لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۲

نگرانی شدید آمریکا از پيشروی نیروهای طالبان در پاکستان


سخنگوی کاخ سفید از قدرت گرفتن طالبان در پاکستان ابراز نگرانی شدید کرد و رابرت گیتس هشدار داد ناتوانی پاکستان در مقابله با تهديد اسلامگرايان افراطی، روابط دو کشور را تحت تاثير قرار می دهد.

رابرت گيتس، وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه گفت: رهبران پاکستان به وجود تهديد طالبان در شرايط فعلی اذعان دارند.

وزير دفاع آمريکا تصريح کرد: رهبران پاکستان نبايد تنها به تهديد عليه طالبان بسنده کنند بلکه بايد اقدامات لازم را برای مقابله آنان در نظر بگيرند

در همین زمینه،سخنگوی کاخ سفيد نیز روز پنجشنبه گفت: ايالات متحده آمريکا شديدا نگران پيشروی نيروهای طالبان در در دورن خاک پاکستان است

رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد، افزود: «خبر های روز های گذشته بسيار نگران کننده بوده و این موضوع وقت زیادی از رییس جمهوری را می گیرد.»

وی افزود: آنچه در افغانستان و پاکستان در حال وقوع است، مرکز توجه سياست خارجی دولت آمريکا را تشکيل می دهد.

روز چهارشنبه مقام‌های محلی و ساکنان اين منطقه تأييد کردند که نيروهای طالبان کنترل «بونير» را که تنها ۱۰۰ کيلومتر با اسلا‌م‌آباد فاصله دارد، به دست گرفته‌اند.

گرچه سقوط «بونير» به معنی تهديد فوری نيروهای طالبان برای اسلا‌م‌آباد نيست اما به نشانه‌ای ديگر از افزايش توان طالبان و ضعف دولت مرکزی پاکستان برای مقابله با آنها تعبير شده است.

در همين زمينه، همزمان با افزايش نگرانی های بين المللی درباره توانايی دولت پاکستان در مقابله با اسلام گرايان افراطی، اسلام آباد روز پنجشنبه اعلام کرد: نيروهای تازه نفسی را به مناطقی که به دست نيروهای طالبان افتاده است اعزام خواهد کرد.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، نيز روز پنجشنبه، گفت: پاکستان در حال توجه به جدی شدن تهديد افراط گرايان است.

خانم کلينتون به نمايندگان کنگره گفت که دولت باراک اوباما می کوشد تا دولت پاکستان را قانع کند توجه سنتی به هند به مثابه تهديد اصلی، اکنون بايد تغيير کند و این توجه باید بر اسلام گرايان افراطی معطوف شود.

وی افزود: «تغيير پارادايم ها (سرمشق) و باورها آسان نيست، ولی باور دارم آگاهی دارد بيشتر می شود نه تنها در دولت پاکستان بلکه در ميان مردم این کشور؛ تهديد شورشيان به شهر های بزرگ نزديک و نزديکتر می شوند.»

وزير امور خارجه آمريکا همچنين تصريح کرد: اکنون فرصت همکاری با دولت پاکستان وجود دارد تا بتوان با کمک به آنها و آنچه که نياز دارند، با تمام قوا با اين تهديد مقابله کنند.

منطقه بونير که نزديک به يک ميليون نفر جمعيت دارد، دروازه شهر مردان، دومين شهر بزرگ ايالات سرحد شمال غربی (پس از پيشاور) به شمار می‌آيد.

شبه نظاميان طالبان از دره سوآت در همسايگی بونير به اين منطقه وارد شده‌اند. دره سوآت همان منطقه‌ای است که دولت مرکزی پاکستان در ماه فوريه امسال با طالبان آتش‌بس امضا کرد و چند روز پيش نيز به آنها اجازه داد قوانين شريعت را در آنجا به اجرا درآورند.

روز چهارشنبه شبه‌نظاميان به شدت مسلح در دهکده‌های بونير به گشت‌زنی پرداختند در حالی که پليس محلی از بيشتر پاسگاه‌های خود در منطقه عقب‌نشينی کرده بود.
XS
SM
MD
LG