لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۳

نگرانی کلينتون از سرنوشت پاکستان


هيلاری کلينتون وزير امور خارجه آمريکا
هيلاری کلينتون وزير امور خارجه آمريکا
هيلاری کلينتون وزير امور خارجه آمريکا، مقام‌های پاکستانی را متهم کرده که با سپردن کنترل بخش‌هايی از کشور به نيروهای طالبان، از خود سلب مسئوليت کرده‌اند.

خانم کلينتون که در کميسيون روابط خارجی مجلس نمايندگان آمریکا سخن می‌گفت، اظهار داشت که وضعيت کنونی در پاکستان «تهديدی مهلک برای امنيت و ايمنی کشور ما و تمامی جهان» است.

وی در ادامه افزود: «من فکر می‌کنم که دولت پاکستان اساساً در مقابل طالبان و تندروها از خود سلب مسئوليت کرده است».

وزير امور خارجه آمريکا از مردم پاکستان خواست «با قدرت» به سياست دولت خود اعتراض کنند، سياستی که به باور خانم کلينتون «قلمروهای بيشتر و بيشتری را در اختيار ستيزه‌جويان،طالبان، القاعده، و نيروهای متحد آنها در جمع تروريست‌ها» قرار می‌دهد.

خانم کلينتون ضمن آنکه وضعيت پاکستان را نيازمند توجه فوری دانست، اضافه کرد: «ما نمی‌توانيم جدی بودن اين تهديد نسبت به کل کشور پاکستان را دست‌کم بگيريم».

وزير امور خارجه آمريکا نظام قضايی پاکستان را نيز فاسد خواند و آن را فاقد قدرت لازم در مناطق روستايی دانست.

آصف علی زرداری، رئيس جمهوری پاکستان در نيمه فروردين ماه قانونی را به امضا و تصويب رساند که بر پايه آن قوانين شريعت در منطقه دره سوات قابل اجرا خواهد بود. تصويب اين قانون بخشی از توافق با شورشيان طالبان در آن منطقه بود تا پايانی بر نافرمانی و حملات آنها به نيروهای دولت مرکزی در دو سال گذشته باشد.

بخش‌های وسيعی از منطقه دره سوات اکنون در کنترل نيروهای طالبان است. بر اثر درگيری‌های نيروهای طالبان با قوای دولتی تاکنون هزاران نفر از منطقه آواره شده و صدها مدرسه ويران گشته است.

منطقه دره سوات در ۱۰۰ کيلومتری اسلام‌آباد قرار دارد.
XS
SM
MD
LG