لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۰

آخرین مناظره انتخابات: جدل‌های تند اقتصادی رضایی و احمدی‌نژاد


آخرین مناظره انتخاباتی بین محسن رضایی و محمود احمدی نژاد با جدل های اقتصادی تند میان این دو رقیب اصولگرا پایان یافت و آقای رضایی آمارهای دولت را «عدد سازی» خواند.
آخرین مناظره انتخاباتی بین محسن رضایی و محمود احمدی نژاد با جدل های اقتصادی تند میان این دو رقیب اصولگرا پایان یافت و آقای رضایی آمارهای دولت را «عدد سازی» خواند.
آخرین مناظره انتخاباتی بین محسن رضایی و محمود احمدی‌نژاد با جدل‌های اقتصادی تند میان این دو رقیب اصولگرا پایان یافت و رضایی آمارهای دولت را «عددسازی» خواند.

ششمین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران در حالی آغاز شد که رقابت میان نامزدها به اوج خود رسیده است و طرفداران میرحسین موسوی و محمود احمدی‌نژاد، دو رقیب اصلی، خیابان‌های شهرهای اصلی ایران را در اختیار خود قرار گرفته‌اند.

این مناظره ساعت ده و نیم شب دوشنبه به وقت تهران آغاز شد و در ابتدا محمود احمدی نژاد در باره طرح فدرالیسم اقتصادی محسن رضایی پرسید که وی در پاسخ گفت: بر اساس اين طرح، كشور به ۴۰ يا ۴۵ استان تقسيم مى شود ولی از نظر سیاسی و دفاعی، ایران به صورت متمرکز اداره خواهد شد.

وی گفت: بر اساس این طرح، ۹ نفر در حد معاون ریاست جمهوری انتخاب خواهند شد تا بر این استان ها نظارت اقتصادی داشته باشند.

آقای رضایی سپس بر اساس آمارهای بانک مرکزی و صندوق بین المللی پول اعلام کرد که نه تنها وضع کنونی ایران خوب نیست، بلکه در سال‌های آینده نیز با بحران روبرو خواهیم بود.

«ایشان (احمدی نژاد) خود را فوق تخصص همه مسائل می داند و همین امر باعث شده تا اطراف ایشان یک تنهایی به وجود آید.»

محسن رضایی
وی گفت که ایران در حال حاضر با رکود تورمی روبرو است. تورم ۲۵ درصد و بیکاری ۱۲ و نیم درصد یعنی وضع خوبی نداریم. بازار پول و بازار سرمایه دچار مشکل است و بازار بورس هم کشش لازم را برای جذب سرمایه های مردم ندارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد که صندوق ذخیره ارزی کشور ۲۰ درصد کاهش یافته است.

وی از رقیب خود پرسید: سوال من این است که اگر ایشان رییس جمهور شدند چه کار می خواهند انجام دهند؟ آیا با همین روش چهار سال گذشته ادامه می‌دهند؟

آقای احمدی نژاد در پاسخ خود اظهار داشت: الان تورم رو به كاهش است و ركود نداريم و حدود ۱۵ درصد است و دليل آن هم تورم جهانى است كه در رشد اقتصادى تاثيرى نداشت. يك دليل اين موضوع هم اين است كه در سند چهارم اعداد را دست بالا گرفتند.

وی درباره بازار بورس گفت که این بازار بسیار فعال است و اتفاقا در سال ۱۳۸۲ حبابی در بازار بود که تقلبی بود.

پاسخ‌های رضایی

محسن رضایی با رد اظهارات محمود احمدی‌نژاد در باره تورمی بودن اقتصاد جهانی با اشاره به افزایش قیمت ها در ایران گفت: «از سال ۸۴ به بعد كه مدام تورم بوده است. ايشان (احمدى نژاد) قوانينى كه قبلا اجرايش را مصلحت نمى دانستند، در زمان انتخابات اجرايى مى كنند. ايشان زحمت كشيدند با افزايش حقوق، قدرت خريد را افزايش داده اند اما شاخصى در اقتصاد جهانى داريم به نام شاخص فلاكت.»

وی افزود: «شاخص فلاكت در سال ۸۴ پائين بود و در فصل دوم ۸۵ تا پائيز ۸۷، فشار بر مردم افزايش پيدا كرد. شاخص فلاكت يعنى نرخ تورم + بيكارى.»

آقای رضایی در بخش دیگری از اظهارات خود به بی ثباتی مدیریتی در دولت نهم اشاره کرد و گفت که آقای احمدی نژاد ۱۵ عضو کابینه را تغییر داده که هشت وزیر در میان آنها بوده است.

وی در این زمینه به تغییر وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی اشاره کرد و افزود که در چهار سال گذشته حدود ۲۴ استاندار عوض شده است.

محمود احمدی نژاد از تغییر مکرر مدیران خود دفاع کرد و گفت: این اتفاق بر اساس عهدی است که با مردم بسته است و در صورت انتخاب به مقام ریاست جمهوری، این روش را ادامه می دهد.
محمود احمدی نژاد از تغییر مکرر مدیران خود دفاع کرد و گفت: این اتفاق بر اساس عهدی است که با مردم بسته است و در صورت انتخاب به مقام ریاست جمهوری، این روش را ادامه می دهد.

در ادامه این مناظره که دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارائه آمارهای فراوان آن را اداره کرد، محسن رضایی بار دیگر عملکرد اقتصادی محمود احمدی نژاد را در بخش بنگاه های اقتصادی زیر سوال برد و گفت که دولت آنها را رها کرده است.

وی افزود: «اتاق بازرگانی اعلام کرده است که ۵۰ درصد کارخانجات کشور با نصف ظرفیت کار می کنند و ۶۰ درصد کارخانجات نیز تا یک سوم تعدیل نیرو داشته‌اند.»

این نامزد انتخاباتی دولت را متهم کرد که از نخبگان استفاده نمی کند و در انتقادی صریح به رییس جمهور ایران گفت: ایشان( احمدی نژاد) خود را فوق تخصص همه مسائل می داند و همین امر باعث شده تا اطراف ایشان یک تنهایی به وجود آید.

آقای رضایی با اعلام اینکه دولت نهم «عددسازی» می کند گفت که محمود احمدی نژاد باید روحیه خود را عوض کند.

در این مناظره اعلام شد که بر اساس قانون تبلیغات انتخاباتی به محمود احمدی نژاد در روزهای آینده فرصت داده خواهد شد تا از خود در برابر اتهام های رقبایش در مناظره هایی که حضور نداشته است دفاع کند.

در روزهای گذشته، مهدی کروبی و میر حسین موسوی در مناظره های خود بدون نام بردن از محمود احمدی نژاد، روش و عملکرد اداره دولت در چهار سال گذشته را زیر سوال بردند.

پیش از برگزاری مناظره دوشنبه شب، دومین مستند تبلیغاتی میر حسین موسوی از شبکه اول تلویزیون دولتی ایران پخش شد که آن را احمدرضا درویش، فلیمساز سرشناس ایرانی، ساخته است.

در این فیلم بر خلاف مستند نخست آقای موسوی، حضور زهرا رهنورد، همسر او، و محمد خاتمی، رییس جمهور سابق، بسیار پر رنگ بود و نطق های انتخاباتی آخرین نخست وزیر ایران در شهرهای مختلف به تصویر کشیده بود.
XS
SM
MD
LG