لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

هم‌کلاسی‌های سابق رکسانا صابری دست به اعتصاب غذا می‌زنند


رکسانا صابری در حال تهیه گزارش در ایران
رکسانا صابری در حال تهیه گزارش در ایران
استادان و دانشجویان دانشگاه سابق رکسانا صابری، روزنامه‌نگار ایرانی – آمریکایی که در ایران در زندان به سر می‌برد، در اعتراض به زندانی شدن او دست به اعتصاب غذا می‌زنند.

رکسانا صابری که از اواسط بهمن‌ماه ۱۳۸۷ در زندان اوین به سر می‌برد، سه هفته پیش به جرم جاسوسی برای آمریکا به هشت سال زندان محکوم شد.

استادان و دانشجویان سابق و فعلی دانشگاه نورث‌وسترن در ایالت ایلینوی آمریکا در کنار افراد و گروه‌هایی دیگر در حال به راه انداختن کمپینی با عنوان «رکسانا را آزاد کنید» هستند تا از این طریق همبستگی خود با خانم صابری و اعتراض خود به حکم زندان او را اعلام کنند.

رکسانا صابری، دختر شایسته ایالت داکوتای شمالی، در سال ۱۹۹۹ میلادی از مدرسه روزنامه‌نگاری دانشگاه نورث‌وسترن فارغ‌التحصیل شد.

کمپین «رکسانا را آزاد کنید» که روز یک‌شنبه آغاز می‌شود ۱۲ روز به طول خواهد انجامید و هدف از آن اعلام همبستگی با خانم صابری است که خود از روز دوم اردیبهشت‌ماه دست به اعتصاب غذا زده و به گفته پدرش، رضا صابری، که روز دوشنبه گذشته در زندان او را ملاقات کرده «مصمم است که همچنان به اعتراض خود ادامه دهد.»

این در حالی است که قاضی حسن حداد، معاون امنيت دادسرای عمومی و انقلاب تهران، اعتصاب غذای رکسانا صابری را تکذيب کرده است.

سازمان‌دهندگان کمپین «رکسانا را آزاد کنید» از تمام داوطلبان در سراسر دنیا خواسته‌اند که برای اعلام همبستگی با خانم صابری در نوبت‌های ۲۴ ساعته دست به اعتصاب غذا بزنند.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز روز سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که اعضای این سازمان در حمایت از این روزنامه‌نگار ۳۲ ساله دست به اعتصاب غذا می‌زنند.

سازمان‌دهندگان کمپین «رکسانا را آزاد کنید» از تمام داوطلبان در سراسر دنیا خواسته‌اند که برای اعلام همبستگی با خانم صابری در نوبت‌های ۲۴ ساعته دست به اعتصاب غذا بزنند.
این سازمان که در شهر پاریس مستقر است در بیانیه‌ای که به مناسبت آغاز این اعتصاب غذا منتشر کرد با اظهار نگرانی فراوان نسبت به سلامتی خانم صابری اشاره کرد که «لازم است رکسانا صابری بداند که تنها نیست و حالا می‌تواند استراحت کند. ما او را به حال خود رها نخواهیم کرد».

تاکنون علاوه بر مقامات آمریکایی از جمله باراک اوباما و هیلاری کلینتون، رئیس جمهور و وزیر خارجه ایالات متحده، سازمان گزارشگران بدون مرز و کمیته حمایت از خبرنگاران ٣٥ سازمان مدافع آزادی مطبوعات در فراخوانی مشترک از مقامات قضایی ایران خواسته‌اند رکسانا صابری هر چه سریع‌تر از زندان آزاد شود.

مقامات ایران در ابتدا با تأیید بازداشت رکسانا صابری که در شش سال گذشته برای رسانه‌هایی چون ان‌پی‌آر و بی‌بی‌سی گزارش تهیه می‌کرد از ذکر اتهام این خبرنگار آزاد خودداری کرده و تنها به این نکته اشاره می‌کردند که او از سال ۱۳۸۵ شمسی بدون مجوز وزارت ارشاد در ایران فعالیت کرده است.
XS
SM
MD
LG