لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۲

ایران برای بازرسی تاسیسات جدید خود جدول زمانی می‌دهد


علی‌اکبر صالحی
علی‌اکبر صالحی
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید تهران «به‌زودی» برای بازرسی مرکز غنی‌سازی جدید خود به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جدول زمانی خواهد داد.

بحث و جدل بین غرب و ایران بر سر برنامه هسته‌ای ایران هفته گذشته زمانی بالا گرفت که تهران فاش کرد در حال ساخت یک مرکز غنی‌سازی دیگر در کشور است.

تلویزیون خبری پرس تی‌وی، وابسته به دولت جمهوری اسلامی، دوشنبه‌شب در حالی خبر تهیه جدول زمانی برای بازرسان آژانس انرژی اتمی را به نقل از علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، منتشر کرد که تهران قرار است دو روز دیگر، پنج‌شنبه، در ژنو با مقامات کشورهای غربی درباره برنامه هسته‌ای جنجالی خود به پای میز مذاکره برود.

رهبران آمریکا و فرانسه و بریتانیا روز جمعه گذشته با اشاره به وجود دومین مرکز غنی‌سازی در ایران، ضمن تهدید تهران به تحریم‌های شدیدتر، از جمهوری اسلامی خواستند که اهداف هسته‌ای خود را کاملا فاش سازد.

جمهوری اسلامی در مقابل ضمن «ابراز شگفتی» از واکنش دولت‌های غربی ساخت یک مرکز غنی‌سازی دیگر در نزدیکی شهر قم را قانونی دانست و اعلام کرد که در این مرکز به روی بازرسان انرژی اتمی سازمان ملل باز است.

پرس تی‌وی از قول آقای صالحی اشاره کرد که مرکز غنی‌سازی جدید ایران در چارچوب مقررات آژانس انرژی اتمی ساخته می‌شود و ایران «تمام اقدامات احتیاطی برای ایمنی تاسیسات هسته‌ای خود را در نظر داشته است».

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با این شبکه خبری با اشاره به مذاکرات روز پنج‌شنبه تهران با اعضای گروه پنج به علاوه یک اعلام کرد که ایران «تلاش خواهد کرد این مسئله را هم از نظر سیاسی و هم از نظر فنی با این کشورها حل کند».

در همین زمینه علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی از دیدارهای خود با بازرسان آژانس خبر داد و گفت که آنها «در آینده نزدیک» به تاسیسات جدید دسترسی پیدا خواهند کرد.

آقای سلطانیه تاریخ دقیق «دسترسی» بازرسان را اعلام نکرد.

ایالات متحده و پنج عضو دیگر گروه ۵+۱ تاکید کرده‌اند که مذاکرات ژنو بر پرونده هسته‌ای ایران متمرکز خواهد بود. این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد بارها گفته است که جمهوری اسلامی درباره «حقوق هسته‌ای» خود با دیگران مذاکره نمی‌کند.

واشینگتن و دیگر دولت‌های غربی بر این عقیده‌اند که ایران در پی تولید تسلیحات اتمی است، اما ایران که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان است می‌گوید انرژی هسته‌ای را فقط برای تولید برق می‌خواهد.
XS
SM
MD
LG