لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۷

تهران، صحنه حضور گسترده معترضان و نیروهای امنیتی


نمایی از تجمع اعتراض رو پنجشنبه حامیان میرحسین موسوی و مهدی کروبی در تهران
نمایی از تجمع اعتراض رو پنجشنبه حامیان میرحسین موسوی و مهدی کروبی در تهران
از تهران خبر می‌رسد که به رغم حضور چشمگیر نیروهای امنیتی در سطح شهر، شماری زیادی از معترضان به روند انتخابات، در حدفاصل خیابان قدس و میدان انقلاب دست به تجمع زده‌اند.

گزارش یک شاهد عینی حاضر در حوالی میدان انقلاب حاکی است که هم اکنون خیابان انقلاب حدفاصل تقاطع خیابان قدس و میدان انقلاب مملو از جمعیت است و تلاش برخی نیروهای لباس شخصی از طریق شلیک تیر هوایی برای متفرق کردن معترضان نتیجه نداشته است.

پیشتر گزارش شاهدان عینی از مانور نیروهای بسیجی و لباس شخصی موتورسوار در این خیابان خبر می‌داد اما بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها پس از آنکه برخی از لباس شخصی‌های برای متفرق کردن معترضان اقدام به شلیک تیر هوایی کردند با فریادهای اعتراضی مردم روبه‌رو شد، صحنه را ترک کردند.

خبرگزاری آلمان می گوید که شاهدان عینی به این خبرگزاری گفته اند که نیروهای امنیتی از گاز اشک آور استفاده کرده اند.

شاهدان عینی به رادیو فردا نیز گفته اند که نیروهای امنیتی معترضان را با شلیک گلوله پلاستیکی مورد حمله قرار دادند.

بر اساس همین گزارش‌ها، هم اکنون چیزی نزدیک به ۱۰۰ نیروی گارد ویژه در مقابل دانشگاه تهران استقرار یافته‌اند تا مانع از پیوستن دانشجویان حاضر در دانشگاه تهران به جمعیت معترض شوند.

برخی از گزارش‌های غیررسمی دیگر به نقل از شاهدان عینی حاکی از آن بود که نیروهای امنیتی با استقرار ماشین‌های آب‌پاش در سطح شهر، برای مقابله با هر گونه تجمع احتمالی در آماده‌باش هستند.

شاهدان عینی همچنین می‌گویند که شمار زیادی از لباس‌شخصی‌ها و نیروهای یگان ویژه از خیابان آزادی تا تقاطع خیابان‌های انقلاب و حافظ به چشم می‌خورند.

همچنین گفته می‌شود که برخی نیروهای سپاه پاسداران در لباس‌های رسمی این ارگان و با در دست داشتن باتوم‌های برقی، در حوالی چهارراه ولی عصر تهران، در آماده باش هستند.

در همین حال شاهدان عینی از وقوع درگیری‌هایی در برخی از فرعی منتهی به خیابان‌های انقلاب و آزادی خبر می‌دهند. از جمله گزارش شده است که نیروهای گارد ویژه در تقاطع خیابان‌های خوش و آزادی با توسل به باتوم و اسپری فلفل سعی در جلوگیری از پیوستن معترضان حاضر در خیابان خوش به اجتماع شکل‌گرفته در خیابان انقلاب دارند.

گزارش‌های مشابهی حاکی است که نیروهای ویژه و لباس شخصی‌های با بستن حدفاصل تقاطع بهبودی تا میدان انقلاب به درگیری با معترضان پرداخته‌اند.

گزارش شاهدان عینی همچنین بر این نکته تأکید دارد که نیروهای انتظامی با بستن راه‌های منتهی به مسیر شکل‌گیری این تجمع سعی در کنترل جمعیتی دارند که برای پیوستن به این تجمع راهی مرکز شهر شده‌اند. با این حال بر اساس این گزارش‌ها لحظه به لحظه بر شمار کسانی که از فرعی‌های منتهی به آزادی و انقلاب سعی در پیوستن به اجتماع امروز معترضان در تهران را دارند افزوده می‌شود.

علاوه بر این گزارش‌ها از اصفهان نیز خبر می‌رسد که نیروهای امنیتی در روز شنبه در خیابان‌های این شهر مستقر بوده‌اند اما هنوز گزارشی از وضعیت کنونی شهر اصفهان در دست نیست.

اهمیت تجمع اعتراضی امروز معترضان به نتایج انتخابات از آن روست که روز گذشته آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در خطبه‌های نماز جمعه خود، در مقابل اعتراض‌های روزهای اخیر واکنش نشان داد و این تجمعات را به «زورآزمایی خیابانی» تشبیه کرد.

آقای خامنه‌ای در سخنان خود آشکارا گفت که «اگر این امر خاتمه نیابد، مسئولیت آن متوجه مشوقان و برگزار کنندگان است.»

پس از این سخنرانی مسئولان شورای امنیت کشور و نیروی انتظامی ایران نیز با ارسال نامه‌هایی خطاب به میرحسین موسوی، از برخورد با تجمعات آینده خبر دادند. رئیس پلیس ایران همچنین خطاب به آقای موسوی گفته است که گرچه شما حساب خود و هواداران‌تان را از اغتشاشگران جدا کرده‌اید اما اغتشاشگران در سایه فضای غیرقانونی ایجاد شده توسط شما دست به اقدامات تخریب‌گرانه زده‌اند.

پیشتر مجمع روحانیون مبارز تشکل روحانی حامی میرحسین موسوی اعلام کرده بود که برای برگزاری راهپیمایی روز شنبه ۳۰ خرداد، حدفاصل میدان انقلاب و میدان آزادی، تقاضای مجوز کرده است و همچنین مهدی کروبی دیگر نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری نیز از هواداران خود خواسته بود در این راهپیمایی شرکت کنند.

این راهپیمایی قرار بود با سخنرانی محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران و رئیس شورای سیاستگذاری مجمع روحانیون مبارز، برگزار شود، اما روز شنبه خبر بر روی خروجی برخی خبرگزاری‌های داخلی ایران قرار گرفت که بر اساس آن مجمع روحانیون اعلام کرده است، برنامه‌ای برای تجمع امروز در تهران ندارد.

این خبر هنوز بر وب سایت رسمی این تشکل قرار نگرفته است.

این در حالی است که مقامات استانداری تهران روز گذشته اعلام کردند که هیچ مجوزی برای برگزاری در روز شنبه صادر نشده است.

بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی ایران، تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‏ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.‏‏

تهران از روز دوشنبه گذشته، شاهد چهار تجمع بزرگ معترضان به نتایج انتخابات بود که میرحسین موسوی و مهدی کروبی در برخی از آنها حضور داشتند.

پس از تجمع میلیونی روز دوشنبه، حدفاصل میدان‌های انقلاب و آزادی، که در پایان با دخالت نیروهای لباس شخصی در برخی از نقاط به خشونت کشیده شد و بر اساس گزارش منابع رسمی دست کم هشت کشته بر جای گذاشت، دیگر تجمعات اعتراضی تهران، در سکوت برگزار شد.

در روزهای اخیر شماری از مسئولان دولتی از جمله استاندار تهران، هواداران میرحسین موسوی را به ارتکاب خشونت با استفاده از سلاح‌های سرد و گرم متهم کرده‌اند، دست‌کم یک فیلم ویدئویی پخش شده از شبکه چهار تلویزیون بریتانیا، یک عضو نیروی بسیج را بر فراز پایگاه ۱۱۷ گردان عاشورا وابسته به نیروی ویژه قدس بسیج نمایش می‌دهد که در حال تیراندازی به سوی جمعیت معترض است.
XS
SM
MD
LG