لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۳

ایران از ادامه مذاکرات هسته ای در پایان ماه اکتبر خبر داد


نمايندگان آمريكا، فرانسه، بريتانيا، چين و روسيه، اعضاى دائم شوراى امنيت سازمان ملل، همراه با نماينده آلمان در نشست روز پنجشنبه حضور دارند.
نمايندگان آمريكا، فرانسه، بريتانيا، چين و روسيه، اعضاى دائم شوراى امنيت سازمان ملل، همراه با نماينده آلمان در نشست روز پنجشنبه حضور دارند.
شوراى عالى امنيت ملى ايران روز پنجشنبه از توافق نمايندگان اين كشور با اعضاى گروه پنج به علاوه يك براى ادامه مذاكرات دو طرف در باره برنامه اتمى ايران در پايان ماه اكتبر خبر داد.

خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، به نقل از يك منبع نزديك به مذاكرات ژنو اعلام كرد: «شركت‌ كنندگان توافق كردند دور بعدى مذاكرات جليلى و سولانا و نمايندگان شش كشور تا پايان اكتبر برگزار شود.»

بر اساس گزارش اين خبرگزارى، دبيرخانه شوراى عالى امنيت ملى گفته است: شش كشور و جمهورى اسلامى ايران توافق كردند مذاكرات ادامه يابد.

اين گزارش مى افزايد: همچنين توافق شد براى آماده ‌سازى دور بعدى مذاكرات نشستى در سطح معاونان تشكيل شود.

«شركت‌ كنندگان توافق كردند دور بعدى مذاكرات جليلى و سولانا و نمايندگان شش كشور تا پايان اكتبر برگزار شود.»

شورای عالی امنیت ملی ایران
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام آمریکایی توافق میان ایران و طرف های گفت و گو در گروه پنج به علاوه یک برای دور تازه مذاکرات تا پایان ماه اکتبر را تایید کرده است.

این توافق در پایان دو جلسه مذاکره میان سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، و نمایندگان اعضای گروه پنج به علاوه یک در نشست روز پنجشنبه در ژنو صورت گرفت.

نشست سه ساعته صبح پنجشنبه

نخستين نشست نمايندگان كشورهاى عضو گروه پنج به علاوه يك با ايران بر سر برنامه اتمى جمهورى اسلامى، صبح پنجشنبه پس از سه ساعت مذاکره پايان يافت.

بر اساس گزارش خبرگزارى ها، اين مذاكرات يك روزه در ويلايى در حومه شهر ژنو سوئيس برگزار شد.

كريستينا كالاگ، سخنگوى خاوير سولانا، مسئول سياست خارجى اتحاديه اروپا، بدون اشاره به جزئيات گفت: جلسه صبح، سه ساعت طول كشيد.

خبرگزارى رويترز به نقل از يك ديپلمات در ژنو مى گويد: سعيد جليلى در سخنانش در جلسه صبح به برنامه هسته اى ايران به طور كلى اشاره كرده است.

اين در حالى است كه خبرگزارى فارس گزارش داده است: سعيد جليلى محورهاى بسته پيشنهادى ايران و راهكارهاى اجرايى آن را تشريح كرد.

واحد مرکزی خبر، وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران، نیز از آقای جلیلی نقل و قول کرده است که «جمهوری اسلامی ایران از حقوق حقه خود به هیچ عنوان منصرف نخواهد شد.»

کشورهای گروه پنج به علاوه یک با ارائه بسته ای حاوی مشوق های اقتصادی و سیاسی از ایران خواسته اند تا برنامه حساس غنی سازی اورانیوم را که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد را متوقف کند.

ایران گفته است که تعلیق این فعالیت های «خط قرمز» سیاست های هسته ایش محسوب می شود.

نشست روز پنجشنبه در حالی آغاز به کار کرد که هفته گذشته فاش شد که جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت دومین تاسیسات غنی سازی خود به نام «فردو» در حوالی شهر مذهبی قم است.

کشورهای غربی با انتقاد شدید از ایران به دلیل پنهانکاری در ساخت این تاسیسات خواستار دسترسی سریع بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به آن شدند.

غرب تهدید کرده است که در صورت همکاری نکردن و عدم ارائه پاسخ شفاف پیرامون اهداف برنامه هسته ای ایران در نشست روز پنجشنبه، اعمال تحریم های شدیدتر و انزوای بیشتر تهران را در دستور کار قرار خواهند داد.

نمايندگان آمريكا، فرانسه، بريتانيا، چين و روسيه، اعضاى دائم شوراى امنيت سازمان ملل، همراه با نماينده آلمان در نشست روز پنجشنبه حضور دارند.

رياست مذاكرات را خاوير سولانا بر عهده دارد و ويليام برنز، از معاونان وزارت خارجه آمريكا، نيز نماينده اين كشور در نشست ژنو است.

سعيد جليلى، دبير شوراى عالى امنيت ملى جمهورى اسلامى ايران نيز رياست هيئت ايرانى را بر عهده دارد.
XS
SM
MD
LG