لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

«نيروگاه بوشهر در سال ۲۰۰۹ راه‌اندازی می‌شود»


سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوی اسلامی ابراز امیدواری کرده است نيروگاه اتمی بوشهر «طبق توافق با طرف روسی» در سال ۲۰۰۹ ميلادی راه‌اندازی شود».



محسن دلاويز، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، به ایرنا گفته است: «مراحل راه‌اندازی نيروگاه اتمی بوشهر آغاز شده است».


وی همچنين اظهار اميدواری کرد که شرکت روسی مسئول راه‌اندازی نيروگاه به تعهداتش در اين زمينه عمل کند.


روسيه تاکنون سوخت لازم برای راه‌اندازی این نيروگاه را به ارزش یک میلیارد دلار به ايران تحويل داده است.


بهره‌برداری از نيروگاه هسته‌ای بوشهر تاکنون چندين بار به تاخير افتاده است. آخرين بار قرار بود اين نيروگاه در سال جاری راه‌اندازی شود، ولی «عدم توافق دو طرف بر سر پرداخت‌ها» به تعويق افتاد.


«اتم استروی اکسپورت»، شرکت روسی مجری ساخت نيروگاه بوشهر، در ماه سپتامبر اعلام کرد که ساخت نيروگاه در حال پایان است و کارهای پايانی و فنی آن بين دسامبر سال ۲۰۰۸ و ژانويه سال ۲۰۰۹ ميلادی انجام خواهد گرفت.


ساخت اولين نيروگاه اتمی ايران در بوشهر از سال‌های ۱۹۷۰ توسط شرکت زيمنس آلمان آغاز شد اما به علت وقوع انقلاب و جنگ هشت ساله اجرای پروژه متوقف ماند.


آمریکا، اسرائيل و کشورهای غربی بیم دارند که تهران از نيروگاه‌های هسته‌ای به عنوان پوششی برای توليد سلاح اتمی استفاده کند.


چند روز پيش اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، بار دیگر از فعاليت‌های هسته‌ای ايران اظهار نگرانی کرد و در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمانی «دی.پی.ای» گفت که ايران هنوز هم به تلاش‌های خود برای دسترسی به سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهد.


تهود اولمرت گفت: «اسرائيل و دنيای آزاد نمی‌توانند به ايران اجازه دهند که به سلاح‌های اتمی دست یابد.»


تهران اين اتهامات را رد و تاکيد می‌کند که تمام فعاليت‌های هسته‌ایش صلح‌آميز و برای تولید انرژی است.


XS
SM
MD
LG