لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

وزیر نیرو: از ورود برق بوشهر به مدار، در تابستان قطع امید کرده‌ایم


پرویز فتاح؛ وزیر نیروی کابینه نهم
پرویز فتاح؛ وزیر نیروی کابینه نهم
در حالی که قرار بود ۵۰۰ مگاوات برق تولدی نیروگاه بوشهر از تابستان امسال وارد مدار شود، پرویز فتاح، وزیر نیروی دولت نهم، روز گذشته گفت که در این زمینه قطع امید کرده است.

پرویز فتاح که روز چهارشنبه و در حاشیه جلسه هیئت وزیران با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، گفت که تا کنون در این زمینه که آیا ۵۰۰ مگاوات برق توسط نیروگاه بوشهر وارد مدار خواهد شد یا نه، اطلاع موثقی از سوی سازمان انرژی اتمی به وزارت نیرو داده نشده است.

وزير نيروی کابینه نهم، خود در ۱۷ فروردين ماه سال ۸۸ اعلام کرده بود که «نيروگاه بوشهر با ظرفيت ۵۰۰ مگاوات در تابستان امسال وارد مدار خواهد شد».

این وعده آقای فتاح تنها چند روز پس از آن بود که سرگئی کیرینکو، رئیس شرکت اتم روس با اشاره به قصد مسکو برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در سال ۲۰۰۹ گفته بود که «ما امروز به همراه متخصصان ایرانی دقیقاً طبق جدول زمانی پیش می‌رویم».

با این حال چندی بعد در خرداد ماه خبرگزاری روسی ريانووستی به نقل رئيس شرکت ساختمانی سازنده نيروگاه بوشهر گزارش داد که «روند انجام اين کار بسيار دشوار است و لذا هنوز نمی‌توان تاريخ دقيقی برای شروع به کار آن اعلام کرد، انجام اين کار هنوز زود است».

اکنون با گذشت یک ماه از آغاز تابستان ۸۸، آقای فتاح می‌گوید که در خصوص ورود ۵۰۰ مگاوات به مدار در تابستان قطع امید کرده‌ایم.

آقای فتاح همچنین گفته است که با اینکه وزارت نیرو بر روی این میزان برق حساب کرده بود، به نظر می‌رسد علی‌رغم قولی که داده شده، تابستان امسال این میزان برق وارد مدار نخواهد شد.

ایران و روسیه در سال ۱۹۹۵ میلادی بر سر تکمیل نیروگاه بوشهر به توافق رسیدند و روسیه طی قراردادی، که هم‌اکنون ارزش آن در حدود یک میلیارد دلار برآورد می‌شود، در سال ۱۹۹۸ تکمیل نیروگاه آب سبک بوشهر را آغاز کرد.

ايران تا کنون بيش از يک ميليارد دلار برای ساخت نيروگاه آب سبک بوشهر هزينه کرده است و مهندسان روسی راه‌اندازی آزمايشی نيروگاه را با موفقيت به انجام رسانده‌اند.

با این حال تاکنون چندين بار زمان آغاز به کار نيروگاه بوشهر به تأخير افتاده که در پاره‌ای از اوقات «عدم پرداخت به موقع ديون ايران به روسيه» عامل و علت آن اعلام شده است.

روسیه طبق توافق قرار بود در سال ۲۰۰۶ نیروگاه بوشهر را راه‌اندازی کند؛ اما بهره‌برداری این نیروگاه تاکنون چندین بار به تعویق افتاده است.

پیش از روس‌ها، شرکت آلمانی زیمنس در سال ۱۹۷۵ با ایران برای ساخت دو رآکتور اتمی قرارداد بسته بود که با تغییر رژیم در ایران، این شرکت در سال ۱۹۷۹ در نهایت از ایران خارج شد.

«مردم صرف‌جویی کنند»

وزیر نیروی کابینه نهم، همچنین در مورد اینکه آیا عدم ورود این میزان برق به مدار منجر به قطعی برق خواهد شد نیز گفته است: «می‌توانیم مصرف را تا حد امکان تأمین کنیم ولی مردم نیز باید در مصرف صرفه‌جویی کنند».

آقای فتاح همچنین از خروج اضطراری چند واحد برق در روزهای گذشته خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این مشکلات رفع شود و وزارت نیرو تابستان امسال [در زمینه تأمین برق] با کمترین مشکل مواجه شود.

وی گفت که تمام سعی‌مان را به کار می‌گیریم تا تابستان امسال با مشکل قطعی برق مواجه نشویم.

بسیاری از شهرها و روستاهای ايران، در تابستان سال ۸۷، روزانه با خاموشی و قطع برق چند ساعته مواجه بودند که اين خاموشی‌ها در برخی روزها حتی به بيش از پنج ساعت در روز نيز رسيد.

در همان زمان معاون برق و انژی وزارت نیرو پیش‌بینی کرده بود که در تابستان سال ۸۸ نیز چهار هزار مگاوات کمبود برق وجود دارد و ممکن است در سال ۸۸ نیز شهرهای ایران با مشکل قطعی برق مواجه شوند.
XS
SM
MD
LG