لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۱

دو نامزد اصلاح‌طلب: آمدیم چون احساس خطر می‌کنیم


در پنجمین مناظره از مجموعه مناظره‌های رودرروی نامزدهای دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو نامزد اصلاح‌طلب انتخابات دهم، متفق‌القول اعلام کردند که به این دلیل پا به عرصه انتخابات گذاشته‌اند که احساس خطر می‌کنند.

مهدی کروبی به عنوان آغازگر مناظره ترجیح داد نوبت صحبت خود را با توجه به مسائلی که محمود احمدی‌نژاد در مناظره شب قبل مطرح کرده بود به ارائه «توضیحاتی در دفاع از خود» اختصاص دهد.

آقای کروبی با اشاره به این که «متاسفانه این قدر دروغ گفته شده که ممکن است حرف‌های راست هم باور نشود» در بیانیه‌ای بدون آن که از کسی اسم ببرد گفت که «عده‌ای که با تهمت زدن به دیگران راه خود را باز می‌کنند» او را سد راه خود می‌دانند.

رئیس حزب اعتماد ملی در توضیح «قضیه شهرام جزایری» اشاره کرد که دریافت پول از دیگران جرم نیست، «آن چه جرم است انجام کار غیرقانونی است».

مهدی کروبی گفت آنها که «از بیت‌المال میلیاردی برداشته‌اند بگویند پول بیت‌المال را چه کردند».

میرحسین موسوی اما در آغاز بحث خود به انتقاد از برخی آمار طرح شده از سوی آقای احمدی‌نژاد اشاره کرد و از جمله گفت که آمار غلط، نتیجه‌گیری غلط را به دنبال دارد.

آقای موسوی با نمایش دادن نموداری از وضعیت کنونی تورم به نقل از بانک مرکزی که رشد تصاعدی تورم در سال‌های اخیر را نشان می‌داد، بدون نام بردن از محمود احمدی‌نژاد از ۱۵ درصدی خواندن تورم کنونی توسط وی انتقاد کرد.

آقای موسوی همچنین به شاخص بهای کالاها در اسفندماه ۸۷ اشاره کرد و گفت که این آمار رشد متوسط ۲۵.۴ درصد قیمت‌ها را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

وی آنگاه این سؤال را طرح کرد که آیا آمار ذکر شده در این سند رسمی دروغ است یا آنکه برای مقاصد دیگری این آمار دگرگون شده‌اند.

وی گفت ما با دو مسئله روبه‌رو هستیم، یکی وضعیت اقتصادی کنونی و دیگر دگرگون کردن آمارها. آقای موسوی از جمله نمودار نمایش داده شده از شاخص جینی توسط محمود احمدی‌نژاد را با آنچه کارشناسان از این ضریب نقل می‌کنند متفاوت خواند و گفت که آیا درست است که برای از به میدان به در بردن دیگران این طور عمل کنیم.

وی به عنوان یک نمونه موردی به ادعای تولید ۱۷ میلیونی فولاد اشاره کرد و گفت که ظرفیت تولید فولاد کشور ۱۳ میلیون تن است و در حال حاضر تنها ۱۱ میلیون تن تولید می‌شود.

نامزد اصلاح‌طلب انتخابات دهم بار دیگر به صراحت گفت که «دلیل گفتن این مسئله احساس خطری است که می‌کنم، هیچ چیز بدتر از دروغ گفتن حکومت به مردم نیست و ما اکنون با این وضعیت روبه‌رو هستیم».

دیگر نامزد دهمین دوره ریاست جمهوری در دومین بخش از مناظره با تایید گفته آقای موسوی در مورد «احساس خطر» گفت که «چون احساس خطر می‌کنم این بار با برنامه آمدم».

مهدی کروبی با اشاره به تاسیس حزب اعتماد ملی گفت: «حزب تشکیل دادم، چون می‌دانم بدون کار حزبی ما راه به جایی نمی‌بریم.»

آقای کروبی سپس با تشریح برنامه‌های خود وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات از حقوق زنان، دانشجویان، اقلیت‌های مذهبی و «همه ملت ایران» دفاع کند.

دفاع از دولت دوران جنگ

آقای موسوی در بخش دوم از سخنان خود با اشاره به حملاتی که در هفته‌های اخیر به دوران نخست‌وزیری وی شده، گفت که در یکی دو هفته اخیر به بهانه شرکت من در انتخابات، حملاتی به دهه اول انقلاب صورت گرفت. در حالی که آن دوره زمانی متعلق به من نیست، متعلق به امام، شهدا و مردم است.

وی متذکر شد که در آن زمان در وضعیت جنگ و در شرایط خاصی بودیم اما دولت زمان جنگ طرفدار مستضعفان و اقشار پایین دست جامعه بود و به آنها خدمت‌رسانی می‌کرد.

وی گفت که در زمان جنگ که به دلیل هزینه‌های جنگی سهم هزینه‌های اجتماعی بایستی پایین می‌آید، اما ما سهم هزینه‌های اجتماعی را از نزدیک ۲۰ درصد به نزدیک ۴۰ درصد رساندیم.

آقای موسوی در دفاع از عملکرد دولت خود گفت که در آن زمان ساختار اصلی شبکه بهداشتی درمانی کشور انجام گرفت و همچنین امید به زندگی از ۵۱ سال به ۶۱ افزایش داد.

وی همچنین از کاهش نرخ مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال و کودکان زیر یکسال و مرگ و میر مادران در دوران تصدی خود گفت و اضافه کرد که در این دوره همچنین نرخ با سوادی از ۴۱ درصد به ۶۱ درصد رسید و جمعیت زیر فقر نیز کاهش داشت.

آقای موسوی گفت: تعهد می‌کنم که باز هم به اقشار پایین دست توجه می‌کنیم. ما اقتصاد صدقه‌ای نخواهیم داشت اما هرچه دولت دارد متعلق به مردم خواهد بود. چراکه وقتی مردم مشکل اقتصادی دارند نمی‌توانند پیگیر حقوق شهروندی خود دارند. آیا در این مسائل به سمت بهبود رفته‌ایم؟

آقای موسوی همچنین با انتقاد از وضعیت فعلی گفت که چرا قوانین در زمینه افزایش حقوق دیر اجرا شده و چرا هیچ سرمایه‌گذاری و برنامه‌ای برای اقتصاد مولد موجود نیست.

در طول این بخش از سخنان آقای موسوی مجری برنامه چندین بار هشدار داد که مساوی با زمان انتقاداتی که از دولت نهم عنوان شد، در وقت کاندیدای غایب منظور می‌شود.

«موسوی تکلیف خود را روشن کند»

مهدی کروبی در آخرین بخش از سخنان خود در نقش «منتقد» میرحسین موسوی ظاهر شد و با تاکید بر این که خود اصلاح‌گراست از او خواست که «تکلیفش را روشن کند که بالاخره اصلاحاتی است یا اصول‌گرا».

آقای کروبی گفت: «ما سرمایه بودیم و باید می‌ایستادیم، اگر می‌ایستادیم هرگز به اینجا نمی‌رسیدیم.» او در ادامه گفت که «دنبال مهندس موسوی برای هر کاری رفتیم هرگز حاضر نشد که کمک بدهد و خودش را هزینه کاری بکند».

آقای کروبی سپس با اشاره به این که در ایران «مراکز قدرت عجیب و غریبی به وجود آمده» است، از میرحسین موسوی پرسید که آیا «خود را برای مشکلات و دشواری‌ها آماده کرده است؟»

میرحسین موسوی در پاسخ به پرسش رقیب خود اشاره کرد که «تا قبل از احساس خطر نمی‌خواستم در صحنه باشم». او گفت: «هشت سال زیر بار جنگ و جریانات سیاسی ایستادگی کردم و الان هم همان هستم.»

آقای موسوی با معرفی خود به عنوان اصلاح‌طلبی که «رجوع به اصول» دارد و با تاکید بر «گسترش فساد در چهار سال اخیر» گفت چون وضعیت فعلی را از نظر اقتصادی و سیاسی و غیره «بسیار خطیر» یافته است در انتخابات حاضر شده است.

این نامزد اصلاح‌طلب که در طول مناظره به دلیل اشاره غیرمستقیم به محمود احمدی‌نژاد و سیاست‌هایش چند بار از مجری برنامه «تذکر قانونی» گرفته بود با آخرین هشدار مجری که گفت باید معادل زمان به «نامزد غایب» داده شود تا بتواند از خود دفاع کند با لحنی تند به انتقادهای خود از دولت نهم محمود احمدی‌نژاد افزود.

او اشاره کرد که برای نقد همین دولت آمده است و به مردم هشدار داد که فریب دروغ‌ها را نخورند.

آقای موسوی که پس از ۲۰ سال دوری از صحنه مدیریت عالی اجرایی در انتخابات ریاست جمهوری دهم حاضر شده است مورد پشتیبانی احزاب و گروه‌های اصلی اصلاح‌طلب از جمله حزب مشارکت، کارگزاران سازندگی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و مجمع روحانیون مبارز است و به طور ویژه از حمایت سید محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، برخوردار است. آقای موسوی به صراحت گفته است که برای تغییر وضعیت کنونی پا به عرصه انتخابات گذاشته است.

در مقابل آقای کروبی، رئیس دوره‌های سوم و ششم مجلس شورای اسلامی که پس از ناکامی در انتخابات ریاست جمهوری نهم اقدام به تأسیس حزب اعتماد ملی کرد مورد حمایت شماری از مسئولان اجرایی اصلاح‌طلب، از جمله غلامحسین کرباسچی، محمدعلی نجفی، عطاءالله مهاجرانی و محمدعلی ابطحی است. آقای کروبی نیز شعار تغییر در وضعیت کنونی را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده است.

این برنامه همچنین آخرین حضور تبلیغاتی این دو نامزد اصلاح‌طلب در قالب مناظره‌های تلویزیونی بود، چرا که هر یک از این دو نامزد پیش از این در برنامه‌های جداگانه‌ای با محسن رضایی و محمود احمدی‌نژاد، دو نامزد اصول‌گرای انتخابات دهم، به مناظره نشسته‌اند.
XS
SM
MD
LG