لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۸

مذاکرات محرمانه در اسرائیل؛ «اطمینان از عدم حمله به ایران»


 لئون پانتا، رئيس سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا (سيا)
لئون پانتا، رئيس سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا (سيا)
لئون پانتا، رئيس سازمان سيا در دیداری که به تازگی با مقام‌های بلندپايه اسرائیلی داشته است، از آنها کسب اطمينان کرده که حمله ناگهانی عليه ايران با فرمان تل‌آويو صورت نخواهد گرفت.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانس‌پرس به نقل از راديو دولتی اسرائيل، آقای پانتا دو هفته پيش برای مذاکره با بنيامين نتانياهو، نخست وزير، ايهود باراک، وزير دفاع، و ديگر مقام‌های بلندپايه اسرائيلی به این کشور سفر کرده بود و «برنامه هسته‌ای ايران» موضوع اصلی مذاکراتی بود که در این سفر انجام گرفت.

ايالات متحده آمريکا و اسرائيل ظن آن دارند که برنامه هسته‌ای ایران با هدف ساخت بمب اتمی دنبال می‌شود. ادعايی که پيوسته از جانب تهران رد شده است.

این گزارش حاکی است که رهبران اسرائيل در ملاقات خود با آقای پانتا به وی اطمينان داده‌اند که «اسرائيل در مورد ايران، قصد غافلگير کردن آمريکا را ندارد».

در همین ارتباط روزنامه هاآرتص چاپ تل‌آويو در شماره روز پنجشنبه خود آورده است که اين مذاکرات «نشان دهنده نگرانی عميق دولت آمريکا از ناشکيبايی دولت جديد اسرائيل در برابر طرح‌های هسته‌ای ايران، و احتمال حمله اسرائيل به سايت‌های اتمی ايران است».

اين روزنامه در ادامه گزارش خود در اين باره آورده است «از نظر واشنگتن اين نکته که اسرائيل با يک اقدام بدون هماهنگی با آمريکا، اوباما را غافلگير نکند، اهميت به‌سزايی دارد و از همين رو اوباما منتظر ديدار قريب‌الوقوع خود با نتانياهو نشده و پيش از آن فرستاده خود را به اورشليم [قدس] فرستاده است».

بنيامين نتانياهو، نخست وزیر اسرائیل، آنگونه که کاخ سفيد اين هفته تأييد کرد، دوشنبه ۲۸ ارديبهشت ماه ميهمان آقای اوباما در واشنگتن خواهد بود.

در همین حال ژنرال عاموس يادلين رئيس سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائيل سه شنبه در گزارشی به کنست (پارلمان اسرائيل) گفت، «برنامه‌های هسته‌ای ايران با شتاب زياد به هدف‌های خود نزديک می‌شود و يک سال و نيم آينده برای تلاش بين‌المللی جهت مهار بلندپروازی نظامی ايران، سرنوشت‌ساز است».

ايران همواره تلاش برای دستيابی به توانايی هسته‌ای با ماهيت نظامی را رد می‌کند.

محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه از ادامه مذاکرات ايران با کشورهای غربی سخن گفت و اضافه کرد که بسته پيشنهادی جديد ايران درپاسخ به کشورهای عضو گروه ۱+۵ آماده شده و دولت او علاقه دارد که آن را به‌زودی به اين کشورها ارائه دهد.
XS
SM
MD
LG