لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۱

موسوى: می خواهند قطار سالم انتخابات را منحرف كنند


انتخابات رياست جمهورى ايران در روزهاى اخير و پس از انتشار گزارش ها و نظر سنجى هاى مختلف مبنى بر پيشتازى مير حسين موسوى در صحنه رقابت ها، با التهاب و هيجان زيادى از سوى طرفداران نامزدهاى انتخابات دنبال مى شود.
انتخابات رياست جمهورى ايران در روزهاى اخير و پس از انتشار گزارش ها و نظر سنجى هاى مختلف مبنى بر پيشتازى مير حسين موسوى در صحنه رقابت ها، با التهاب و هيجان زيادى از سوى طرفداران نامزدهاى انتخابات دنبال مى شود.
مير حسين موسوى در پيامى اعلام كرده است كه مى خواهند قطار سالم انتخابات را از مسير خود منحرف كنند و ستاد وى نيز از هواداران خواسته است تا شامگاه چهارشنبه به خيابان ها نيايند.

آقاى موسوى كه رقيب اصلى محمود احمدى نژاد در انتخابات رياست جمهورى روز ۲۲ خرداد به شمار مى رود در نامه خود گفته است: «اينك كه به خواست خداوند و اراده سبز شـمـا، امواج اميدوارى گوشه ‌گوشه ايران بزرگ را فرا گرفته و صبح پيروزى بيش از پيش نزديك مى ‌نمايد، اخبارى نگران‌ كننده از بـرخى تحركات و برنامه ‌ريزى‌ هاى محفلى به گوش مى‌ رسد كـه ضـرورت هـوشيارى كامل شما را افزون مى‌ سازد.»

وى خطاب به هواداران خود مى گويد: «مـعدود افرادى كه ... رقابت قـانونمنـد در بـرابـر اراده شما را غير ممكن مى‌ يابند، در صدد برهم زدن امنيت و آشفته كــردن آرامش روانى جامعه ‌اند تا قطار انتخابات سالـم را از مسـير خود منحرف كنند.»

اين نامزد رقابت هاى رياست جمهورى از مسئولان خواسته است تا زمينه برگزارى سالم انتخابات و «تحقق اراده مردم» را فراهم كنند.

گزارش هاى رسيده از ايران حاكى است كه طرفداران رییس جمهور ایران قصد دارند تا در زمان برگزارى مناظره انتخاباتى ميان مير حسين موسوى و محمود احمدى نژاد كه چهارشنبه شب برگزار مى شود در مقابل صدا و سيما تجمع كنند.

خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، در اين زمينه گفته است:«حاميان احمدى نژاد كه نامزد خود را پيروز اين مناظره مى دانند، خود را براى استقبال گسترده از دكتر احمدى نژاد پس از انجام مناظره با موسوى، آماده كرده اند.»

اين هواداران قرار است كه پس از برگزارى مناظره با ايجاد كاروان هاى شادى، برنده مناظره بين دو نامزد را محمود احمدى نژاد، رييس جمهورى اسلامى، معرفى كنند.

در واكنش به اين فضا و بزرگداشت سالگرد درگذشت آيت الله خمينى، ستاد مير حسين موسوى از طرفداران اين نامزد خواسته است تا امشب به خيابان ها نيايند.

رييس كميته صيانت از آراء انتخابات رياست جمهورى ايران در نامه اى به رييس ستاد كل نيروهاى مسلح خواستار برخورد با فعاليت هاى انتخاباتى برخى از مسئولان رده بالاى نظامى شد.
انتخابات رياست جمهورى ايران در روزهاى اخير و پس از انتشار گزارش ها و نظر سنجى هاى مختلف مبنى بر پيشتازى مير حسين موسوى در صحنه رقابت ها، با التهاب و هيجان زيادى از سوى طرفداران نامزدهاى انتخابات دنبال مى شود و آغاز مناظره ميان كانديداها نيز اين فضا را شدت بخشيده است.

نگرانى از تخلف انتخاباتى نظاميان

رييس كميته صيانت از آراء انتخابات رياست جمهورى ايران در نامه اى به رييس ستاد كل نيروهاى مسلح خواستار برخورد با فعاليت هاى انتخاباتى برخى از مسئولان رده بالاى نظامى شد.

كميته صيانت از آراء از سوى مير حسين موسوى و مهدى كروبى نامزدهاى اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهورى تشكيل شده است تا به گفته آنها از بروز تقلب در انتخابات جلوگيرى شود.

على اكبر محتشمى پور، رييس اين كميته در نامه خود به حسن فيروز آبادى با ابراز نگرانى از «اعمال خلاف قانون بعضى از مسئولان نظامى در فعاليت هاى انتخاباتى» گفته است: «از جمله فعاليت تبليغاتى بعضى از مسئولان رده بالا به نفع يكى از كانديداها و نيز جمع آورى شناسنامه هاى افراد وظيفه در بعضى پادگان ها (مثلا پادگان هاى فيروز آباد و جهرم) مواردى از اين نوع است.»

وى خواستار برخورد با اين تخلفات و اعلام رسمى موضع ستاد نيروهاى كل مسلح جمهورى اسلامى ايران درباره پايبندى سازمان ها و اشخاص نظامى به رعايت قانون شده است.

دخالت نظاميان در انتخابات رياست جمهورى از جمله مواردى است كه اصلاح طلبان نگران هستند جهت آراء را تغيير داده و امكان تقلب را به نفع محمود احمدى نژاد، كه گفته مى شود پايگاه وسيعى در سپاه و بسيج دارد، فراهم كند.

دو نامزد اصلاح طلب با تشكيل كميته صيانت از آراء اعلام كرده اند كه قصد دارند با اين روند مقابله كنند ولى شوراى نگهبان و وزارت كشور به شدت با تشكيل اين كميته مخالفت كرده و آن را غير قانونى دانسته اند.

آقاى محتشمى پور همچنين در نامه اى به صادق محصولى، وزير كشور، خواستار بازگشت شعب راى گيرى از مساجد به مدارس شده است.

وى گفته است: «استقرار شعب در مساجد علاوه بر ايجاد محدوديت براى نمازگزاران و مشكلات ديگرى كه در برداشته و به واسطه اختلافاتى كه بين ستاد و امور مساجد، بسيج و هيئت امناء در برخى مساجد بوده و در گذشته موجب اختلال در انجام مناسب امر انتخابات بوده است.»
XS
SM
MD
LG