لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

کلينتون: ايران به تعهداتش عمل نکند با انزوای بيشتر مواجه می شود


هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، در آستانه مذاکرات گروه ۱+۵ با ايران در ژنو، روز چهارشنبه گفت: اگر ايران به تعهدات بين المللی خود عمل نکند، با «انزوای بيشتر» مواجه خواهد شد.

خانم کلينتون گفت: ايران با يک گزينه مواجه است؛ عمل کردن به تعهدات بين المللی، نه تنها به معنی اجازه بازرسی از (همه تاسيسات اتمی اين کشور) بلکه پايان دادن به فعاليت هايی است که بر آنها نظارتی نمی شود و اين به معنی تضمين اين موضوع است که فعاليت های آنها کاملا صلح آميز است.

وزير امور خارجه آمريکا افزود: گزينه جايگزين، انزوای بيشتر و افزايش فشارهای بين المللی خواهد بود.

با اين حال هيلاری کلينتون از پيش بينی نتايج مذاکرات روز پنجشنبه سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران، با نمايندگان فرانسه، بريتانيا، آمريکا، چين و روسيه همراه با آلمان، اعضای گروه ۱+۵، در ژنو خودداری کرد.

در همين زمينه، رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد، روز چهارشنبه گفت: اين برای ايرانی ها مهم است که از اين فرصت استفاده کرده و در جريان مذاکره با گروه ۱+۵ مقاصد خود را برای جهان توضيح دهد.

آقای گيبس اجازه بدون قيد شرط به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی برای بازديد از تمامی تاسيسات هسته ای ايران را نخستين گام در اين زمينه دانست.

شورای امنيت سازمان ملل متحد به دليل خودداری ايران از توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم، تا کنون سه قطعنامه تحريمی عليه اين کشور تصويب کرده است.

کشورهای غربی می گويند: برنامه هسته ای ايران پوششی برای دستيابی اين کشور به تکنولوژی ساخت سلاح اتمی است. ايران اين اتهام را رد می کند.

آمريکا و متحدانش خواهان دسترسی کامل بازرسان آژانس به دومين تاسيسات غنی سازی اورانيوم به نام «فردو» در نزديکی قم هستند.

در همين زمينه، محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ، روز چهارشنبه گفت: اعلام نکردن وجود دومين تاسيسات غنی‌سازی ايران در روز آغاز ساخت آن، ناقض مقررات آژانس بين‌المللی انرژی اتمی است.

آقای برادعی همچنين گفت: با اين حال پنهان‌کاری ايران عدول از اصل همکاری کامل و شفاف با آژانس است و بايد به بازرسان آژانس اجازه داده شود هر چه زودتر از اين تاسيسات که در نزديکی قم است بازديد کنند.

در همين حال، سعيد جليلی روز چهارشنبه به هنگام سفر به ژنو گفت: با يک نگاه مثبت و با حسن نيت وارد گفت‌ و گوها خواهيم شد.

مقامات جمهوری اسلامی پيشتر گفته بودند در مذاکرات ژنو درباره برنامه هسته ای ايران گفت و گو نخواهند کرد.

همزمان با اين تحولات محمود احمدی نژاد، رييس دولت دهم، روز چهارشنبه درحاشيه نشست هيئت دولت از پيشنهاد خود برای مذاکره با سران گروه ۱+۵ خبر داد.

محمود احمدی نژاد با اشاره به تشکيل سه کميته تخصصی، به خبرنگاران گفت: بر اساس اين پيشنهاد، اين کميته ها موضوع را بررسی و تصميمات را پس از تصويب به مجمع نمايندگان کشورهای مذاکره کننده ارجاع دهند و پس از تصويب به مجمع سران کشورها ارايه کنند و اگر تصويب شد برای اجرا آماده شود.

اين نخستين بار است که تهران پيشنهاد برگزاری نشست سران گروه ۱+۵ را با ایران مطرح می کند.

اين پيشنهاد در آستانه نشست نماينده ايران با نمايندگان گروه ۱+۵، در روز پنجشنبه در ژنو مطرح شده است.

محمود احمدی نژاد بدون اشاره به هشدارهای فرانسه، آمريکا و بريتانيا، گفت که حکومت ايران خود را برای هر شرايطی آماده کرده است و ما آسيبی نمی بينيم.

بريتانيا، فرانسه و آمريکا به ايران هشدار داده اند در صورت ادامه سرپيچی از خواست های جامعه بين المللی، تهران با تحريم های شديدتری مواجه خواهد شد.
XS
SM
MD
LG