لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

البرادعی برای مذاکره درباره برنامه هسته ای ایران وارد تهران شد


محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز شنبه برای مذاکره با مقامات سازمان انرژی اتمی ایران وارد تهران شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای البرادعی برای گفت وگو با مقامات ايران درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی وارد تهران شده است.

البرادعی در سفر دو روزه‌اش به تهران با علی‌اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، گفت‌وگو می‌کند.

در همين حال قرار است که محمد البرادعی و علی اکبر صالحی روز يکشنبه در نشست خبری مشترک شرکت کنند.

از سوی دیگر، يک مقام آژانس بين المللی انرژی اتمی به خبرگزاری «رويترز» گفته است: اقای البرداعی در تهران بر اساس در خواست گروه ۱+۵ از ايران با مقامات جمهوری اسلامی درباره بازيد بازرسان از دومين مرکز غنی سازی اورانيوم در نزديکی قم مذاکره خواهد کرد.

اين مقام آژانس که نخواسته است نامش فاش شود به رويترز گفته است که آقای البرادعی در جريان سفر خود به ايران از تاسيسات «فردو» بازديد نخواهد کرد.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، مقامات جمهوری اسلامی می گویند سفر آقای البرادعی ارتباطی با نشست ژنو ندارد.

سخنگوی سازمان انرژ اتمی ایران گفته است:برنامه سفر محمد البرادعی به تهران بيش از يک هفته قبل از اجلاس ايران با ۱+۵ در ژنو با آژانس هماهنگ شده بود

ايران در جريان مذاکرات هفت ساعته خود با فرانسه، بريتانيا، آمريکا، روسيه، چين به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، در روز پنجشنبه اول اکتبر در ژنو موافقت کرده بود که به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی کامل به تاسيسات اتمی نزديک قم را بدهد.

افشای وجود تاسيسات غنی سازی اورانيوم «فردو» با واکنش مقامات آمريکا و آژانس بين المللی انرژی اتمی مواجه شد.

محمد البرادعی هفته گذشته درباره مرکز اتمی قم گفته بود: اعلام نکردن وجود دومين تاسيسات غنی‌سازی ايران در روز آغاز ساخت آن، ناقض مقررات آژانس بين‌المللی انرژی اتمی است.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، نيز ساعاتی پس از پايان مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ در ژنو با اشاره به نقش امريکا در خصوص ارائه شواهد درباره وجود تاسيسات مخفی غنی سازی اورانیوم در نزديکی قم گفته بود:از آنجا که ايران اکنون موافقت کرده است به طور کامل و فوری با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کند، اين کشور می بايست طی دو هفته آينده به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی کامل به این تاسیسات را بدهد.

در واکنش محمود احمدی‌نژاد، رئيس دولت دهم، می گوید ایران در باره مرکز اتمی قم مخفی کاری نکرده و تهران طبق الزامات آژانس بين‌المللی انرژی اتمی شش ماه پيش از عملياتی شدن اين مرکز غنی‌سازی جديد به آژانس اطلاع داده است.

مقامات کشورهای غربی می گويند: ايران در جريان مذاکرات روز پنجشنبه در ژنو موافقت کرده است که به طور اصولی اورانيوم غنی سازی شده با عيار پايين خود را برای فراآوری به روسيه و فرانسه ارسال کرده سپس اين اورانيوم غني شده پس از پالايش برای استفاده به ايران بازگردانده خواهد شد.

شورای امينت سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۶ تا کنون طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته تا غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.

ايران تاکنون از پذيرش خواست جامعه بين المللی برای توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است و اين فعاليت های را توسعه داده است.

کشورهای غربی می گويند: برنامه هسته ای ايران پوششی برای دستيابی اين کشور به تکنولوژی ساخت سلاح اتمی است. ايران اين اتهام را رد می کند.
XS
SM
MD
LG