لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۷

نگرانی بان کی‌مون از برنامه اتمی و حقوق بشر در ایران


بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل
بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، در دیدار با محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران، نسبت به ساخت یک کارخانه غنی‌سازی دیگر و نیز وضع حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرد.

دفتر مطبوعاتی دبیر کل سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آقای بان «نگرانی عمیق» خود از ساخت «تأسیسات غنی‌سازی جدید» را به اطلاع محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران رسانده است.

در این بیانیه آمده است: «دبیر کل از ایران خواسته است که به طور کامل به قطعنامه‌های شورای امنیت عمل کند و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز همکاری کامل داشته باشد تا نگرانی‌های حل نشده مربوط به برنامه‌ اتمی‌اش مرتفع شود.»

دفتر مطبوعاتی دبیر کل سازمان ملل همچنین اعلام کرده است که بان کی مون در دیدار با محمود احمدی‌‌نژاد درباره وضعیت حقوق بشر و از جمله درمورد آزادی انجمن‌ها، اجتماعات و مذهب همچنان دارای نگرانی است.
روز جمعه باراک اوباما و نیکولا سارکوزی، رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه به همراه گردون براون نخست‌وزیر بریتانیا، در یک کنفرانس مشترک به شدت از ساخت مخفیانه تاسیسات مخفیانه غنی‌سازی اورانیوم ابراز نگرانی کردند و به تهران هشدار دادند که اگر به خواست شورای امنیت تن ندهد، تحریم‌های بیشتر گریبانگیر ایران خواهد شد.

علنی شدن ساخت یک کارخانه غنی‌سازی دیگر در اطراف شهر قم، در حالی صورت گرفته است که روز پنجشنبه، نهم مهرماه، گروه ۱+۵ با ایران بر سر برنامه اتمی‌اش به مذاکره خواهد نشست. در این نشست مطابق با سیاست جدید واشینگتن، آمریکا حضور فعال خواهد داشت.

‌ دفتر مطبوعاتی دبیر کل سازمان ملل همچنین اعلام کرده است که بان کی مون در دیدار با محمود احمدی‌‌نژاد درباره وضعیت حقوق بشر و از جمله درمورد آزادی انجمن‌ها، اجتماعات و مذهب همچنان دارای نگرانی است.

در این بیانیه آمده است: «(بان کی مون) بر ضرورت اتخاذ رویه صحیح و شفاف در محاکمات و برخوردهای پس از انتخابات و در مورد دیگر زندانیان تاکید کرد.»

پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری در ۲۲ خرداد ماه، میلیون‌ها نفر در سراسر ایران دست به اعتراض زدند که به شدت از سوی نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی سرکوب شد.

به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی در رویدادهای پس از انتخابات نزدیک به چهار هزار نفر بازداشت شدند که همچنان دهها نفر از آنها در زندان هستند.

رهبر جمهوری‌اسلامی و دستگاه‌های زیر نظر وی معترضان به نتایج انتخابات را متهم به راه‌انداختن انقلاب مخملی کرده‌اند و محاکماتی را با همین اتهام برای چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب و شماری از روزنامه‌نگاران برپا کرده‌اند.

برخی از این متهمان پس از تحمل زندان‌های انفرادی، علیه خود لب به اعتراف گشوده‌اند که رهبر جمهوری اسلامی ضمن تأیید آن از پخش تلویزیونی آن نیز حمایت کرده است.

همچنین به گفته کمیته مشترک میرحسین موسوی و مهدی کروبی کشته شدن ۷۲ نفر در روزهای پس از انتخابات برای این کمیته محرز شده است.شماری از این بازداشت‌شدگان پس از دستگیری جان خود را از دست داده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد، کشته شدن شهروندان در خیابان‌ها و زندان‌ها، حمله به کوی دانشگاه تهران و وقایع بازداشتگاه کهریزک را به معترضان و عوامل برانداز نسبت داده است.
XS
SM
MD
LG