لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۷

هاآرتص: نتانیاهو آماده تضمین قطع ساخت‌وساز شهرک‌هاست


نمایی از شهرک اسرائیلی‌نشین هر خوما
نمایی از شهرک اسرائیلی‌نشین هر خوما
در پی درخواست باراک اوباما از دولت اسرائیل برای سپردن تضمین به قطع ساخت‌وساز شهرک‌های اسرائیلی‌نشین، رسانه‌های اسرائیل می‌گویند نتانیاهو برای تضمین شش‌ماهه ابراز آمادگی اصولی کرده است.

روزنامه هاآرتص روز پنج‌شنبه نوشته بود که آقای اوباما خواهان گرفتن تضمین یک‌ساله است.

این روزنامه همچنین به نقل از دیپلمات‌های بلندپایه اسرائیل فاش کرده بود که جرج میچل، فرستاده ویژه باراک اوباما، در سفر دو هفته پیش خود به اسرائیل بر سیاست آمریکا مبنی بر توقف ساخت‌وسازهای یهودی دست‌کم در یک سال آینده اصرار کرده و آن را برای تشویق کشورهای عرب به گام نهادن در مسیر عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل مهم دانسته است.

جرج میچل در این سفر که پنجمین ماموریت صلح‌جویانه در هفت ماه عمر دولت اوباما بود، با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل دیدارکرد.

به نوشته هاآرتص، نتانیاهو و باراک درخواست میچل را رد نکرده‌اند، ولی آمادگی نشان دادند که ابتدا برای شش ماه تضمین دهند، و نیز خواهان آن بودند که بدانند سیاست آمریکا در قبال ۲۵۰۰ واحد مسکونی که هم اینک در حال ساخت‌اند نیز سخت‌گیرانه خواهد بود یا این پروژه‌ها که در اوج خود است می‌تواند ادامه یابد.

اکثر این پروژه‌ها در شهرهای نزدیک به اورشلیم، از جمله در «هر خوما» (تپه خوما) و «معله ادومیم» («بلندی‌های سرخ» در جوار بحرالمیت) ساخته می‌شوند.

هاآرتص نوشت: «اسرائیل می‌خواهد بداند که در پایان دوره تضمینی آمریکا چه سیاستی در قبال خانه‌سازی‌ها اتخاذ خواهد شد، و می‌خواهد از آمریکا سندی رسمی در دست داشته باشد که بر اساس تفاهم‌های جرج بوش با اهود اولمرت استوار باشد.

دولت پیشین آمریکا در زمان جرج بوش نیز با برپائی شهرک‌های جدید یهودی‌نشین مخالفت می‌کرد، اما عملا امکان می‌داد که فقط در شهرک‌های موجود «به دلیل رشد طبیعی جمعیت» خانه‌سازی شود. در این راستا، شهرک‌های اطراف قدس، به‌ویژه در «هر خوما» و «معله ادومیم»، به‌شدت گسترش یافتند و هر یک خود به شهری بزرگ تبدیل شدند.

باراک اوباما و وزیر خارجه‌اش، هیلاری کلینتون، شدیدا در برابر این خانه سازی‌ها نیز موضع گرفته‌اند. این سخت‌گیری از هنگامی شدت گرفت که دولت اسرائیل عوض شد و کابینه راست افراطی به روی کار آمد. خانم کلینتون دو ماه پیش در اظهار نظری نامتعارف گفته بود: «دولت‌های پیشین اسرائیل آمریکا را گمراه می‌کردند و بهانه‌های مختلفی برای خانه‌سازی می‌آوردند، اما دیگر به هیچ بهانه‌ای این خانه‌سازی‌ها تحمل نمی‌شود».

دولت نتانیاهو اکنون بر سر یک پروژه جدید ساختمان‌سازی هتل «شپرد» در«جاده شماره یک» در میانه شرق و غرب اورشلیم با آمریکا درگیر است.

بیرون راندن شماری از اعراب محله «شیخ جراح» در قدس شرقی در روزهای اخیر نیز به بهانه خانه‌سازی غیرمجاز این خانواده‌ها، انتقاد تند آمریکا و جامعه جهانی از دولت نتانیاهو را در پی داشته است.

باراک اوباما در هفته‌های اخیر نامه‌هایی برای رهبران شماری از کشورهای مهم عربی فرستاد و خواهان برداشتن گامهایی از سوی آنها برای عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل شد تا اسرائیل با آسودگی بیشتری به نرمش در قبال صلح روی آورد.

وزیر دفاع اسرائیل این هفته در گزارش به کنست ارزیابی کرد که اوباما در هفته‌های آینده برنامه سیاسی خود را برای صلح میان اسرائیل از یک سو با فلسطینی‌ها، سوریه و لبنان از سوی دیگر ارائه کند.

این برنامه سیاسی بر نتایج پنج دور ماموریت جرج میچل در منطقه و سایر دیدارهای دولت اوباما با رهبران منطقه استوار خواهد بود.

قرار است نتانیاهو چهارم شهریور، ۲۶ اوت، در لندن دوباره با جرج میچل دیدار کند. دیوید هایل، دستیار میچل، این هفته در اورشلیم گفت: «انتشار زودهنگام تفاهم‌ها می‌تواند به از سرگیری مذاکرات اسرائیل و فلسطینی‌ها لطمه بزند.»
XS
SM
MD
LG