لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

حمایت فعالان حقوق زنان ایران از جنبش دانشجویی


احمد عزیز و عزت عزیز رادمردی از انجمن اسلامی دانشجویان دموکراسی خواه
احمد عزیز و عزت عزیز رادمردی از انجمن اسلامی دانشجویان دموکراسی خواه
۴۵۰ نفر از فعالان جنبش زنان ایران و حاميان آنها بيانيه‌ای در حمايت از دانشگاهيان و جنبش دانشجويی کشور صادر کرده و در مورد سرکوب فعالیت‌های مسالمت‌آمیز اجتماعی هشدار دادند.

در این بیانیه آمده است که در سه ماهی که از انتخابات بحث‌انگيز رياست جمهوری در ايران می‌گذرد، مردم ايران بيش از هر زمان ديگری در جريان اخباری از زندان‌ها و بازداشت‌شدگان قرار گرفته‌اند که باور آن حتی برای برخی مقامات کشور نيز دشوار است.

این بیانیه می‌افزاید: «اکنون و همزمان با بازگشايی دانشگاه‌ها بيم فشار بيشتر بر دانشجويان و اساتيد می‌رود. اعمال محدوديت‌ها پيش از آغاز سال تحصيلی با ستاره‌دار کردن دانشجويان، احضار عده کثيری از آنها به کميته انضباطی در سراسر کشور، و خانه‌نشينی استادان دانشگاه به بهانه‌های مختلف شروع شده است و زمزمه‌های نگران‌کننده انقلاب فرهنگی دوم به گوش می‌رسد.»

این بیانیه در حالی منتشر شده که روز جمعه ۱۷ تن از اعضای شورای مرکزی و شورای تهران دفتر تحکیم وحدت و همچنین اعضای انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌های مختلف در پارک جمشیدیه تهران بازداشت شده بودند. ۱۵ نفر از این دانشجویان پس از یک روز آزاد شدند.

احمد عزیز و عزت عزیز رادمردی از انجمن اسلامی دانشجویان دموکراسی‌خواه هنوز در بازداشت به سر می‌برند.

دفتر تحکیم وحدت نیز ماه گذشته با انتشار بیانیه‌ای ستاره‌دار کردن مجدد دانشجویان را به باد انتقاد گرفت. این بیانیه در پی اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد و در حالی منتشر شد که بنا بر آن چه در بیانیه دفتر تحکیم وحدت آمده، شمار زیادی از فعالان دانشجویی علی‌رغم کسب رتبه‌های ممتاز در این آزمون، از راهیابی به دانشگاه باز مانده‌اند. دفتر تحکیم وحدت دلیل جلوگیری از راهیابی این دانشجویان در دانشگاه را «دلایل عقیدتی» عنوان کرده است.

فعالان حقوق زنان در این بیانیه یادآوری می‌کنند که «جنبش‌های مدنی از جمله جنبش دانشجويی، زنان، کارگران، معلمان و... پيش از اين و طی اين سال‌ها نيز همواره با خشونت گسترده و سرکوب سيستماتيک دولتی مواجه بوده‌اند.»

امضاکنندگان این بیانیه زنان و مردانی هستند که از حقوق زنان در ایران دفاع می‌کنند. سیمین بهبهانی، شاعر و چهره شاخص ادبیات ایران، شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر، جلوه جواهری، فعال حقوق زنان، و ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه‌نگار، از جمله امضاکنندگان این بیانیه‌اند.
XS
SM
MD
LG