لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۷

میردامادی پس از ۲۶ روز بازداشت با خانواده‌اش تماس گرفت


محسن میردامادی، دبیرکل حزب مشارکت
محسن میردامادی، دبیرکل حزب مشارکت
محسن میردامادی، دبیرکل حزب مشارکت، روز پنج‌شنبه گذشته پس از ۲۶ روز بازداشت در تماسی کوتاه با خانواده‌اش از سلامتی خود خبر داد.

به گزارش سایت‌های اینترنتی نزدیک به حزب مشارکت، آقای میردامادی در این تماس کوتاه به خانواده‌اش گفته است که همچنان در سلول انفرادی نگهداری می‌شود.

دبیرکل حزب مشارکت در ابتدا یک‌شنبه شب ۲۴خرداد در منزلش بازداشت و یک روز بعد آزاد شد. او اما چند روز بعد در روز شنبه ۳۰ خردادماه پس از خروج از منزلش برای دومین بار بازداشت شد.

آقای میردامادی یکی از ۱۹ عضو حزب مشارکت است که در جریان دستگیری‌های یک ماه اخیر بازداشت شده و همچنان در بازداشت موقت هستند.

در همین حال محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران، نیز روز گذشته برای ابراز همدردی با خانواده‌های بازداشت‌شدگان اخیر به منزل سعید حجاریان، بهزاد نبوی، محمدعلی ابطحی و مصطفی تاج‌زاده سر زد و با خانواده‌های این زندانیان سیاسی گفت‌وگو کرد.

قربانعلی دری نجف‌آبادی تعداد بازداشت‌شدگان از تاریخ ۲۳ خردادماه را دو هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرده و گفته است که ۵۰۰ تن از بازداشت‌شدگان همچنان در زندان هستند.

همزمان نهضت آزادی ایران که شماری از اعضای آن از جمله محمد توسلی عضو ارشد و ۷۱ ساله‌اش در جریان بازداشت‌های یک ماه گذشته دستگیر و زندانی شده‌اند با انتشار بیانیه‌ای «به بازداشت‌ها و رفتارهای غیرقانونی حاکمیت نسبت به معترضان انتخابات ریاست جمهوری» اعتراض کرد.

این حزب همچنین خواهان «آزادی فوری و بدون قید و شرط همه‌ بازداشت‌شدگان سیاسی، اجتماعی و مطبوعاتی و شناسایی و مجازات قانونی آمران و عاملان کشتارها و ضرب و شتم‌های بی‌رحمانه اخیر و جبران خسارات ناشی از تخریب خانه‌ها و خودروهای مردم به دست ماموران یا افراد موسوم به لباس شخصی» شده است.

«بازداشت‌های ارعاب‌آمیز و غیرقانونی با برنامه‌ریزی قبلی»

در بیانیه نهضت آزادی با اشاره به این که از نیمه شب اولین روز پس از انتخابات «با یورش ماموران به منازل یا محل کار تعدادی از اعضای احزاب نهضت آزادی ایران و جبهه مشارکت ایران اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، سازمان ادوار تحکیم وحدت، دفتر تحکیم وحدت و انجمن‌های اسلامی دانشجویان، این افراد و نیز برخی از اعضای ستادهای انتخاباتی آقایان کروبی و موسوی، ستاد ۸۸، موج سوم و شورای پویش حمایت از موسوی در تهران و شهرستان‌های دیگر بازداشت شده‌اند.»

نهضت آزادی ایران ضمن تاکید بر این که «بازداشت افراد به وسیله نهادهای امنیتی و نظامی بدون رعایت موازین قانونی نقض آشکار اصل ۳۲ قانون اساسی است» اعلام کرد که «روند یاد شده در روزهای بعد با بازداشت تعداد بیشتری از سیاست‌ورزان و فعالان حزب کارگزاران سازندگی و روزنامه‌نگاران ادامه یافت و گزارش‌هایی درباره استفاده از خشونت و ضرب و شتم شدید در هنگام بازداشت جمعی از معتبرترین فعالان سیاسی کشور وجود دارد.»

در بیانیه نهضت آزادی آمده است: «بازداشت‌های غیرقانونی و نامتعارف این افراد بعضاً در نیمه‌های شب با روش‌های ارعاب‌آمیز، به‌ویژه در حالی که هنوز هیچ یک از احزاب یا سازمان‌های بالا موضع‌گیری درباره نتایج انتخابات انجام نداده بودند، نشان از برنامه‌ ریزی قبلی برای چنین اقداماتی دارد.»

این تشکل ملی-مذهبی عدم اطلاع‌رسانی قوه قضائیه در خصوص بازداشت‌های اخیر را مورد انتقاد قرار داده و افزوده است: « شنیده می‌شود که بخش عمده‌ای از این برخوردها علاوه بر وزارت اطلاعات به وسیله نهادهای نظامی صورت گرفته است.»

نهضت آزادی در بیانیه خود همچنین به نهادها و کارشناسان امنیتی و انتظامی گوشزد کرده است که تداوم حالت کنونی «هیچ گونه امنیت پایداری برای حکومت به ارمغان نخواهد آورد.»
XS
SM
MD
LG