لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۶

تاکيد دوباره باراک اوباما بر گفت وگو با ايران


باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه در رم پايتخت ايتاليا اظهار داشت که انجام گفتگو با ايران و کره شمالی برای بازداشتن آنان از دستيابی به سلاح‌های هسته‌ای امری مهم و حائز اهميت است.

آقای اوباما که پس از ملاقات و گفتگو با جيورجيو ناپوليتانو، رئيس جمهوری ايتاليا سخن می‌گفت، درباره اين ملاقات ابراز داشت که دو رئيس جمهوری بر اين نکته اتفاق نظر دارند که «جامعه جهانی بايد با کشورهايی نظير ايران و کره شمالی گفتگو کند تا آنان به پيمودن راهی ترغيب و تشويق شوند که به مسابقه تسليحات هسته‌ای در منطقه‌ای مانند خاورميانه منتهی نشود».

اظهارات آقای اوباما در آستانه آغاز اجلاس هشت کشور صنعتی جهان انتشار می‌يابد که قرار است روز چهارشنبه در شهر «لاکيلا» ايتاليا برگزار شود.

این سخنان آقای اوباما در حالی بیان می شود که هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا با ابراز نگرانی از فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران، روز سه شنبه، اعلام کرد که دولت واشینگتن از دیگر کشورهای جهان خواهد خواست در تشدید تحریم های ایران به آمریکا بپیوندند تا رفتار رژیم ایران تغییر کند.

وزیر خارجه ایالات متحده، اظهار داشت که تلاش ایران برای دستیابی «به جنگ‌افزارهای هسته‌ای» می‌تواند برای خاورمیانه و نقاط دیگر دنیا بسیار بی‌ثبات‌کننده باشد.

باراک اوباما روز سه شنبه نیز در مصاحبه با شبکه خبری «سی ان ان» گفت: آمریکا به اسرائيل برای حمله نظامی به تاسيسات هسته ای ايران چراغ سبز نشان نداده است.

آقای اوباما در پاسخ به پرسش خبرنگار «سی ان.ان» درباره اين که آيا آمريکا به اسرائيل برای حمله به ايران چراغ سبز داده است، گفت: «مطلقا نه».

باراک اوباما که در روسيه با اين شبکه تلويزيونی امريکایی صحبت می کرد، افزود:ما نمی توانيم به کشورهای ديگر ديکته کنيم که منافع امنيتی آنها کدام موارد هستند.

با اين حال رييس جمهوری آمريکا تاکيد کرد: آمريکا خواهان حل مناقشه هسته ای ايران از طريق ديپلماتيک است.

اظهارات باراک اوباما درباره رويکرد در قبال مناقشه هسته ای ايران در واکنش به مسايل مطرح شده در مصاحبه جو بايدن است.

جو بايدن، معاون رييس جمهوری آمريکا، در مصاحبه‌ای با شبکه تلويزيونی «ای‌بی‌سی» که روز يک‌شنبه پخش شد در مورد ايران گفت: «اگر دولت نتانياهو تصميم بگيرد که دست به عملی غير از آن چه در حال حاضر دنبال می‌شود بزند، اين حق آنهاست.»

اين گفته آقای بايدن را اغلب ناظران و تحليل‌گران به عنوان «چراغ سبزی به اسرائيل برای حمله نظامی با هدف رفع تهديد اتمی ايران» تعبير کردند.
XS
SM
MD
LG