لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۶

آیت‌الله خامنه‌ای و «دولت خدمتگزار»؛ در آستانه انتخابات


آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه از مردم ايران خواست تا نامزدهايی را که به گفته او، می‌خواهند در مقابل دشمنان تسليم شوند و آبروی ملت را ببرند، انتخاب نکنند.

رهبر جمهوری اسلامی در شهر بيجار کردستان، دولت محمود احمدی نژاد را «دولت خدمتگزار» معرفی کرد که به گفته او «به دنبال حل مسائل اقصی نقاط کشور است.»

رهبر جمهوری اسلامی در موارد بسیاری از دولت نهم حمایت کرده و گاه این حمایت را با انتقاد از کسانی همراه کرده است که از عملکرد دولت و محمود احمدی نژاد ناراضی‌اند و این نارضایتی را در برخی رسانه‌ها بروز داده‌اند. اما سخنان اخیر درست در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، که یکی از مهم‌ترین نامزدهای آن محمود احمدی نژاد است، صورت می‌گیرد.

آقای خامنه‌ای درعین حال در سخنان خود گفت: «اگر در پی انتخابات، کسانی در مراکز گوناگون سياسی و اقتصادی روی کار بيايند که به جای ادامه راه امام و ترويج اصول و ارزش‌های امام و انقلاب، بخواهند با تملق‌گويی دولت‌های مستکبر غربی، به خيال خود موقعيتی برای ايران دست و پا کنند، اين برای ملت مصيبت است.»

رهبر جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال جاری در مشهد اعلام کرده بود که از هيچ يک از نامزدهای انتخابات رياست جمهوری پشتيبانی نمی‌کند. اما منتقدان «حمایت» آقای خامنه‌ای از دولت محمود احمدی نژاد می‌گویند او از دولت‌های‌ پیشین چنین حمایت گسترده‌ای نکرده است. این دسته از منتقدان می‌گویند حمایت‌های آقای خامنه‌ای از دولت نهم در آستانه انتخابات، می‌تواند به معنی حمایت او از انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد باشد.

حسن شريعتمداری، عضو شورای مرکزی اتحاد جمهوريخواهان ايران، در زمينه سخنان آيت الله خامنه‌ای به « راديو فردا» می‌گوید: « آقای خامنه‌ای بدون اينکه از نازد خاصی نام ببرد، به طور واضحی، نامزد مورد نظر خود را که آقای احمدی نژاد است، به مردم معرفی کرد.»

وی افزود: «آقای خامنه‌ای به شورای نگهبان و همچنين نيروهای بسيج و ديگر نيروهايی که می توانند در عرصه انتخابات دخالت عملی موثری داشته باشند، علائم آشکاری را نشان داده است.»

رهبر جمهوری اسلامی ایران، هفته گذشته در سنندج نیز در توصیف بهترین رئیس جمهوری برای ایران اشاره کرد که مردم فردی را انتخاب کنند که «از فساد دور باشد و دنبال اشرافی‌گری نباشد، خودشان، اطرافیان‌شان، نزدیکان‌شان.»

البته در همان سخنرانی نیز آقای خامنه‌ای گفت که «نسبت به شخص هیچ گونه نظری ابراز نمی‌کنم».

چهره‌ها و رسانه‌های نزدیک به دولت ایران می‌گویند آقای خامنه‌ای پیشتر نیز از دیگر روسای جمهوری حمایت کرده بود و سخنان رهبر ایران در انتخاب فردی که «در برابر استکبار تسلیم نشود» یا «دنبال اشرافی‌گری نباشد» نیز تازگی ندارد و در آستانه انتخابات پیشین نیز تکرار شده بود.

در انتخابات رياست جمهوری دهم بيش از ۴۰۰ نفر ثبت نام کردند که محمود احمدی نژاد و محسن رضايی، دو نامزد نزديک به طيف اصولگرا و ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح طلب، تنها کسانی هستند که شورای نگهبان صلاحیت آن‌ها را تایید کرده است.

عدم حمايت قاطع تشکل های مذهبی اصولگرا از احمدی نژاد

گزارش ها از ايران حاکی از آن است که تشکل‌های مذهبی اصولگرا، هنوز حمايت قاطعانه‌ای از محمود احمدی نژاد در اين دور از انتخابات رايست جمهوری به عمل نياورده اند.

در حالی که به گزارش خبرگزاری « فارس»، تنها ۳۰ عضو از ۵۴ عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، از محمود احمدی نژاد حمايت کرده‌اند، جامعه روحانيت مبارز تهران نيز تاکنون از اعلام موضوع به نفع رئيس جمهوری اسلامی ايران خودداری کرده است.

در اين ارتباط، رضا اکرمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانيت مبارز تهران، روز سه شنبه گفت: « اين تشکل در اين انتخابات تصميم به حمايت از نامزد خاصی ندارد.»

حسن روحانی، ديگر عضو اين تشکل مذهبی اصولگرا و رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام، نيز گفت: « جامعه‌ روحانيت مبارز درباره نامزدها جلسات و بحث‌هايی داشته، اما نتوانسته است به مصوبه‌ای در اين خصوص برسد».

احمد قابل، پژوهشگر دينی و تحليلگر سياسی، درباره دلايل عدم حمايت قاطع اين تشکل های مذهبی به « راديو فردا» می‌گوید: « مجموعه رفتار دولت نهم، به خصوص آقای احمدی نژاد، در قضيه اسفنديار رحيم مشايی، به رغم فشارهايی که آقايان مراجع تقليد و برخی از روحانيان برای برکناری او، و مخالفت با اين خواست، باعث شد که آثار آن را به اين شکل ظاهر شده است که آن بخش از مدرسينی که در قم هستند و با آقايان مراجع تقليد رابطه حسنه‌ای دارند و از مدافعان آنها و نظرياتشان به شمار می‌روند، امروز به طور طبيعی، در صحنه رای گيری، جانب حمايت از دولت آقای احمدی نژاد را نگيرند.»

آقای قابل در مورد جامعه روحانيت مبارز تهران، به عضويت اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخيص مصلحت نظام، در اين تشکل اشاره کرد و افزود: «آقای هاشمی رفسنجانی يکی از ستون‌های اصلی جامعه روحانيت مبارز تهران است و در آن دوستانی مانند آقايان روحانی و اکرمی دارد که با توجه به هجومی که از طرف دولت آقای احمدی نژاد و حاميان آن در طول اين چهار سال به آقای هاشمی شد، طبيعی بود که آنها از احمدی نژاد حمايت نکنند.»
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG