لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

استقبال فرانسه، آلمان و روسیه از نتایج گفت‌وگوهای ژنو


دومین دور مذاکرات ژنو بین ایران و شش قدرت جهانی
دومین دور مذاکرات ژنو بین ایران و شش قدرت جهانی
فرانسه، آلمان و روسیه سه عضو گروه ۵+۱ که مشغول مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای ایران هستند، روز جمعه از توافق‌های به دست آمده در گفت‌وگوهای ژنو، استقبال کردند.

فرانسه روز جمعه نشست ژنو را «گامی در مسیر درست» خواند که نتایج آن در آینده و بر اساس واکنش‌های تهران مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه با اعلام این موضع گفت که «ایران باید پاسخگوی درخواست‌های جهانی در مورد شفاف‌سازی ابهام‌های موجود در برنامه هسته‌ای خود باشد» و تأکید کرد که در غیر این صورت ایران با تحریم‌های بیشتر روبه‌رو خواهد شد.

سرگئی لاروف وزیر خارجه روسیه نیز روز جمعه نسبت به توافق‌های به دست آمده در گفت‌وگوهای ژنو بر سر برنامه هسته‌ای ایران، ابراز خوشبینی کرد.

وزیر خارجه روسیه به هنگام بازدید از منطقه جدایی‌طلب آبخازی در گرجستان با خوشبینانه و الهام‌بخش خواندن توافق‌های اخیر در ژنو گفت که «اکنون مهم‌ترین نکته اطمینان یافتن از آن است که این توافق‌ها به طور کامل و به موقع اجرا شوند».

آلمان هم روز جمعه گفت که مذاکرات روز پنجشنبه در ژنو «اولین گام در مسیر درست» بود اما اکنون باید گام‌های عملی در این زمینه برداشته شود.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان این گام‌های عملی را ادامه گفت‌وگوها در همین ماه، آنچنان که مورد توافق قرار گرفته و ابراز آمادگی ایران برای بر طرف کردن نگرانی‌های جامعه جهانی توصیف کرد.

ایران و کشورهای ۵+۱ در گفت‌وگوهای جدید خود در ژنو، به توافق رسیدند که در همین ماه بار دیگر گفت‌وگوها را از سر گیرند.

همچنین به گفته یک مقام آمریکایی در این گفت‌وگوها، این توافق اصولی حاصل شد که ایران بخش عمده ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را برای پالایش به روسیه ارسال کند.

این توافق اصولی پس از حدود هفت ساعت و نیم مذاکره در ژنو سوئیس به دست آمد. گفت‌وگوهایی که در آن برای دومین بار در تارخ مذاکرات هسته‌ای ایران، ویلیام برنز دیپلمات ارشد آمریکایی نیز حضور داشت.

در مذاکرات روز پنجشنبه با پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان، تهران همچنین موافقت کرده است که بازرسان آژانس به تاسیسات جدید غنی‌سازی ایران در نزدیکی شهر قم که خبر ساخت آن هفته گذشته منتشر شد دسترسی داشته باشند.

جمهوری اسلامی روز گذشته در حالی درباره برنامه هسته‌ای خود با قدرت‌های جهانی به مذاکره نشست که محمود احمدی‌نژاد، از زمان اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بارها مسئله پرونده هسته‌ای ایران را «تمام‌شده» خوانده و گفته بود که به هیچ وجه حاضر به مذاکره در این باره نیست.

در همین حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای از سفر مدیرکل این آژانس، محمد البرادعی، به ایران برای بحث درباره مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در بیانیه آژانس انرژی اتمی آمده است که محمد البرادعی، مدیرکل آژانس، «به دعوت مقامات ایرانی به تهران می‌رود. او به‌زودی برای بحث درباره چند موضوع به ایران سفر خواهد کرد».
XS
SM
MD
LG