لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

انتقاد موسوی و رضایی از جنجال در دومین مناظره تلویزیونی


در حالى كه واكنش هاى گسترده به مناظره بين احمدى نژاد و موسوى ادامه دارد، نخست وزير سابق ايران و محسن رضايى از جنجال در دومین مناظره تلویزیونی که شب چهارشنبه برگزار شد، انتقاد کردند.

پخش مناظره هاى تلويزيونى نامزدهاى انتخابات دهم رياست جمهورى ايران از روز سه شنبه آغاز شد و در روز نخست، مهدى كروبى و محسن رضايى مقابل يكديگر قرار گرفتند و در روز دوم مير حسين موسوى و محمود احمدى نژاد داغ ترين رويارويى دو سياستمدار را در تلويزيون دولتی ایران به نمايش گذاشتند.

از ساعت ۲۲:۳۰ دقيقه پنجشنبه شب سومين مناظره بين آقاى موسوى و رضايى آغاز شد و دو نامزد در آغاز به مناظره چهارشنبه اشاره کردند.

در ابتدای این برنامه تلویزیونی، محسن رضایی با انتقاد از روند مناظره موسوی و احمدی نژاد در برنامه تلویزیونی چهار شنبه شب گفت: این مناظره نبود بلکه مناقشه بود و بحث ها باید بر این اساس باشد که برای آینده چکار می خواهیم انجام دهیم.

وی با بیان اینکه نامزدها باید برای آینده کشور برنامه ارائه دهند، اعلام کرد: هر نامزدی برای تصدی مقام ریاست جمهوری باید نظریه، برنامه و توان اجرایی داشته باشد.

«این مناظره نبود بلکه مناقشه بود و بحث ها باید بر این اساس باشد که برای آینده چکار می خواهیم انجام دهیم.»

رضایی در واکنش به مناظره موسوی و احمدی نژاد
آقای رضایی گفت که خواهان انقلاب اقتصادی، تحول در فرهنگ و اصلاح سیاست خارجی کشور است و افزود: این خط مشی من است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: «در بعد سیاست خارجی ما نباید عزت خود را با نان بفروشیم. می توانیم در جهان با عزت باشیم ولی در عین حال تعامل سازنده با دیگر کشورها داشته باشیم.»

میر حسین موسوی، نخست وزیر سابق، در ابتدای سخنان خود متنی در باره مناظره چهارشنبه شب با رییس جمهور ایران خواند و گفت که «برای حفظ کرامت انسان، رعایت ارزش های اخلاقی در حکمرانی، توقف رشد خرافات و ارائه آمار کذب، شفافیت فعالیت های حکمرانان و پیشرفت و توسعه پا به عرصه انتخابات گذاشته است.»

وی گفت: نمی تواند برای دفاع از خود، نام مردم را برده، با آبروی آنها بازی کرده و اسرار کشور را فاش کند.

آقای موسوی گفت: مناظره او با محمود احمدی نژاد سبب شد تا «اصول اخلاقی نادیده گرفته شود» و به «بدترین وجه» به افرادی که در جلسه حاضر نبودند اتهام هایی وارد شود و به جای پاسخگویی، مظلوم نمایی شود.

اشاره آقای موسوی به سخنان تند و تیز رییس جمهور ایران در مناظره با او و متهم کردن اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، غلامحسین کرباسچی، شهردار سابق تهران، پسر علی اکبر ناطق نوری، رییس دفتر سازمان بازرسی رهبر ایران، به فساد اقتصادی و ثروت اندوزی بود.

نخست وزیر سابق ایران در بخشی دیگر از نامه خود گفت: قانونگرایی نیاز به اصلاحات حقوقی دارد که نمی توان یک شبه آن را انجام داد ولی افزود: «بعضی از امور را فورا می توانم انجام دهم . مثلا توقف ستاره دار شدن دانشجویان و استیفای حقوق آنها، لغو سهمیه بندی دانشجویان دختر، پایان دادن به خویشاوند سالاری در نظام اداری.»

وی وعده داد که در صورت انتخاب شدن، برای اجرای قوانین، معاونت حقوق بشر و شهروندی را در دولت خود ایجاد می کند.

«بعضی از امور را فورا می توانم انجام دهم . مثلا توقف ستاره دار شدن دانشجویان و استیفای حقوق آنها، لغو سهمیه بندی دانشجویان دختر، پایان دادن به خویشاوند سالاری در نظام اداری.»

میر حسین موسوی
مجرى برنامه مناظره تلويزيونى نامزدهاى انتخابات در پایان این برنامه اعلام كرد كه كانديداهای سوم و چهارم که از آنها در این مناظره نام برده شد فرصت پاسخگویی خواهند داشت.

به نظر مى رسد اشاره وى به انتقاد آقای موسوی و رضایی از محمود احمدى نژاد، رييس جمهور ايران، بود كه در مناظره پنج شنبه شب عملكرد او مورد انتقاد قرار گرفت.

مناظره هاى تلويزيونى در روز ۱۵ خرداد انجام نخواهد شد و بار ديگر از روز شنبه با انجام مناظره بين محمود احمدى نژاد و مهدى كروبى، دبير كل حزب اعتماد ملى، از سر گرفته خواهد شد.

انتظار مى رود كه اين رويارويى نيز به يكى از مناظره هاى داغ در جريان رقابت هاى انتخاباتى تبديل شود.
XS
SM
MD
LG