لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

‌نگرانی‌ بین‌المللی از افزایش تلفات غیرنظامیان در سریلانکا


فرار غیرنظامیان از مناطق تحت کنترل ببرهای تامیل
فرار غیرنظامیان از مناطق تحت کنترل ببرهای تامیل
در ادامه درگیری‌های نیروی‌های دولتی سریلانکا و شورشیان جدایی‌طلب تامیل، برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که شمار تلفات غیرنظامیان در این درگیری‌ها همچنان رو به افزایش است.

شورشیان تامیل می‌گویند که روز سه‌شنبه در پی گلوله باران نیروهای دولتی، یک بیمارستان در یک منطقه از پیش امن اعلام شده، هدف قرار گرفته، که دست کم ۴۷ غیرنظامی کشته شده‌اند.

هیلاری کلینتون و دیوید میلیبند، وزرای خارجه ایالات متحده و بریتانیا، رو زچهارشنبه از طرف‌های درگیر خواستند برای خروج غیرنظامیان در مناطق جنگی، نبرد را متوقف کنند.
دولت مرکزی سریلانکا از سوی کشورهای غربی نیز به دلیل تلفات کشته شدن غیر نظامیان مورد انتقاد قرار گرفته است.

در ژنو، جان هلمز، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل، شورشیان و نیروهای دولتی را به دلیل تلفات غیر نظامی به باد انتقاد گرفت و شرایط مناطق جنگی در این کشور را «وضعیتی کاملا هولناک» توصیف کرد.

جان هلمز، شورشیان تامیل را متهم کرد که با پناه گرفتن در میان غیرنظامیان، آنهم علی‌رغم میلشان، از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل همچنین گفت در حالیکه نیروهای دولتی می‌گویند که از سلا‌ح‌های سنگین استفاده نمی‌کنند اما شواهد موجود نشان می‌دهد که نیروهای دولتی «دست کم تا حدی» اینگونه جنگ‌افزارها را به کار می‌گیرند.

در همین حال هیلاری کلینتون و دیوید میلیبند، وزرای خارجه ایالات متحده و بریتانیا، روز چهارشنبه از طرف‌های درگیر خواستند برای خروج غیرنظامیان در مناطق جنگی، نبرد را متوقف کنند.

در حالی که دولت سریلانکا برآورد کرده است در مناطقی که شورشیان تامیل موضع گرفته‌اند، نزدیک به ۲۰ هزار نفر غیرنظامی وجود دارند سازمان ملل متحد این رقم را تا ۵۰ هزار نفر اعلام کرده است.

دو طرف جنگ داخلی سریلانکا، که در طولانی‌ترین جنگ قاره آسیا در عصر حاضر به شمار می‌رود، یکدیگر را متهم می‌کنند که صدها غیر نظامی را از روز یکشنبه تاکنون کشته‌اند.

‌با این حال از آنجا که وارد شدن به منطقه درگیری‌ها بسیار مشکل است، این گزارش‌ها از سوی منابع مستقل به تایید نرسیده است.

‌ارتش سریلانکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که شورشیان تامیل را به محاصره درآورده است و راهی نیز برای فرار غیر نظامیان بازگذاشته است.

از ماه آوریل امسال که نیروهای دولتی سریلانکا، حمله گسترده خود را به شورشیان تامیل آغاز کردند، بیش از ۱۱۶هزار نفر از غیر نظامیان درگیری‌ها فرار کردند.
XS
SM
MD
LG