لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

درخواست مجوز مراسم چهلم کشته شدگان حوادث اخیر رد شد


ندا آقاسلطان، معروف‌ترین قربانی ناآرامی‌های اخیر، در اثر اصابت گلوله‌ای به سینه‌اش در تهران به قتل رسید.
ندا آقاسلطان، معروف‌ترین قربانی ناآرامی‌های اخیر، در اثر اصابت گلوله‌ای به سینه‌اش در تهران به قتل رسید.
وزارت کشور دولت نهم روز سه‌شنبه اعلام کرد که درخواست میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای اخذ مجوز برگزاری مراسم چهلم کشته شدگان ناآرامی‌های اخیر ایران را رد کرده است.

رقبای اصلاح‌طلب محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری اخیر که بارها اعلام کرده‌اند نتیجه انتخابات و پیروزی آقای احمدی‌نژاد در آن را به رسمیت نمی‌شناسند روز یک‌شنبه برای برگزاری مراسم یادبودی در مصلای بزرگ تهران در روز پنج‌شنبه هفته جاری از وزیر کشور دولت نهم تقاضای مجوز کردند.

بنا بر آمار منابع رسمی، از زمان آغاز اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران از روز ۲۳ خردادماه دست‌کم ۲۰ نفر کشته و صدها تن زخمی و مجروح شده‌اند. این در حالی است که گروه های طرفدار حقوق بشر می گویند تعداد کشته شدگان بسیار بیشتر از آمار رسمی است.

خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس از قول محمود عباس‌زاده مشکینی، مدیرکل سیاسی وزارت کشور، می‌گوید در روزهای گذشته «برای هیچ فرد و گروهی از جریانات مختلف سیاسی کشور» مجوزی برای تجمع و راه‌پیمایی صادر نشده است.

آقای مشکینی درخواست مجوز میرحسین موسوی و مهدی کروبی را «یادداشتی با امضای دو نفر از کاندیداهای ریاست جمهوری که با اقبال اکثریت رای‌دهندگان مواجه نشده‌اند» خوانده است.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور همچنین این دو نفر را تلویحا به قصد سوء‌استفاده از این مراسم و «داشتن مقاصد خاص سیاسی» متهم کرده و می‌گوید: «تاکنون سابقه نداشته فردی برای برگزاری مجلس ترحیم از وزارت کشور مجوز تقاضا کند، مگر این که متقاضی مقاصد خاص سیاسی دیگر به جز یادبود را دنبال کند»

محمود مشکینی از یک سو تقاضای مجوز برای «مجلس ترحیم» را بی‌سابقه می‌داند و از سوی دیگر تاکید می‌کند که تقاضای برگزاری اجتماعات «باید یک هفته قبل از انجام آن هم کتبی و هم حضوری به وزارت کشور تسلیم شود».

میرحسین موسوی، نخست وزیر دوران جنگ، و مهدی کروبی،‌ رهبر حزب اعتماد ملی، در نامه خود به وزیر کشور دولت محمود احمدی‌نژاد شرط کرده‌ بودند که مراسم چهلم کشته‌شدگان اعتراضات اخیر «بدون ایراد سخنرانی» برگزار خواهد شد.

آقایان موسوی و کروبی در این نامه گفته بودند: «مراسم مذکور بدون ایراد سخنرانی و با... تلاوت آیات کلام‌الله مجید انجام خواهد شد و از شرکت‌کنندگان نیز درخواست خواهد شد در سراسر مراسم با سکوت خود ادای احترام کنند.»

از روز دوشنبه ۲۵ خردادماه که بیش از یک میلیون نفر برای حمایت از میرحسین موسوی و اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در تهران گرد هم آمدند و خبر و عکس‌های این گردهم‌آیی میلیونی به سراسر جهان مخابره شد، وزارت کشور محمود احمدی‌نژاد هر گونه تجمع و راه‌پیمایی بدون مجوز را غیرقانونی اعلام و کلیه خبرنگاران خارجی را از پوشش خبری این تجمعات منع کرد.
XS
SM
MD
LG