لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۵

احمدی‌نژاد از پرتاب «موفقيت آميز» موشک سجيل-۲ خبر داد


رییس جمهوری ایران از آزمایش موفقیت آمیز یک موشک دوربرد زمین به زمین خبر داد
رییس جمهوری ایران از آزمایش موفقیت آمیز یک موشک دوربرد زمین به زمین خبر داد
محمود احمدی نژاد، رئیس‌جمهوری ايران روز چهارشنبه در سخنرانی خود در جمع مردم سمنان از آزمايش «موفقيت‌آميز» يک موشک زمين به زمين توسط ايران خبر داد.

خبرگزاری‌های ايران روز چهارشنبه به نقل از محمود احمدی‌نژاد اعلام کردند، که اين کشور يک موشک دوربرد زمين به زمين با عنوان «سجيل-۲» آزمايش کرده است.

رئيس جمهوری ايران که در ادامه سفرهای استانی خود به استان سمنان رفته است، در سخنرانی خود در جمع مردم سمنان اظهار داشت، وزير دفاع ايران به وی اطلاع داده است که «موشک «سجيل-۲» که دارای فناوری بسيار پيشرفته است از استان سمنان به فضا پرتاب شده و دقيقاً در نقطه‌ هدف فرود آمده است.»

وی از پرتاب اين موشک به عنوان «موفقيت بزرگی» ياد کرد که نصيب سازمان هوا و فضای کشور شده است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا در اين باره نوشته است که موشک سجيل که از نسل پيشرفته موشک‌های زمين به زمين محسوب می شود، نخستين بار در روز بيست و دوم آبان ماه سال گذشته خورشيدی آزمايش شده بود.

بر اساس اين گزارش اين موشک که برد آن نزديک به ۲۰۰۰ کيلومتر اعلام شده است، با ديگر موشک دوربرد ايران موسوم به «شهاب-۳» تفاوت دارد.

شهاب-۳ يک موشک يک مرحله‌ای است، در حالی که موشک سجيل در دو مرحله عمل می‌کند. همچنين سوخت موشک‌های شهاب-۳ از نوع مايع است، اما موشک سجيل از سوخت جامد استفاده می‌کند و برد آن نيز از موشک شهاب-۳ بيشتر است.

محمود احمدی‌نژاد هم پس از اعلام خبر پرتاب موشک دوربرد سجيل-۲ افزود: «اين موشک با سوخت جامد کار می‌کند و اين نوع سوخت دارای قدرت تحرک بالايی است.»

وی همچنين به ديگر مزايای استفاده از سوخت جامد در موشک‌های ايرانی اشاره کرد و گفت: « در موشک‌های قبلی از طول ۲۶ متری موشک حدود ۲۳ متر را سوخت تشکيل می‌داد،در حالی که استفاده از سوخت جامد حجم سوخت را به يک هشتم و حتی به يک دوازدهم کاهش می‌دهد.»

رئيس جمهوری ايران همچنين در بخش ديگری از سخنان خود از استان سمنان به عنوان محل پرتاب موشک‌های ايران نام برد و اعلام کرد، ماهواره ايرانی اميد نيز از اين استان به فضا پرتاب شده است.

مقام‌های ايرانی پيشتر در باره محل انجام آزمايش‌های موشکی اين کشور اظهار نظر نمی‌کردند.

آبان ماه سال گذشته نیز خبرگزاری‌های ایران از آزمایش موفقیت‌آمیز موشک نظامی «جدیدی» به نام «سجیل» خبر دادند و آن را «موشک زمین به زمین و با سوخت جامد مرکب» توصیف کردند.


مصطفی محمدنجار، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، در این مورد به تلویزیون دولتی ایران گفته بود که این موشک از نسل جدید موشک‌های زمین به زمین است و موشکی دو مرحله‌ای به شمار می‌رود که دو هزار کیلومتر بُرد دارد.

XS
SM
MD
LG