لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

اوباما: آمريکا برای حمله به ايران چراغ سبز نداده است


باراک اوباما روز سه شنبه در مصاحبه با شبکه خبری «سی ان ان» گفت: آمریکا به اسرائيل برای حمله نظامی به تاسيسات هسته ای ايران چراغ سبز نشان نداده است.

آقای اوباما در پاسخ به پرسش خبرنگار «سی ان.ان» درباره اين که آيا آمريکا به اسرائيل برای حمله به ايران چراغ سبز داده است، گفت: «مطلقا نه».

باراک اوباما که در روسيه با اين شبکه تلويزيونی امريکایی صحبت می کرد، افزود:ما نمی توانيم به کشورهای ديگر ديکته کنيم که منافع امنيتی آنها کدام موارد هستند.

با اين حال رييس جمهوری آمريکا تاکيد کرد: آمريکا خواهان حل مناقشه هسته ای ايران از طريق ديپلماتيک است.

اظهارات باراک اوباما درباره رويکرد در قبال مناقشه هسته ای ايران در واکنش به مسايل مطرح شده در مصاحبه جو بايدن است.

جو بايدن، معاون رييس جمهوری آمريکا، در مصاحبه‌ای با شبکه تلويزيونی «ای‌بی‌سی» که روز يک‌شنبه پخش شد در مورد ايران گفت: «اگر دولت نتانياهو تصميم بگيرد که دست به عملی غير از آن چه در حال حاضر دنبال می‌شود بزند، اين حق آنهاست.»

اين گفته آقای بايدن را اغلب ناظران و تحليل‌گران به عنوان «چراغ سبزی به اسرائيل برای حمله نظامی با هدف رفع تهديد اتمی ايران» تعبير کردند.

در واکنش به اين گفته، علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی ايران،‌ هشدار داد که تهران واشينگتن را مسئول هر حمله نظامی قلمداد خواهد کرد.

آقای لاريجانی با اشاره به اين که هيچ کس نمی‌تواند تصور کند که اسرائيل «بدون چراغ سبز» واشينگتن دست به حمله بزند پاسخ ايران به چنين حمله‌ای را «قاطعانه و دردناک» توصيف کرد.

در همين زمينه، ايان کلی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، روز دوشنبه گفته بود: واشينگتن به اسرائيل برای حمله نظامی به ايران چراغ سبز نداده و قصد ندارد در برخورد با جمهوری اسلامی راهی غير از کاربرد ديپلماسی را دنبال کند.

ايان کلی، در عين حال که اين تعبير از گفته آقای بايدن را رد کرد بار ديگر گفته معاون باراک اوباما را تاييد کرد که اسرائيل «کشور مستقلی» است و حق دارد تصميمات نظامی‌اش را خود بگيرد.

آقای کلی افزوده بود: «ما قرار نيست به اسرائيل ديکته کنيم چه بکند. در عين حال ما متعهد به امنيت اسرائيل هستيم، و همان نگرانی‌های جدی اسرائيل از برنامه هسته‌ای ايران را داريم.»

اسرائيل جمهوری اسلامی را «خطرناک‌ترين دشمن خود» می‌داند و در کنار ايالات متحده اين دولت را متهم می‌کند که در پوشش برنامه هسته‌ای صلح‌آميز در پی توليد تسليحات اتمی است.

ايران بارها اين اتهام را رد کرده و تاکيد کرده است که تنها برای مقاصد صلح آميز، برنامه هسته‌ای خود را ادامه می‌دهد.

شورای امنيت سازمان ملل نيز با صدور سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته تا غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. تهران تاکنون از اين دستور سرپيچی کرده و غنی سازی را حق خود می خواند.

جو بايدن در مصاحبه خود گفته بود که اسرائيل «خود می‌تواند تعيين کند که نفعش در کجاست و در مورد ايران چه تصميمی بايد بگيرد.»
XS
SM
MD
LG