لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۵

هواپيماى اير فرانس در توفان اقيانوس اطلس ناپديد شد


يك هواپيماى خطوط اير فرانس با ۲۲۸ سرنشين كه از ريودو ژانيرو در برزيل به سمت پاريس پرواز مى كرد با گرفتار شدن در توفان و رعد وبرق، در اقيانوس اطلس ناپديد شده است.

گزارش هاى رسيده حاكى است كه برزيل تيمى را مامور كرده تا در سواحل شمال شرقى اين كشور به جستجو بپردازند و نيكلا سركوزى، رييس جمهور فرانسه «نگرانى شديد» خود را در اين زمينه اعلام كرده است.

وى چند وزير خود را براى پیگیری اوضاع به فرودگاه شارل دوگل فرستاده است.

به گفته برنارد بريژيت، سخنگوى شركت اير فرانس، هواپيماى ايرباس A۳۳۰ داراى ۲۱۶ مسافر و ۱۲ خدمه بود كه ساعت ۱۰ شب به وقت گرينوويچ به سمت پاريس حركت كرد.

وى گفت: چهار ساعت پس از آغاز پرواز، هواپيما همزمان با ورود به يك جبهه توفان پيغامى ارسال كرد مبنى بر اينكه مشكلى در سيستم برق آن بوجود آمده است.

گزارش ها مى گويد كه اين هواپيما در ۳۰۰ كيلومترى شمال شرقى سواحل برزيل ناپديد شده است.

بيشتر سرنشينان هواپيماى ياد شده برزيلى و ۶۰ تن آنها فرانسوى بودند. سه تن از اين افراد نيز ايتاليايى بوده اند. سرنشينان هواپيما يك بچه زير هفت سال، هفت كودك، ۸۲ زن و ۱۲۶ مرد بودند. نام هيچ يك از اين افراد اعلام نشده است.

اين هواپيما در سال ۲۰۰۵ تعمير شده بود و آخرين بازديد فنى آن روز ۱۶ آوريل گذشته بوده است.

يك مقام پليس محلى برزيل گفته است كه جستجوى هواپيما مدت زمان زيادى طول مى كشد و جعبه سياه هواپيما در ته دريا خواهد بود.

پير هانرى گورژون، رييس شركت اير فرانس – كى ال ام به خبرنگاران گفته است: خلبان اين هواپيما ۱۱ هزار ساعت تجربه پرواز داشته است.

كريس ياتس، از كارشناسان هوايى به خبرگزارى آسوشيتدپرس گفته است: به نظر مى رسد مشكل بروز كرده در هواپيما به سرعت رخ داده و خلبانان پرواز شانسى نداشته اند تا تماس فورى برقرار كنند.

وى گفت حادثه رخ داده مى تواند از بروز یک مشكل فنى باشد تا يك مسئله تروريستى.

در حال حاضر مركزی برای اطلاع رسانى در فرودگاه شارل دوگل پاريس راه اندازى شده است تا خانواده هاى سرنشينان هواپيما را در جريان آخرين اخبار مربوطه قرار دهد.

ژان لويى بورلو، وزير امور حمل و نقل فرانسه مى گويد كه در اين ساعات نسبت به سرنوشت هواپيما «بدبينى واقعى» وجود دارد.

شركت ايرباس حاضر نشده است تا مشخص شدن وضعيت هواپيما در اين مورد اظهار نظرى كند. هواپيماى A۳۳۰ نخستين بار در سال ۱۹۹۸ به خدمت گرفته شد و در حال حاضر، ۳۴۱ فروند آن در حال استفاده است.
XS
SM
MD
LG