لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۸

بيانيه خبرگان: لباس رهبرى بر قامت آيت الله خامنه اى زيبنده است


مجلس خبرگان رهبرى در بيانيه پايانى ششمين اجلاس خود در تهران با «پشتيبانى قاطع» از آيت الله على خامنه اى تاكيد كرد: همچنان وى را تنها گزينه اى مى داند كه «لباس رهبرى بر قامتش زيبنده است.»

گزارش خبرگزارى هاى ايران حاكى است، بيانيه پايانى نشست دو روزه اين مجلس در حالى خوانده شد كه اكبر هاشمى رفسنجانى روز چهارشنبه در اين جلسه غايب بود و رياست مراسم اختتاميه را آيت الله محمود هاشمى شاهرودى بر عهده داشت.

در بيانيه ۹ ماده اى مجلس خبرگان رهبرى گفته شده است: «ما ضمن بيعت مجدد با رهبر انقلاب بار ديگر پشتيبانى قاطع خود را از معظم له كه ادامه دهنده راه بنيانگذار مقدس اسلامى حضرت امام خمينى است اعلام مى داريم.»

در اين بيانيه، انتخابات دهم رياست جمهورى «فصل تازه اى» در تاريخ جمهورى اسلامى ايران توصيف شده است كه به اعتقاد اعضاى مجلس خبرگان، «اثبات كرد نظام جمهورى اسلامى ايران بيش از هميشه از پشتوانه حمايت عظيم مردمى برخوردار است.»

انتخابات رياست جمهورى ايران كه با معرفى محمود احمدى نژاد به عنوان برنده آن پايان يافت در سه ماه گذشته با اعتراض هاى وسيع مردمى روبرو شده است و به رغم سركوب هاى گسترده نيروهاى نظامى و انتظامى، معترضان همچنان بر ديدگاه خود مبنى بر «تقلب هاى وسيع و سازماندهى شده» در انتخابات پافشارى مى كنند.

در هفته هاى گذشته برخى از شخصيت هاى سياسى و گروه هاى اصلاح طلب از مجلس خبرگان خواسته بودند تا با بررسى حوادث پس از انتخابات، عملكرد رهبر جمهورى اسلامى ايران و نهادهاى زير نظر وى را بررسى كند.

مجلس خبرگان رهبرى در بيانيه پايانى خود اين درخواست را رد كرده و از اعتراض ها به نتايج انتخابات به عنوان «فتنه و اغتشاشات اخير» ياد كرده كه به گفته آن از سوى «استكبار جهانى» طراحى شده بود.

در اين بيانيه از آنچه كه نقش آيت الله خامنه اى «در خاموش كردن آتش فتنه و حوادث پس از انتخابات دهم رياست جمهورى و مقاومت معظم ‌له در برابر تشكيك بى ‌اساس نسبت به صحت و سلامت انتخابات» قدردانى شده و آن را «دليلى قاطع بر هوشمندى و تدبير» رهبر جمهورى اسلامى ايران دانسته است.

آيت الله خامنه اى طى سه ماه گذشته با حضور در خطبه هاى نماز جمعه، رهبران معترضان و مخالفان را تهديد كرد كه در صورت بروز هر گونه خونريزى، مسئوليت و عواقب اين مسئله متوجه آنها خواهد بود.

وى همچنين با دفاع از نحوه برگزارى انتخابات رياست جمهورى و نتايج آن، هر گونه «تقلب» در جريان شمارش آراء را مردود دانست.

روز سه شنبه، اكبر هاشمى رفسنجانى بخش عمده اى از سخنرانى افتتاحيه خود را به حوادث پس از انتخابات اختصاص داد و اعلام كرد كه «متنى توسط خيرخواهان و دلسوزان نظام براى برون‌رفت از وضعيت فعلى» در حال تدوين است.

وى در سخنان خود به محتواى اين متن و همچنين زمان انتشار آن اشاره اى نكرد.

يكى از اعضاى مجلس خبرگان در باره اين طرح گفته است: «طرح هاشمى رفسنجانى مبنى بر برون رفت از وضعيت كنونى در منزل وى عنوان شده و در ميان خبرگان ملت به صورت وسيع مطرح نشده است و اگر اين طرح مورد تاييد رهبرى باشد، قبول است.»

محمد حسن ممدوحى، نماينده كرمانشاه در مجلس خبرگان به خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، گفته است: « نبايد از رهبرى جلو بيفتيم و اگر رهبرى از اين طرح رضايت داشتند ما خبرگان ملت نيز تابع نظر رهبرى خواهيم بود.»

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، وظیفه انتخاب و عزل رهبری بر عهده مجلس خبرگان رهبری است ولی به گفته اغلب صاحبنظران سیاسی، این نهاد قادر نیست که عملکرد رهبر جمهوری اسلامی و نهادهای زیر نظر آن را بررسی کند.

اعضاى مجلس خبرگان قرار است كه روز پنجشنبه در آرامگاه آيت الله خمينى حضور يابند و سپس به ديدار آيت الله خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، بروند.
XS
SM
MD
LG