لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

موسوی خطاب به معترضان: در کنار شما خواهم ماند


میرحسین موسوی در اجتماع روز پنجشنبه در میدان توپخانه
میرحسین موسوی در اجتماع روز پنجشنبه در میدان توپخانه
مير حسين موسوی روز شنبه همزمان با درگيری نيروهای پليس با معترضان در خيابان های تهران در بيانيه ای اعلام کرده است که روند تحولات سیاسی «برای اهدافی فراتر از تحميل يک دولت ناخواسته به ملت است.»

آقای موسوی در بيانيه پنجم خود اعلام کرده است که بر اعتقاد خود مبنی بر ابطال انتخابات پافشاری می کند و به هواداران خود توصيه کرده است نگذارند که « دروغگويان و متقلبان پرچم دفاع از نظام اسلامی را از شما بربايند.»

وی تصريح کرده است: «ما به دست اندرکاران توصيه می کنيم برای برقراری آرامش در خيابان ها مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی امکان تجمع های مسالمت آميز را نه تنها فراهم کنند، بلکه چنين گردهمايی هايی را تشويق کنند و صدا و سيما را از قيد بدگويی ها و يک طرفه عمل کردن ها رها سازند.»

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز جمعه با هشدار نسبت به تظاهرات های خيابانی در اعتراض به نتايج انتخابات از نامزدهای معترض خواسته بود تا از طريق قانونی شکايت های خود را پيگيری کنند.

اين در حالی است که مير حسين موسوی در بيانيه روز شنبه خود بدون اشاره به اظهارات علی خامنه ای تاکيد کرده است: «از ما خواسته می‌شود که در اين شرايط شکايت خود را از طريق شورای نگهبان پيگيری کنيم، حال آن که اين شورا در عملکرد خود چه قبل، چه حين و چه بعد از انتخابات عدم بی‌طرفی خود را به اثبات رسانده است و نخستين اصل در هر داوری رعايت بی‌طرفی است.»

آقای موسوی افزوده است: «بر اعتقاد راسخ خويش مبنی بر باطل بودن انتخاباتی که گذشت و استيفای حقوق مردم پای می فشارم و عليرغم توانايی‌های اندکی که در اختيار دارم براين باورم که انگيزه و خلاقيت شما مردم همچنان می‌تواند حقوق مشروع تان را در چهره‌های مدنی جديد مورد پيگيری قرار دهد و محقق کند».
«آنچه اين برادر شما در يافتن اين راه ‌حل‌های جديد، خصوصا به جوانان عزيز توصيه می کند اين است که نگذاريد دروغگويان و متقلبان پرچم دفاع از نظام اسلامی را از شما بربايند و نا اهلان و نامحرمان، ميراث گرانقدر انقلاب اسلامی را که اندوخته از خون پدارن راستگويتان است از شما مصادره کنند. با توکل به خداوند و اميد به آينده و تکيه بر توانمندی‌هايتان حرکات اجتماعی خود را پس از اين نيز براساس آزادی‌های مصرح در قانون اساسی و اصل امتناع از خشونت پيگيری کنيد.»
میرحسین موسوی


اين در حالی است که بنابر گزارش های رسيده، به رغم حضور نيروهای پليس ضد شورش در سطح خيابان های منتهی به ميدان انقلاب و در گير شدن اين نيروها با تظاهر کنندگان، ميرحسين موسوی روز شنبه در اين تظاهرات شرکت کرده است.

بر اساس گزارش ها، عصر روز شنبه با تاريک شدن هوا نيم ساعت زودتر از موعد هر شب، صدای الله اکبر از پشت بام های تهران بلند شده است.

آيت الله علی خامنه ای روز جمعه با صحه گذاشتن بر انتخابات رياست جمهوری که در ۲۲ خردادماه برگزار شد، نامزدهای معترض را مسئول خونريزی های احتمالی دانسته بود.

ميرحسين موسوی در بيانيه خود به طور غير مستقيم به اين اظهارات آيت الله خامنه ای پاسخ گفته است.

آقای موسوی گفته است: «اينجانب همچنان قويا اعتقاد دارم درخواست ابطال انتخابات و تجديد آن حقی مسلم است که بايد به صورتی بی‌طرفانه از طريق يک هيئت مورد اعتماد ملی مورد بررسی قرار گيرد، نه آن که پيشاپيش امکان ثمربخش بودن آن منتفی اعلام شود، يا با طرح احتمال خونريزی، مردم از هرگونه راهپيمايی و تظاهرات بازداشته ‌شوند.»

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش ديگری از بيانيه خود تصريح کرده است: «اينجانب چون به صحنه می‌نگرم آن را پرداخته شده برای اهدافی فراتر از تحميل يک دولت ناخواسته به ملت، که تحميل نوع جديدی از زندگی سياسی بر کشور می‌بينم. من به عنوان يک همراه که زيبايی‌های موج سبز حضور شما را ديده است هرگز به خود اجازه نخواهم داد بر اثر عمل من جان کسی درمعرض خطر قرار گيرد.»

آقای موسوی خطاب به هوادارانش گفته که «مطمئن باشيد اينجانب همواره در کنار شما خواهم ماند» و به معترضان توصيه کرده است: «آنچه اين برادر شما در يافتن اين راه ‌حل‌های جديد، خصوصا به جوانان عزيز توصيه می کند اين است که نگذاريد دروغگويان و متقلبان پرچم دفاع از نظام اسلامی را از شما بربايند و نا اهلان و نامحرمان، ميراث گرانقدر انقلاب اسلامی را که اندوخته از خون پدارن راستگويتان است از شما مصادره کنند. با توکل به خداوند و اميد به آينده و تکيه بر توانمندی‌هايتان حرکات اجتماعی خود را پس از اين نيز براساس آزادی‌های مصرح در قانون اساسی و اصل امتناع از خشونت پيگيری کنيد.»

اين نامزد اصلاح طلب اضافه کرده است: «ما در اين راه با بسيجی روبرو نيستيم؛ بسيجی برادر ماست. ما در اين راه با سپاهی روبرو نيستيم؛ سپاهی حافظ انقلاب و نظام ماست. ما با ارتش روبرو نيستيم؛ ارتش حافظ مرزهای ماست. ما با نظام مقدس خود و ساختارهای قانونی آن روبرو نيستيم. اين ساختار حافظ استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی ماست. ما با کجروی ها و دروغ گويی ها روبرو هستيم و در پی اصلاح آنيم؛ ا صلاحی با برگشت به اصول ناب انقلاب اسلامی.»

برخی از گروه های اصلاح طلب در روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری، نتایج آن را «کودتای انتخاباتی» دانسته و خواستار ابطال آن شده بودند.
XS
SM
MD
LG