لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۸

عفو بین الملل: طالبان به طور کامل از منطقه بونیر خارج نشده‌اند


مقام های آمریکایی نگران افزایش نفوذ اسلام گرایان در پاکستان مسلح به سلاح های هسته ای هستند
مقام های آمریکایی نگران افزایش نفوذ اسلام گرایان در پاکستان مسلح به سلاح های هسته ای هستند
در حالی که برخی از گزارش‌های خبری از خروج طالبان از منطقه بونیر حکایت دارد، عفو بین الملل، یکی از سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر، گزارش می دهد که شبه نظامیان طالبان همچنان در این منطقه مستقر هستند.

«سام ظریفی» مدیر منطقه‌ای آسیا و پاسیفیک سازمان عفو بین الملل در باره خبر عقب نشینی طالبان از منطقه بونر اعلام کرد: «بر اساس آنچه که ما از مردم بونیر شنیده‌ایم، طالبان افراد غیر بومی خود را از منطقه بیرون برده است. بدین ترتیب اعضای محلی طالبان همچنان در بونیر باقی مانده‌اند.»

به گزارش شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در آمریکا، در حالی که یکی از مقام‌های دولت پاکستان روز جمعه اعلام کرده بود، شورشیان طالبان به طور کامل از منطقه بونیر عقب نشینی کرده‌اند، یک گروه طرفدار حقوق بشر اعلام کرد، ساکنان منطقه گفته‌اند که اعضای بومی طالبان در بونر باقی مانده‌اند.

عفو بین الملل که مقرش در لندن است نگران ادامه یافتن برخوردهای تحقیر آمیز و سرکوب کننده طالبان در منطقه بونیر توسط اعضای محلی این گروه است.

به دنبال پیشروی طالبان به منطقه بونر در صد کیلومتری اسلام‌آباد که هفته گذشته صورت گرفت، مقام‌های آمریکایی با نگرانی تحولات پاکستان و افزایش نفوذ طالبان در این کشور را دنبال می‌کنند.

یک مقام آمریکایی با بی‌اهمیت خواندن عقب نشینی طالبان از منطقه بونیر اظهار داشت که «طالبان هم اکنون بخش‌های بزرگی از پاکستان را تحت کنترل خود در‌آورده‌اند و گویا دولت پاکستان هم قادر به متوقف کردن آنها نیست.»

پیشتر هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا هم نسبت به خطر افتادن پاکستان مسلح به سلاح‌های هسته‌ای به دست تروریست‌ها هشدار داده بود.

همچنین دریادار مایک مولن رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا هم در گفت و گو با شبکه خبری آمریکایی «ان‌بی‌سی»، از نزدیک شدن طالبان به پایتخت افغانستان به شدت ابراز نگرانی کرده بود.

یک مقام عالی‌رتبه نظامی آمریکا هم به سی‌ان‌ان گفته است، نمی‌‌توان احتمال تسلط نظامی طالبان بر اسلام‌آباد را به طور کامل منتفی دانست. هر چند به گفته وی چنین اتفاقی در آینده نزدیک روی نخواهد داد.

این مقام نظامی آمریکایی با اعلام این که در حال حاضر هیچ خطری زرادخانه هسته‌ای پاکستان را تهدید نمی کند، اظهار داشته است، ایالات متحده در حال بررسی سامانه امنیتی سلاح‌های هسته‌ای پاکستان است.

در حاالی که در برخی گزارش‌ها گمانه‌زنی‌هایی در خصوص عقب نشینی طالبان در ازای دریافت برخی امتیازها مطرح شده است، محمد جواد یکی از مقام‌های محلی تاکید کرد، عقب نشینی طالبان از منطقه بونیر بدون قید و شرط صورت گرفته است.

روز جمعه مسلم خان سخنگوی طالبان پاکستانی در گفت و گو با «سی‌ان‌ان» از تصمیم ستیزه جویان برای خروج از این منطقه خبر داده بود.

به گفته پلیس پاکستان مولانا صوفی محمد یکی از روحانیان بنیادگرا که در از سوی طالبان در گفت و گوهای صلح با دولت پاکستان شرکت داشت، بر روند خروج شبه نظامیان طالبان از منطقه نظارت می‌کرد.
XS
SM
MD
LG