لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

موضع‌گیری نمایندگان علیه دولت احمدی‌نژاد؛ شعار مرگ بر ضد ولایت‌فقیه در مجلس


مجلس ایران چهارمین روز از بررسی جزییات لایحه بودجه را در حالی سپری کرد که اختلاف محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای فضای مجلس را تحت‌الشعاع قرار داده به طوری که برخی نمایندگان خواستار تشکیل جلسه غیر علنی برای پرداختن به این مساله شدند؛ شماری از نمایندگان همچنین در مجلس شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» سر دادند و «جریان انحرافی» را به انتقاد گرفتند.

این همه درحالی است که هنوز تکلیف بودجه سال ۱۳۹۰ با وجود گذشت بیش از ۴۰ روز از سال روشن نشده، و به دلیل جرح ‌و تعدیل‌های اساسی صورت گرفته از سوی مجلس، علی لاریجانی خواستار محاسبه دوباره درآمدها و هزینه بودجه شده است.

محمدمهدی صادق، نماینده آستانه اشرفیه، از جمله نمایندگانی بود که روز شنبه خواستار تشکیل جلسه غیر علنی مجلس برای بررسی اوضاع کنونی با توجه به اختلافات پیش آمده میان رهبر و محمود احمدی‌نژاد شد.

محمد مهدی صادق در این باره گفت: «واقعیت این است كه فضای مجلس بر این نیست كه بودجه را ادامه بدهیم. خودتان این را رویت می‌كنید.»

این نماینده مجلس با اشاره به اختلاف میان ریاست جمهوری و رهبری جمهوری اسلامی اظهار داشت که این بحث «به همه جا حتی روستاها، شهرها و مباحثات خانگی نیز كشیده شده و همه از ما سوال می‌كنند كه چرا مجلس به این مساله مهم نمی‌پردازد.»

نماینده آستانه اشرفیه «سکوت» در این باره را جایز ندانسته و تصریح کرد: «ما انتظار داریم این موضوع در جلسه غیرعلنی مورد بررسی قرار گیرد. آیا فكر نمی‌كنید هر چه بیشتر سكوت شود فضا برای جریانات متعدد هم باز می‌شود؟ مگر مذاكرات متعددی صورت نگرفته،‌ آیا اثری داشته است.»

عبدالرضا مرادی نماینده ممسنی دیگر نماینده‌ای بود که خطاب به هیات رئیسه مجلس خواستار برگزاری جلسه غیرعلنی برای بررسی اختلاف میان محمود احمدی‌نژاد و رهبر جمهوری اسلامی شد و گفت: «مباحثی كه برخی نمایندگان در ارتباط با موضوعات و مسائل اخیر در خصوص دولت و رئیس جمهور مطرح می‌كنند، مورد تایید همه نمایندگان است.»

غلامرضا مصباحی‌مقدم، نماینده تهران، لحن تندتری داشت و با تکرار خواسته برگزاری جلسه غیر علنی، گفت: «وقتی ولایت فقیه حكمی می‌كند باید مورد توجه قرار بگیرد. مشروعیت مسئولین نظام به حكم و تنفیذ ولی فقیه است و هرگونه تصرفی بدون اذن ایشان نامشروع است.»

این نماینده فضای سیاسی ایران را «فضای صبر و انتظار» خواند و خطاب به علی لاریجانی گفت: «تا كی می‌تواند این وضع استمرار یابد؛ مجلس وظیفه‌ای دارد كه باید به آن اقدام نماید.»

عباسعلی نورا، نماینده زابل، در صحن مجلس اعلام کرد که «جریان انحراف» از ساعاتی قبل در تلاش است «با ابزار زور» دست به اقدامات «نابخردانه‌ای» زده که و به گفته او درصدد «تشویش اذهان عمومی» است.

«جریان انحراف» در ادبیات اصولگرایان منتقد معطوف به تیم احمدی‌نژاد و در راس آن اسفندیار رحیم مشایی است.

به گفته مخالفان محمود احمدی‌نژاد،‌ در جریان برکناری حیدر مصلحی از سوی احمدی‌نژاد که با مخالفت رهبر جمهوری اسلامی مواجه شد، اسفندیار رحیم مشایی نقشی اصلی را در این برکناری ایفا کرده است.

عباسعلی نورا نماینده زابل در ادامه افزود، «جریان انحراف» در نظر دارد، بیانیه‌ای را به امضای وزرا و استانداران برسانند اما به گفته او وزرا «تا کنون زیر بار این کار نرفته‌اند.»

نماینده زابل در ادامه تصریح کرد: «اگر غفلت کنیم جریان منحرف در درون جامعه شکاف ایجاد می‌کنند و مسلط می‌شوند.»

حسن نوروزی، نماینده دیگر مجلس حتی در واکنش به اختلاف ریاست جمهوری و رهبری جمهوری اسلامی، به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس رسما شکایت کرد و از علی لاریجانی خواست به شکایت وی رسیدگی کند.

پس از اظهارات نمایندگان منتقد دولت، گروهی دیگر از نمایندگان با شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» از مواضع آنها حمایت می‌کردند.

لاریجانی: بررسی بودجه مهمترین ضربه به جریان انحراف است

در واکنش به اظهارات این نمایندگان، علی لاریجانی رئیس مجلس گفت که بررسی لایحه بودجه در شرایط کنونی از اولویت برخوردار است و از نمایندگان خواست فضا را به دست خود «تحریک‌آمیز» نکنند.

علی لاریجانی با یادآوری سخنان روز شنبه رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد که «طرح این مباحث در كشور ایجاد مساله می‌كند» و خواستار آن شد که دیگر چنین مباحثی مطرح نشود.

رئیس مجلس تصریح کرد: «مهمترین کار برای ضربه زدن به جریان انحراف، بررسی لایحه بودجه است.»

مجلس شورای اسلامی روز جمعه چهارمین روز از بررسی بودجه را پشت سر گذاشت و این در حالی بود که محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت بیش از یک هفته است، به دلیل اختلاف بر سر وزارت اطلاعات در محل کار خود حاضر نشده است.

شماری از نمایندگان به غیبت محمود احمدی‌نژاد هنگام رسیدگی به بودجه نیز اعتراض کردند.

بررسی بودجه امسال به دلیل آن که دولت با چند ماه تاخیر آن را به مجلس داد، تاکنون به درازا کشیده است.

مجلس ایران برای اینکه امور جاری کشور بگذرد، بودجه‌ای را که معادل با دو ماه از بودجه سال ۱۳۸۹ است، در اختیار دولت گذاشته است تا بررسی بودجه ۱۳۹۰ به پایان برسد.

تاکنون بررسی بخش ردیف‌های درآمدی بودجه در مجلس به پایان رسیده اما بررسی ردیف‌های هزینه‌ای همچنان ادامه دارد.

مجلس اختیار دولت را برای افزایش قیمت‌ها محدود کرد

مجلس روز جمعه دست دولت را برای افزایش قیمت‌ انرژی و کالاهای یارانه‌ای بست و به دولت اجازه داد تنها تا سقف ۲۰ درصد قیمت این کالاها را افزایش دهد.

پیش از این مصوبه، احمد توکلی نماینده تهران نسبت به بازگذاشتن دست دولت در افزایش قیمت‌ها هشدار داد و گفت اگر آنچنانکه دولت می‌خواهد برای نمونه قیمت بنرین ۱۵۰۰ تومان و قیمت گازوئیل به ۳۵۰ تومان برسد،‌در آن صورت به گفته او تورم «افسارگسیخته» دامنگیر کشور می‌شود.

احمد توکلی گفت: «آقای احمدی نژاد که نظرات کارشناسان در خصوص تورم را استهزاء می‌کرد، باید توجه کند که کارشناسانی که هشدار می‌دادند مقصودشان تورم یک سال بعد از اجرای قانون بود و متاسفانه باید بگویم که آمار نرخ تورم ماهانه، نسبت به ابتدای اجرای قانون با شیب تندی در حال افزایش است.»

احمد توکلی همچنین گفت که محمود احمدی‌نژاد در نوروز امسال در دیدار با شماری از نمایندگان گفته است «اجازه دهید قیمت ها را بالا ببریم تا بیشتر بتوانیم به مردم پول دهیم.»

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: «احمدی‌نژاد باشد یا نباشد مسئول عوارض قانون شکنی در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها است که متاسفانه در آینده رخ خواهد.»

مجلس در اقدامی دیگر ۲ هزار میلیارد تومان از محل اختصاص سود سهام معوقه شركت ملی گاز را از درآمدهای دولت حذف كرد.

در پی چنین تغییرهایی بود که علی لاریجانی از کمیسیون تلفیق خواست درآمدها و هزینه‌های بودجه ۹۰ را بار دیگر محاسبه کند.

بعد از ظهر شنبه ۱۱۲ نفر از نمایندگان در رای‌گیری‌ حضور نداشتند.
XS
SM
MD
LG