لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

کلينتون: فرصت ايران برای گفت و گو محدود است


هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز چهارشنبه بار ديگر بر آمادگی واشينگتن برای تعامل ديپلماتيک با ايران تاکيد کرد ولی گفت: زمان برای چنين سياستی محدود خواهد بود.

هيلاری کلينتون گفت: «ما آماده تعامل با ايران هستيم، ولی اکنون زمان عمل است. فرصت برای هميشه وجود نخواهد داشت.»

وزير امور خارجۀ آمريکا گفت: «نه رييس جمهوری و نه من، دچار اين توهم نيستيم که گفت و گوهای مستقيم با جمهوری اسلامی، تضمين کنندۀ موفقيت در اين زمينه خواهد بود، ولی بايد اهميت تلاش برای انجام اين گفت و گوها و ارائه پيشنهاد روشن به رهبران حکومت ايران برای انتخاب [درست] را نيز درک کرد که آيا آنان خواهان پيوستن به جامعۀ جهانی به عنوان عضوی مسئول هستند، يا ادامه دهندۀ راهی هستند که به انزوای بيشتر می انجامد.»

به گفته هيلاری کلينتون، گفت و گوی مستقيم بهترين وسيله برای ارائه و توضيح دادن درباره اين گزينه است.

وی تاکيد کرد که اين فرصت برای هميشه فراهم نخواهد بود.

موضع سخت هيلاری کلينتون در قبال حکومت جمهوری اسلامی، در راستای هشدار هفتۀ گذشته باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا است که گفته بود: جامعه بين‌الملل «قرار نيست تا ابد صبر کند» تا شايد ايران ثابت کند که به تسليحات اتمی علاقه‌ای ندارد.

ايران تاکنون به پيشنهادهای آمريکا برای تعامل پاسخی نداده است، اين در حالی است که قدرت های جهانی در چارچوب گروه ۱+۵ می کوشند تا جمهوری اسلامی را ترغيب کنند تا فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کنند.

آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين و روسيه همراه با آلمان در قالب گروه ۱+۵، از ايران برای گفت وگو های هسته ای دعوت کرده اند.

«نه رييس جمهوری و نه من، دچار اين توهم نيستيم که گفت و گوهای مستقيم با جمهوری اسلامی، تضمين کنندۀ موفقيت در اين زمينه خواهد بود، ولی بايد اهميت تلاش برای انجام اين گفت و گوها و ارائه پيشنهاد روشن به رهبران حکومت ايران برای انتخاب [درست] را نيز درک کرد که آيا آنان خواهان پيوستن به جامعۀ جهانی به عنوان عضوی مسئول هستند، يا ادامه دهندۀ راهی هستند که به انزوای بيشتر می انجامد.»

هیلاری کلینتون
ايران به اين پيشنهادات پاسخی نداده و می گويد توقف غنی سازی اورانیوم و برنامه هسته ایش قابل مذاکره نیست.

محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران، گفته است: ملت ايران اهل منطق و گفت وگوست، اما دوران بحث موضوع هسته ای به پايان رسيده است و ديگر زمان به عقب بر نمی گردد.

وی درباره بسته پيشنهادی ايران گفته بود: «امروز بايد بر روی مسائل ديگر جهان از جمله اصلاح ساختارهای بين المللی، شورای امنيت، اجرای عدالت و صلح واقعی با يکديگر همفکری و گفت و گو کنيم و ايران در اين زمينه کاملاً آماده است.»

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی پنج قطعنامه از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران بار رد اين درخواست برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.

سیاست «غیر قابل قبول»

هیلاری کلینتون در بخش دیگری از اطهارت خود به برخوردهای خشونت بار با تظاهرات ايرانيان معترض به نتیجه انتخابات اخير رياست جمهوری اسلامی اشاره کرد و سياست های سرکوب دولت ايران را «رقت انگيز» ، «اسف بار» و «غيرقابل قبول» خواند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «ما همگی با تحسين و ستايش، شاهد انرژی پيش از انتخابات در ايران بوديم؛ ما همه شاهد بوديم که چگونه دولت آن کشور با خشونت صدای مردم را خاموش کرد. ما همه شاهد بوديم که چگونه دولت ايران برای مخفی کردن دستگيری شهروندان خارجی و اخراج روزنامه نگاران خارجی تلاش کرد. ما همه شاهد اقدامات دولت ايران در زمينه قطع ارتباطات و تکنولوژی مربوط به آن بوديم.»

هيلاری کليبتون افزود: «ما مي دانيم که برنامه هسته ای ايران تا کجا پيش رفته است، ما مي دانيم که ناديده گرفتن ايران، تغييری در وضعيت ايران بوجود نمي آورد و تهران را از حرکت به سوی دسترسی به سلاح هسته ای باز نخواهد داشت، حمايتش را از گروه های ترور کاهش نخواهد داد و يا تغييری در رفتارش با شهروندان خود به وجود نخواهد آورد.»

به دنبال اعلام نتايج دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری، تهران و برخی از شهرهای ايران شاهد راهپيمايی مسالمت آميز معترضان بودند ولی اين اعتراض ها با سرکوب نيروهای امنيتی روبه رو شد.

به گفته مقامات دولتی ايران در جريان رويارويی نيروهای پليس با معترضان تاکنون بیست نفر کشته شده اند، این در حالی است که گروه های طرفدار حقوق بشر می گویند: تعداد واقعی کشته شدگان بسیار بیشتر از آمار رسمی است.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا پیشتر گفته بود: بدون ترديد حوادث چند هفته اخير ايران بر گفت و گوی مستقيم يا ديپلماسی با تهران تاثير خواهد گذاشت.
XS
SM
MD
LG