لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۹

تاکید نتانیاهو بر ضرورت استفاده از تمام ابزارها در برابر ایران


رابرت گیتس (راست)، وزیر دفاع آمریکا، و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
رابرت گیتس (راست)، وزیر دفاع آمریکا، و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
خبرگزاری رویترز می‌گوید در بیانیه‌ای که دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز دوشنبه منتشر کرده آمده است که وی در مذاکرات خود با وزیر دفاع آمریکا «بر ضرورت استفاده از تمامی ابزارها برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کرده است».

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، روز دوشنبه در ملاقات با مقامات اسرائیل به آنها اطمینان داد که سیاست مذاکره با دولت ایران با هدف توقف برنامه‌های هسته‌ای این کشور زمان‌بندی مشخص دارد و با وجود بی‌توجهی حکومت ایران هنوز هم می‌تواند سیاست موثری باشد.

دولت باراک اوباما روش گفت‌وگو با ایران را در مرکز سیاست خارجی خود قرار داده است. در مقابل اسرائیل که مدعی است ایران هسته‌ای خطری برای موجودیت این کشور است بارها اعلام کرده است که اگر دیپلماسی به نتیجه نرسد ممکن است به طور یک‌جانبه به حمله به ایران دست بزند.

رابرت گیتس در دیدار خود از اسرائیل بر امید باراک اوباما به دریافت پاسخی از ایران قبل از برگزاری جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اواخر ماه سپتامبر تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، گفت: «به اعتقاد من و بر اساس اطلاعاتی که ما داریم در مهلتی که رئیس جمهور برای دریافت پاسخ از سوی ایران تعیین کرده خطری جدی متوجه هیچ کس نخواهد بود.»

دفتر نخست وزیری اسرائیل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که رابرت گیتس در دیدار با بنیامین نتانیاهو به رهبر اسرائیل گفته است که سیاست برقراری تماس با ایران محدودیت زمانی دارد.

دولت ایران می‌گوید که غنی‌سازی اورانیوم در این کشور برای اهداف صلح‌آمیز است و تاکنون با درخواست جامعه بین‌المللی برای توقف این برنامه موافقت نکرده است. برنامه هسته‌ای ایران و در کنار آن سیاست‌ها و شعارهای تند ضد اسرائیلی مقامات ایران نگرانی در مورد وقوع درگیری بین اسرائیل و ایران را افزایش داده است.

به گفته رویترز، در عین حال معضل تقابل ایران و اسرائیل اکنون به مانعی بر سر راه پیشبرد مذاکرات صلح خاورمیانه نیز بدل شده است. رهبران جدید اسرائیل می‌گویند قبل از پیشرفت جدی در این مسیر ابتدا باید تهدید هسته‌ای دولت ایران خنثی شود.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که اهود باراک سیاست آمریکا در قبال ایران را تایید کرده، اما افزوده است که هر گونه مذاکره‌ای باید در چهارچوب یک جدول زمانی مشخص صورت بگیرد و با آمادگی لازم برای اعمال تحریم‌های شدیدتر از سوی سازمان ملل متحد همراه باشد.

دولت باراک اوباما تا ماه سپتامبر به ایران فرصت داده که گفت‌وگو برای متوقف کردن برنامه‌ هسته‌ای این کشور را آغازکند و تا پایان سال جاری میلادی فرصت داده تا پیشرفت‌های مهمی در این زمینه انجام شود. رئیس جمهور آمریکا همچنین به ایران یادآوری کرده است که آمریکا خود را درگیر مذاکرات طولانی و بی‌نتیجه نخواهد کرد.

در همین حال یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا در آستانه سفر رابرت گیتس به اسرائیل به خبرنگاران گفت آمریکا حتی به بررسی احتمال گزینه نظامی علیه ایران نیز نزدیک نیست.

دیدار رابرت گیتس از اسرائیل همزمان با سفر جورج میچل، فرستاده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه، صورت می‌گیرد که در پی یافتن توافقی برای متوقف کردن شهرک‌سازی یهودیان در اراضی فلسطینی است.

تاکنون درخواست‌های رئیس جمهور آمریکا برای توقف شهرک‌سازی در اراضی فلسطینی براساس طرح صلح منعقد شده در سال ۲۰۰۳ با مخالفت بنیامين نتانیاهو روبه‌رو شده است.
XS
SM
MD
LG