لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

ابهام در برگزاری بازی‌های کشورهای اسلامی در ایران


برای دومین بار برگزاری بازی های کشورهای اسلامی در ایران به تعویق افتاد. این بازی ها قرار بود در رشته های ورزشی گوناگون در مهر ماه آینده و در سه شهر ایران انجام شود.

این بازی ها شامل فوتبال، والیبال، بسکتبال، هندبال، شنا، واترپولو، تیراندازی با کمان، شمشیربازی، وزنه برداری و تنیس روی میز بود.
نخستین دوره این بازی ها در سال ۲۰۰۵ با حضور ۵۵ کشور از جمله ایران در عربستان سعودی انجام گرفت.

مسئولان ایرانی اعلام کرده اند دلیل تعویق این بازی ها شیوع آنفولانزای خوکی است و وعده داده اند که این رقابت ها در سال ۲۰۱۰ به طور حتم در ایران برگزار خواهد شد.

این در حالی است که اجلاس آینده فدراسیون ورزشی همبستگی اسلامی در ریاض عربستان تصمیم گیر قطعی زمان برگزاری این بازی هاست.

نخستین باری که لغو این بازیها در ایران (در سه شهر تهران، اصفهان و مشهد) اعلام شد، به دنبال تحریم آن از سوی از کشورهای عربی به دلیل نام خلیج فارس بر روی مدالها و بروشورهای این بازیها بود.


سایت انگلیسی زبان پرس تی وی، متعلق به جمهوری اسلامی، با عنوان «لغو بازی های همبستگی به دلیل خلیج فارس» اعلام کرد که پس درخواست عربستان سعودی مبنی بر حذف نام خلیج فارس از روی مدال ها و بروشورها، تهران بازی های همبستگی اسلامی را لغو کرده است. اما خبر لغو بلافاصله از سوی برگزارکنندگان تکذیب و بر انجام آن تاکید شد.

پرس تی وی نوشته بود: صالح غازدار، دبیرکل فدراسیون ورزش های همبستگی اسلامی (آی اس اس اف) و محمد بشیر ال ترابلسی، رییس کمیته فنی در احلاس تهران اعلام کردند که کشورهای عربی تنها در صورتی در این بازی ها شرکت می کنند واژه خلیج فارس حذف شود.

اما در دومین باری که بازی ها رسما از تقویم مهر ماه آینده حذف شد در پی بالا گرفتن مساله شیوع جهانی بیماری آنفلونزای خوکی و سپس حذف سفر کاروان ورزش های رزمی ایران به المپیاد رشته های رزمی به تایلند بود.

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی در آخرین گزارش خود رسما اعلام کرد که بنا بر نظر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، اين بازی ها به زمان ديگری موکول شد.

«نگرانی» از برگزاری بازی ها
یک خبرنگار ورزشی ساکن تهران – که مایل نبود نامش فاش شود – در گفت و گویی تلفنی با سایت رادیو فردا اظهار کرد که مشکل این بازی ها از یک سو تلاش ناموفق برای حضور ورزشکاران ۵۵ کشور شرکت کننده بوده است. او گفت در نشست اردیبهشت گذشته نیز استقبال بسیار سردی از سوی کشورهای اسلامی شد و نمایندگان کشورها مهره های رده پایین خود را فرستاده بودند.

به گفته این خبرنگار آماده نبودن سه شهر تهران، اصفهان و مشهد برای برگزاری نیز می تواند دلیل دیگر برگزار نشدن این رقابت ها باشد. او افزود که علاوه بر دو مورد یادشده، نگرانی از حضور خبرنگاران کشورهای شرکت کننده و احتمال ادامه ناآرامی ها در این سه شهر، برای جمهوری اسلامی هم وجود دارد.

در همین حال حسن میرزا آقابیک، دبیر ستاد برگزاری بازی ها در مورد دلیل انجام نشدن بازی ها به خبرگزاری ایرنا گفت: «هيات وزيران طی جلسه ای تصمیم به تعویق بازی ها گرفته و آن را به ستاد برگزاری اين بازي ها ابلاغ کرده است.»

به گفته آقابیک «زمان جديد برگزاری اين بازي ها را فدراسيون بازی های همبستگی کشورهای اسلامی مشخص خواهد کرد که اجلاس آن دهم شهريورماه در رياض، پايتخت عربستان سعودی، برگزار می شود».

چندی پیش خبرگزاری مهر با عنوان « ۱۰۹ روز باقی مانده و کارهای نیمه‎ تمام بسیار (است) ... سرپرست و کارگردان نداریم!» یادآور شده بود که «کمیته برگزارکننده دومین دوره بازیهای کشورهای اسلامی در حالی به آغاز این رقابت ها نزدیک و نزدیک تر می‎شود که هنوز رفت و آمدها و شرکت در جلسات متعدد در مورد بسیاری از کارهای ابتدایی به نتیجه نرسیده است.»

این خبرگزاری با تاکید به این که بازی های اسلامی نخستین بازی های ورزشی در ایران بعد از انقلاب با حضور همزمان مردان و زنان ورزشکار است، یادآور می شود: «این رقابتی است که با مراسم افتتاحیه می‌تواند اوج بگیرد و تا روز اختتامیه چشم‌ها را خیره به خود نگاه دارد. اما وقتی مدیران از بین گزینه‌های متعدد مانند کاسه ساز، کریمی، شاهسواری و... هنوز در مورد یکی از آنها برای کارگردانی مراسم افتتاحیه و اختتامیه به توافق و تفاهم نرسیده‌اند چه امید و اعتمادی می‌توان داشت به اینکه افتتاحیه بازی‌های اسلامی باشکوه‌تر از المپیک برگزار ‌شود. اصلا با چه جراتی باید این دو را با هم مقایسه کرد؟»

پیش از تصمیم رسمی دولت جمهوری اسلامی مبنی بر لغو بازی ها – که هنوز تعویق اعلام می شود – خبرگزاری ایرنا خبر لغو آن از سوی خبرگزاری یونایتدپرس و سایت گاردین را « تلاش مذبوحانه برای لغو بازیهای همبستگی» عنوان کرده بود.

در آن گزارش اعلام شده بود:«دبير اجرایی اين بازي ها روز گذشته در گفت و گو با ايرنا، تاکيد کرد که اين رقابت ها بطور حتم و بسيار پرشور تر از دوره اول برگزار خواهد شد.»
XS
SM
MD
LG