لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

پيشنهاد احمدی نژاد برای برگزاری نشست سران ۱+۵ با ايران


در آستانه مذاکرات گروه ۱+۵ با ايران، محمود احمدی نژاد پيشنهاد تشکيل نشست سران این گروه با تهران را داده و آلمان می گويد: ایران به طور گسترده تعهدات بين المللی خود را نقض کرده است.

محمود احمدی نژاد می گويد با ارائه يک ساختار اجرايی برای گفت و گوهای گروه ۱+۵ با ايران پيشنهاد کرده است تا اين مذاکرات در سطح سران ادامه يابد.

رييس دولت دهم، روز چهارشنبه درحاشيه نشست هيئت دولت با اشاره به پيشنهاد تشکيل سه کميته تخصصی به خبرنگاران گفت: بر اساس اين پيشنهاد اين کميته ها موضوع را بررسی و تصميمات را پس از تصويب به مجمع نمايندگان کشورهای مذاکره کننده ارجاع دهند و پس از تصويب به مجمع سران کشورها ارايه کنند و اگر تصويب شد برای اجرا آماده شود.

اين نخستين بار است که ايران پيشنهاد برگزاری نشست سران گروه ۱+۵ را مطرح می کند.

اين پيشنهاد در آستانه نشست نماينده ايران با نمايندگان، آمريکا، فرانسه، چين، بريتانيا، روسيه و آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ در روز پنجشنبه در ژنو، مطرح شده است.

نشست ايران و گروه ۱+۵ در حالی برگزار خواهد شد که اخبار مربوط به دومين تاسيسات غنی سازی اورانيوم، «فردو»، در نزديکی قم و همچنين آزمايش موشکی ايران خشم مقامات کشور های غربی را برانگيخته است.

اولريخ ويلهلم، سخنگوی آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روز چهارشنبه در اين زمينه گفت:ايران به طور گسترده همکاری نکرده است و به طور گسترده تعهدات بين المللی خود را انجام نداده است.

شورای امنيت سازمان ملل متحد به دليل سرپيچی ايران از توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی، تا کنون سه قطعنامه تحريمی عليه اين کشور تصويب کرده است.

در همين زمينه، محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه گفت: اعلام نکردن وجود دومين تاسيسات غنی‌سازی ايران در نخستین روز آغاز ساخت آن، نقض مقررات آژانس بين‌المللی انرژی اتمی است.

آقای برادعی همچنين گفت: با اين حال پنهانکاری ايران عدول از اصل همکاری کامل و شفاف با آژانس است و بايد به بازرسان آژانس اجازه داده شود هر چه زودتر از اين تاسيسات که در نزديکی قم است بازديد کنند.

آمادگی ایران برای هر «شرایطی»


در همین حال محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه بدون اشاره به هشدارهای فرانسه، آمريکا و بريتانيا، با اعلام اينکه حکومت ايران خود را برای هر شرايطی آماده کرده است، اظهار داشت: ما آسيبی نمی بينيم.

بريتانيا، فرانسه و آمريکا به ايران هشدار داده اند در صورت ادامه سرپيچی از خواست های جامعه بين المللی، تهران با تحريم های شديدتری مواجه خواهد شد.

علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، گفته است: در گفت وگوی ايران با نمايندگان گروه ۱+۵ تهران درباره برنامه هسته ای خود مذاکره نخواهد کرد.

آقای صالحی گفته بود: غنی سازی اورانيوم حق مسلم ايران است و جمهوری اسلامی در مذاکرات پنجشنبه با شش قدرت جهانی در اين مورد گفت گو نخواهد کرد.

اين در حالی است که سخنگوی کاخ سفيد روز سه شنبه گفت: در صورتی که ايران نخواهد در اين مذاکره درباره برنامه هسته ای خود گفت و گو کند، آمريکا اين مسئله را مطرح خواهد کرد.

ايران پيشتر اعلام کرده بود در مذاکره با گروه ۱+۵ درباره بسته پيشنهادی خود گفت و گو خواهد کرد.

آمريکا در واکنش به بسته پيشنهادی ايران از اين که مسئله غنی سازی اورانيوم در اين بسته مطرح نشده است انتقاد کرده بود.

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که درصدد است تا در پوشش برنامه هسته ای خود به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی دست يابد. ايران اين اتهام را رد می کند

درهمين حال سعيد جليلی، مذاکره ارشد هسته ای ايران، روز چهارشنبه پيش از عزيمت به ژنو گفت: با يک نگاه مثبت و با حسن نيت وارد گفت ‌و گوها خواهيم شد.
XS
SM
MD
LG