لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

برگزارى نخستين مناظره تلويزيونى بین مهدى كروبى و محسن رضايى


در نخستين دور مناظره ميان نامزدهاى انتخابات رياست جمهورى ايران، محسن رضايى، انقلاب اقتصادى را هدف خود دانست و مهدى كروبى نيز بر توزيع سهام نفت تاكيد كرد.

مناظره ميان يك كانديداى اصلاح طلب و اصولگرا سه شنبه شب در شبكه سوم تلويزيون دولتى ايران انجام شد و پيش از آغاز آن، مجرى برنامه از كانديداها خواست تا به سخنان و عملكرد ديگر نامزدها – محمود احمدى نژاد و مير حسين موسوى – به دليل عدم حضور آنها برای پاسخگویی اشاره نكنند.

در اين مناظره، مهدى كروبى در سمت راست و محسن رضايى در سمت چپ میز نشسته بودند و در حالى كه مجرى برنامه بين آنها قرار گرفته بود مقررات مناظره را بيان و در ابتدا از هر يك از نامزدها خواست تا ده دقيقه در باره برنامه هاى خود صحبت كنند.

در ابتدا مهدى كروبى، دبير كل حزب اعتماد ملى، با اعلام اينكه «تيم خوبى» را گرد خود آورده است بر برنامه ريزى براى اداره كشور در ده محور اشاره كرد و گفت كه قصد دارد سهام نفت را ميان مردم توزيع كند و هر ايرانى بالاى ۱۸ سال مى تواند ماهانه ۷۰ هزار تومان از محل فروش نفت دريافت كند.

وى همچنين ايجاد اشتغال و حمايت از حقوق شهروندان را از ديگر برنامه هاى خود ذكر كرد.

مهدی کروبی در این مناظره گفت که قصد دارد سهام نفت را ميان مردم توزيع كند و هر ايرانى بالاى ۱۸ سال مى تواند ماهانه ۷۰ هزار تومان از محل فروش نفت دريافت كند.
آقاى كروبى در حالى كه بارها از راديو و تلويزيون دولتى ايران براى برگزارى مناظره و امكان ارتباط با مردم تشكر كرد ولى خواستار حضور كارشناسان نامزدها براى بيان برنامه ها شد.

صدا و سيماى ايران بر خلاف انتخابات دوره قبل با اين درخواست نامزدها موافقت نكرده است.

محسن رضايى، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، نيز در اين مناظره با اشاره به اينكه او نيز قصد دارد تا پول نفت را در اختيار مردم قرار دهد، روش خود را متفاوت از برنامه مهدى كروبى دانست و گفت: بر اساس برنامه او، پول نفت در يك صندوق سرمايه گذارى گذاشته مى شود و از محل سود آن به مردم پول داده خواهد شد.

به گفته وى، اگر از ابتداى انقلاب بهمن ۵۷ چنين روشى پياده مى شد اكنون بيش از ۲۰۰ ميليارد دلار در صندوق ياد شده قرار داشت كه هم اصل پول وجود داشت و هم مردم مى توانستند از مزاياى آن بهره مند شوند.

آقاى رضايى برنامه خود را «انقلاب اقتصادى» دانست و گفت: «اولويت من اقتصاد است. من به دنبال انقلاب اقتصادى بوده و در صد هستم كه اقتصاد را از حالت دولتى به شكل خصوصى تغيير دهم.»

اين نامزد انتخابات رياست جمهورى، مقدمه چنين انقلابى را تغيير اساسى در ساختار قوه مجريه عنوان كرد و گفت كه دولتى ائتلافى با حضور نخبگان تمام جناح هاى سياسى تشكيل مى دهد.

وى بهاء دادن به زنان و تقويت توليد در ايران را از ديگر محورهايى دانست كه در صورت انتخاب به مقام رياست جمهورى، آنها را پيگيرى خواهد كرد.

در پايان اين مناظره، مجرى برنامه كه مدیر شبکه چهار صدا و سيماى جمهورى اسلامى ايران است اعلام كرد، پيام هاى زيادى از مردم دريافت كرده ايم كه مى گويند «مناظره پر حرارت نبوده است.»

قرار است كه چهارشنبه شب مناظره اى ميان مير حسين موسوى، آخرين نخست وزير ايران، و محمود احمدى نژاد، رييس جمهور، صورت گيرد كه به گفته ناظران انتخاباتى مى تواند يكى از داغ ترين رويارويى ها ميان يك نامزد نزديك به اصلاح طلبان و يك نامزد اصولگرا باشد.

اين مناظره ساعت ۲۲ و ۳۰ دقيقه به وقت تهران به طور زنده از شبكه سه تلويزيون دولتى ايران پخش خواهد شد. در هفته های گذشته آقای موسوی به شدت از عملکرد رییس جمهور ایران در چهار سال گذشته انتقاد کرده و خواستار پاسخگویی او در باره نحوه هزینه «در آمدهای سرشار نفتی» ایران شده است.

انتظار می رود که در مناظره یاد شده، این دو نامزد که سابقه کار در دولت را دارند در باره اختلاف دیدگاه ها و عملکرد خود در دوران تصدی مقام های بالای ایران انتقادهای عمده ای را به یکدیگر وارد کنند.

آقای احمدی نژاد تهدید کرده است که در مناظره های انتخاباتی خود در صورتی که مصلحت باشد اسناد و مدارک علمکرد بد دولت های ۲۴ سال گذشته و همچنین اسامی مفسدان اقتصادی را افشاء خواهد کرد.

این در حالی است که سخنگوی قوه قضاییه روز سه شنبه گفت که اعلام اسامی مفسدان اقتصادی فقط در حوزه اختیارات قوه قضاییه است و پس از حکم قطعی دادگاه صورت می گیرد.

سه نامزد انتخابات رياست جمهورى شامل مهدى كروبى، مير حسين موسوى و محسن رضايى در هفته هاى گذشته به شدت از عملكرد راديو و تلويزيون دولتى ايران براى پوشش گسترده اخبار انتخاباتى محمود احمدى نژاد انتقاد كرده و خواستار مناظره شده بودند.

اين نامزدها خواستار اختصاص زمان مناسب به آنها براى تبليغ برنامه هاى انتخاباتى خود شده اند.

ايران بيش از ۲۰ كانال راديو و تلويزيونى دارد كه رييس كل آنها از سوى رهبر جمهورى اسلامى ايران انتخاب مى شود. بر اساس قانون اساسى جمهورى اسلامى، كانال هاى خصوصى حق فعاليت ندارند.
XS
SM
MD
LG