لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۸

استقبال آمريكا از«همكارى» ايران


جیمز جونز مشاور امنیت ملی رییس جمهور آمریکا
جیمز جونز مشاور امنیت ملی رییس جمهور آمریکا
مشاور امنيت ملى رئیس جمهور آمريكا با رد گزارش یک روزنامه آمريكايى در باره «نزديک شدن ايران به مرحله ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى»، همكارى اين كشور را در هفته‌هاى اخير ستود.

جيمز جونز، مشاور امنيت ملى رئيس جمهورى آمريكا روز يكشنبه در پاسخ به اين پرسش كه آيا ايران به مرحله ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى نزديک‌تر شده است، به شبكه خبرى سى‌ان‌ان گفته است:« نخير، آنچه براى ما قابل استناد است، گزارش‌هايى است كه خودمان ارايه مى‌كنيم.»

روز شنبه و ساعاتى پس از ورود محمد البرادعى مدير كل آژانس بين المللى انرژى اتمى به تهران، روزنامه آمريكايى نيويورک تايمز اعلام كرده بود، كارشناسان آژانس بين‌المللى انرژى اتمى به اين نتيجه رسيده‌اند كه ايران به دانش «طراحى و ساخت» بمب هسته‌اى دست يافته است.

وى همچنين در گفت و گو با شبكه تلويزيونى سى بى اس آمريكا در پاسخ به پرسشى ديگر در اين باره اظهار داشت:«اين كه آنها دانش فنى لازم را براى ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى در اختيار دارند يا خير موضوع گمانه‌زنى‌ها است.»

مشاور امنيت ملى رئيس جمهور آمريكا با اشاره به اين كه ايالات متحده نگران اهداف برنامه اتمى ايران بوده است، افزود: «ما اكنون با يک ايران روبرو هستیم كه خواهان حضور در پاى ميز مذاكره است.»

وى همچنين با اشاره به تصميم ايران براى گشودن تاسيسات جديد غنى‌سازى خود به روى بازرسان آژانس بين‌المللى انرژى اتمى اظهار داشت:« آنچه در ارتباط با ايران در هفته‌هاى گذشته روى داده، از اهميت شايانى برخوردار است.»

مدير كل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى روز يكشنبه در يک كنفرانس خبرى در تهران از توافق با ايران براى بازديد بازرسان اين آژانس از تأسيسات جديد غنى‌سازى در قم در روز سوم آبان ماه خبر داد.

ايران كه اتهام كشورهاى غربى را در زمينه تلاش براى توليد جنگ افزارهاى اتمى رد مى‌كند، روز اول اكتبر در ژنو با نمايندگان كشورهاى گروه پنج بعلاوه یک به مذاكره پرداخت.

پس از اين مذاكرات كه دو طرف آن را مثبت ارزيابى كرده‌اند، منابع غربى از «موافقت اصولى» ايران براى انتقال اورانيوم غنى‌سازى شده در ايران به روسيه و فرانسه براى غنى‌سازى بيشتر خبر داده بودند.

به گفته آقای جونز در دور بعدی مذاکرات که قرار است در روز نوزدهم اکتبر برگزار شود، در باره روش انتقال حدود هزار و دویست کیلو اورانیوم اندک‌غنی شده از ایران به روسیه رایزنی خواهد شد.

با اين حال سعيد جليلى مذاكره كننده ارشد هسته‌اى ايران پس از بازگشت از ژنو اظهار داشت، در ژنو «درباره تعليق غنى‌سازى در ايران» بحث نشده است.

به هر تقدير مشاور امنيت ملى رئيس جمهور آمريكا از «توافق ايران براى ادامه غنى ‌سازى» در خارج از اين كشور و موافقت با بازرسى از تاسيسات قم به عنوان تحولاتى مثبت و حركت در «مسير درست» ياد كرده و از آن استقبال كرده است.

همچنين سوزان رايس سفير ايالات متحده در سازمان ملل نيز با خوددارى از اظهار نظر در باره گزارش روزنامه نیویورک تايمز از تحولات تازه در ارتباط با پرونده هسته‌اى ايران استقبال كرده و اظهار داشت:«آنچه روى داده يك آغاز سازنده است، اما تنها يک آغاز است. اكنون اين ايران است كه بايد به تعهدات خود عمل كند.»
XS
SM
MD
LG