بلکه باز شدن دوباره مدارس و از سرگیری فعالیت مراکز بهداشتی در منطقه «بونر» مسایل به مراتب مهم‌تری به شمار می‌آید.

به گفته وی هر چند مردم مناطق شمال غرب پاکستان از زندگی تحت حکومت طالبان وحشت دارند، اما عملیات نظامی ارتش پاکستان هم آنها را سخت هراسان کرده است.

ساکنان محلی به کارکنان عفو بین الملل گفته‌اند، در جریان حملات ارتش پاکستان خانه‌ها و فروشگاه‌های زیادی در این مناطق ویران شده است، بدون آن که به طالبان آسیبی وارد آید. «سام ظریفی» همچنین اعلام کرد، به دنبال گسترش عملیات نظامی در منطقه بیش از پانصد هزار نفر محل سکونت خود را ترک کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG