لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۶

سوءمدیریت، خشکی زاینده‌رود، کاهش گردشگر


خشکی زاینده‌رود در اصفهان تا جایی پیش رفته که به گزارش خبرگزاری مهر به بستری برای تعلیف گوسفندان تبدیل شده است.

زاینده‌رود یکی از بزرگ‌ترین رودخانه‌های ایران است که در مرکز، غرب و شرق کشور ایران جریان دارد. این رودخانه به شاهرگ حیاتی اصفهان مشهور است.

رادیوفردا در گفت‌وگویی که با علیرضا روحانی، سخنگوی ائتلاف حامیان میراث اصفهان، داشت، نخست از دلایل اهمیت داشتن زاینده‌رود پرسیده است.

زاینده‌رود از دیرباز تا امروز رگ حیاتی شهر اصفهان و منطقه مرکز کشور بوده است . در مسیر زاینده‌رود هم تمدن‌های مختلفی در گذشته شکل گرفته، نابود شده و مجددا شکل گرفته است. امروز بخش اعظمی از آن چه که ما به عنوان شهر اصفهان یا نگین فیروزه‌فام ایران یا عروس شهرهای مشرق‌زمین می‌شناسیم، تحت تاثیر وجود رودخانه زاینده‌رود شکل گرفته است که متاسفانه امروزه با خشکسالی مواجه شده و مسائل متعددی را هم با این خشکسالی با خود همراه داشته است.

آقای روحانی، خبرگزاری مهر نوشته است که زاینده‌رود به اندازه‌ای خشک شده است که به بستری برای تعلیف دام‌ها تبدیل شده است . این خشکسالی تا چه اندازه می‌تواند بر زندگی ساکنان منطقه اصفهان تاثیرگذار باشد؟

متاسفانه خشک شدن زاینده‌رود در طول ۱۲ سال گذشته دو بار اتفاق افتاده است. ده سال پیش نیز شاهد این پدیده بودیم. ولی امسال قدری مسئله متفاوت‌تر از سری پیش است. به هر حال این امر تاثیر زیادی بر سلامت روحی و روانی و جسمی شهروندان اصفهانی خواهد گذاشت. همچنین پیامدهایی برای فضای سبز اصفهان، ‌زمین‌های کشاورزی حاشیه زاینده‌رود و کشاورزی و دامداری منطقه به همراه خواهد داشت. همچنین آسیب‌های جدی به پل‌های تاریخی اصفهان به‌ویژه به پایه‌های این پل‌ها ایجاد خواهد کرد و به هر حال بحث توریست و گردشگری اصفهان را هم بی‌نصیب نخواهد گذاشت.

دلیل خشک شدن زاینده‌رود چیست؟

به هر حال نمی‌شود انکار کرد که ایران امسال با خشکسالی مواجه بوده است. اما علت اصلی خشک شدن زاینده‌رود خشکسالی امسال نیست. بلکه مهم‌ترین دلیل آن سوء‌مدیریت این رودخانه است. متاسفانه اخباری مبنی بر این که اختلاف مدیریتی بین استفاده از منابع آبی زاینده‌رود در استان اصفهان و استان چهار محال و بختیاری وجود دارد. تعیین خط مرز زاینده‌رود تا الان سه بار در سال ۶۶، در سال ۷۰ و در سال ۸۰ بین استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تغییر کرده است .

بحث دیگری نیز که وجود دارد متاسفانه در سفر استانی آقای احمدی‌نژاد که در دوره ریاست جمهوری پیشین ایشان اتفاق افتاد مصوبه‌هایی تصویب و اجرا شد که به علت همین مصوبه‌ها امروز شاهد این هستیم که چیزی نزدیک به ۳۵۰ پمپ فشار قوی هشت اینچی در بالادست رودخانه در استان چهار محال و بختیاری در حال کشیدن آب رودخانه است. این در حالی است که مردم پایین‌دست رودخانه از داشتن آب محرومند. و سازمان جهاد کشاورزی استان چهار محال هم برای احداث چیزی نزدیک به ده هزار هکتار باغ مجوز صادر کرده است در حالی که بنا به نظر کارشناسان به هیچ وجه احداث باغ در ارتفاعات جنبه اقتصادی ندارد. به‌ویژه که خاک این منطقه از عمق کمی برخوردار است . به هر حال همه این مسائل دست به دست هم داده است که مدیریت آب زاینده‌رود که باید منطقه‌ای باشد به صورت استانی هدایت شود. و همین مسئله نیز یک سری اختلاف نظرها و مسائلی را به وجود آورده که در نهایت چالش بین استان اصفهان و چهار محال و بختیاری را در پی داشته است. و نتیجه نهایی این است که شاهد خشک شدن زاینده‌رود هستیم.

با توجه به این که شهر اصفهان هر ساله گردشگر زیادی را به خود جذب می کند ‌و توریسم یکی از منابع اصلی درآمد در این شهر محسوب می‌شود، به اعتقاد شما خشکی زاینده‌رود چه قدر در رکود صنعت گردشگری در اصفهان موثر است؟

امسال ما به‌شدت شاهد کاهش گردشگری در اصفهان بودیم . شاهد این بودیم که توریست‌هایی که از شهر اصفهان دیدن می‌کردند همگی متفق‌القول با حالت حسرت به زاینده‌رود نگاه می‌کنند و هرازگاهی، آهی از ته دل می‌کشند. خشک شدن زاینده‌رود علاوه بر پیامدهای اقتصادی و کشاورزی و دامداری به ضعیف شدن صنعت توریسم در شهر اصفهان نیز منجر شده است.
XS
SM
MD
LG