لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۳

«نگرانی زیاد» آمریکا از وضعيت سلامتی رکسانا صابری


رابرت وود، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، می گوید: ایالات متحده از همه ابزار های دیپلماتیک برای آزادی رکسانا صابری اسفاده خواهد کرد.
رابرت وود، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، می گوید: ایالات متحده از همه ابزار های دیپلماتیک برای آزادی رکسانا صابری اسفاده خواهد کرد.
آمريکا نسبت به وضعيت سلامتی رکسانا صابری، خبرنگار ايرانی-آمريکايی که گفته می شود در زندان دست به اعتصاب غذا زده، ابراز نگرانی کرده و خواهان آزادی وی شده است.

رابرت وود، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز سه شنبه درباره رکسانا صابری گفت: «ما خیلی نگران وضعيت روحی و جسمی او هستيم».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا افزود: « همانطور که وزير امور خارجه (هيلاری کلينتون) گفته است؛ از همه ابزارهای ديپلماتيک که در اختيار داريم، برای بازگرداندن او استفاده خواهيم کرد.»

رضا صابری، پدر رکسانا، نیز به خبرگزاری فرانسه در تهران گفته است: اعتصاب غذای دخترش وارد دومين هفته خود شده است و وی وزن زيادی را از دست داده است.

آقای صابری می افزايد: رکسانا گفته است تا آزادی از زندان به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد.

اين در حالی است که مقامات قوه قضائيه ايران روز سه شنبه اخبار مربوط به اعتصاب غذای رکسانا صابری را رد کردند.

به گفته آقای وود، به دليل «فقدان شفافيت»، آمريکا قادر نبوده است تا از وضعيت دقيق رکسانا صابری مطلع شود.

رابرت وود در اين زمينه گفت: «ما اطلاعاتی از ايران درباره پرونده او (رکسانا صابری) نگرفته ايم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا افزود: به همين دليل ما از ايران می خواهيم پاسخ های روشنی به پرسش هايی که ما در اين زمينه داريم، بدهد.

رکسانا صابری که از سوی مقام های قضايی جمهوری اسلامی ايران به جاسوسی برای آمريکا متهم شده بود در هفته گذشته به هشت سال زندان محکوم شد.

خانم صابری که ۳۱ ساله است و از پدری ايرانی و مادری ژاپنی در آمريکا متولد شده است در شش سال گذشته در ايران به سر می برد و برای شبکه های خبری بی بی سی، راديو ان پی آر و برخی ديگر از رسانه های خارجی گزارش تهيه می کرد.

مقام های قضايی ايران ابتدا به هنگام دستگيری رکسانا صابری اعلام کردند که کارت خبرنگاری وی از سال ۱۳۸۵ اعتبار نداشته است و او بدون مجوز اقدام به جمع آوری اخبار و تهيه گزارش می کرده است. اما آنها سپس گفتند که اتهام وی جاسوسی است.

پرونده رکسانا صابر ی در حالی به مرکز توجه روابط تهران و واشينگتن قرار گرفته که باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا در پيام نوروزی خود به مردم و دولت ايران خواهان «آغازی نو» در روابط بين دو کشور شده است.

ايران و آمريکا به دنبال تصرف سفارت آمريکا در تهران توسط دانشجويان پيرو خط امام در آبان سال ۱۳۵۸، روابط ديپلماتيک با یکدیگر ندارند.
XS
SM
MD
LG