لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۲

واکنش‌ها به حملات احمدی‌نژاد در مناظره تلویزیونی


میرحسین موسوی (راست) و محمود احمدی‌نژاد؛ دقایقی پس از خاتمه مناظره تلویزیونی چهارشنبه شب
میرحسین موسوی (راست) و محمود احمدی‌نژاد؛ دقایقی پس از خاتمه مناظره تلویزیونی چهارشنبه شب
حملات و اتهام‌هایی که محمود احمدی‌نژاد، در مناظره تلویزیونی خود با میرحسین موسوی، متوجه شماری از مسئولان جمهوری اسلامی ساخت، اعتراض‌هایی را برانگیخته است.

در حالی که بسیاری از هواداران احمدی‌نژاد در گفت‌وگوهایی با خبرگزاری‌های رسمی و نیمه‌رسمی حامی دولت، از سخنان وی استقبال کرده‌اند، با این حال منتقدان اتهاماتی که در چارچوب این مناظره متوجه شماری از مسئولان جمهوری اسلامی شده است را بداخلاقی انتخاباتی خوانده‌اند.

رئیس‌جمهوری کنونی ایران و نامزد انتخابات ریاست جمهوری دهم در مناظره چهارشنبه شب خود با میرحسین موسوی نامزد اصلاح‌طلب این دوره از انتخابات، صریحاً گفت که امروز سه دولت هاشمی، خاتمی و موسوی در برابر او ایستاده‌اند و موسوی برای تجدید «اشرافیتی که در زمان هاشمی رفسنجانی شکل گرفته» و در دوره خاتمی ادامه یافته، به صحنه آمده است.

وی همچنین در این مناظره شماری از مسئولان جمهوری اسلامی از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، و علی اکبر ناطق نوری را تلویحاً متهم به فساد مالی کرد و از فرزندان آنها و همچنین بستگان غلامحسین کرباسچی، شهردار اسبق تهران و رئیس ستاد انتخاباتی مهدی کروبی دیگر رقیب اصلاح‌طلب خود، به عنوان کسانی نام برد که به ثروت‌اندوزی پرداخته‌اند.

ارائه این اتهامات در مناظره تلویزیونی چهارشنبه شب با استقبال هواداران محمود احمدی‌نژاد و انتقاد شدید منتقدان وی روبه‌رو شده است و در تازه‌ترین مورد دفتر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت و مجلس خبرگان ایران و همچنین مصطفی ناطق نوری، فرزند علی اکبر ناطق نوری به آن واکنش نشان داده‌اند.

دفتر هاشمی رفسنجانی، روز پنجشنبه با ارسال نامه‌ای خطاب به عزت‌الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما، خواستار تعیین فرصتی پیش از پایان مهلت تبلیغات انتخاباتی برای پاسخگویی به اتهاماتی شد که از سوی رئیس جمهوری کنونی ایران متوجه آقای هاشمی و فرزندانش شده است.

در این نامه آمده است که «در پی نسبت دادن دروغ‌ها و تهمت‌های مکرر به شخص آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و فرزندان ایشان و ایجاد شبهه در فضای انتخاباتی توسط آقای احمدی‌نژاد که فرصت دفاع و پاسخگویی نیز وجود نداشت، خواهشمند است دستور فرمایید قبل از اتمام مهلت تبلیغات انتخاباتی فرصت مناسب، در اسرع وقت در همان شبکه، جهت پاسخگویی و شفاف سازی در خصوص موارد کذب ادعا شده فراهم گردد.»

فرزند آقای ناطق نوری هم با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به میرحسین موسوی ضمن تقدیر از متانت و بزرگواری وی در این مناظره تلویزیونی، آورده است که « بار سنگین افترایی را که در پیشگاه میلیون‌ها نفر، بر من و خانواده‌ام روا گردید و قلبم را بی‌رحمانه آزرد، به نوبه خود تحمل می‌نمایم و تنها به عنوان یک ایرانی و نیز جانباز کوچک دوران دفاع مقدس همگام و هم نفس خیل عظیمی از ایرانیان مصمم که دل در گرو تغییر وضع موجود دارند و بی‌صبرانه آرزوی روزهای سبز این مرز و بوم را در دل می‌پرورانند، با شما نجواگونه می‌گویم که اندکی صبر سحر نزدیک است. »

ارائه این اتهامات از سوی محمود احمدی‌نژاد همچنین در مراسم بزرگداشت درگذشت آیت‌الله خمینی که روز پنجشنبه برگزار شد، بازتاب داشت و از جمله حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی، در سخنانی، با انتقاد از به‌کارگیری روش‌های غیر اخلاقی گفت در دنیا هیچ چیز ارزش آن را ندارد که ما پا روی اخلاق بگذاریم.

وی تأکید کرد که مسئولین نظام پاک دست هستند و اگر اشکالی هم بوده قوه قضائیه برخورد کرده است.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز در سخنان خود به همین مناسبت، از نامزدهای انتخابات هم خواست که «برای اثبات خود» به نفی دیگری روی نیاورند.

وی گفت که «نامزدها همه برای یک هدف کار می‌کنند... من با مناظره و گفت‌وگو و معارضه مخالفتی ندارم، اما سعی کنید این کار در چارچوب‌های درست شرعی و دینی انجام بگیرد.»
XS
SM
MD
LG