لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۹

دستيار ارشد احمدی نژاد: وزير زن معرفی نمی‌شود


مجتبی ثمره‌هاشمی، دستيار ارشد محمود احمدی نژاد،
مجتبی ثمره‌هاشمی، دستيار ارشد محمود احمدی نژاد،
مجتبی ثمره‌هاشمی، دستيار ارشد محمود احمدی نژاد، روز شنبه گفته است به دنبال انصراف فاطمه آليا از فهرست پيشنهادی برای وزارت آموزش پرورش، دولت دهم وزير زن به مجلس معرفی نخواهد کرد.

پس از آنکه سوسن کشاورز وزير پيشنهادی محمود احمدی نژاد نتوانست از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگيرد، محمود احمدی نژاد فاطمه آليا را برای اين پست به مجلس معرفی کرد.

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، در ١۷ شهريور سال جاری، برای وزارتخانه ها فاقد وزیر، فاطمه آليا و علی ذبيحی را به عنوان وزرای پيشنهادی آموزش و پرورش و نيرو به مجلس معرفی کرد اما چند روز بعد به بهانه نزديک بودن تعطيلات تابستانی مجلس نامه را پس گرفت .

فاطمه آليا چهارمين زنی بود که رييس دولت دهم، برای تکميل کابينه خود به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

این در حالی است که فاطمه آليا در ۲۱ مهرماه در نامه ای به محمود احمدی نژاد از پذيرش پيشنهاد وزارت آموزش و پرورش انصراف داد.

در همين زمينه مجتبی ثمره‌هاشمی، دستيار ارشد محمود احمدی نژاد، روز شنبه در جريان استقبال از رييس جمهوری سنگال، در پاسخ به اين پرسش خبرنگاران که آيا پس از انصراف فاطمه آليا، محمود احمدی نژاد «زن » ديگری را به عنوان وزير به مجلس معرفی خواهد کرد، گفته است: « تا آنجا که من خبر دارم هيچ وزير زنی برای وزراتخانه‌های آموزش و پروش، نيرو و تامين اجتماعی که قرار است به مجلس معرفی شوند، وجود ندارد ».

مجتبی ثمره هاشمی همچنين گفته است که سه وزير پيشنهادی باقيمانده پس از رسيدگی مجلس به لايحه هدفمند کردن يارانه ها، معرفی خواهند شد.

مرضيه وحيدی دستجری، وزير بهداشت و درمان پزشکی، تنها زنی است که توانست رای اعتماد مجلس را کسب کند.

معرفی زنان به عنوان وزير با واکنش مراجع سنتی شيعه مواجه شده است. آيت الله لطف الله صافی گلپايگانی در جريان معرفی کابينه دهم به مجلس، در نامه ای به ايت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی با اين رويکرد مخالفت کرده بود.

به گفته نمايندگان مجلس آيت الله خامنه ای اين نامه را به محمود احمدی نژاد ابلاغ کرده، ولی رییس دولت دهم از دادن پاسخ به اين نامه خودداری کرده است.

در تازه ترين تحول در روابط دولت دهم و علما و مراجع تقليد، آيت الله لطف الله صافی گلپايگانی و آيت الله ناصر مکارم شيرازی، دوتن از مراجع شيعه در قم، روز دوشنبه با انتقاد از رويکرد دولت محمود احمدی نژاد، دولت دهم را به مخالفت با روحانيت متهم کرده اند.

به گزارش پايگاه اينترنتی آيت الله صافی گلپايگانی، وی روز دوشنبه در ديدار با نايب ‌رييس مجلس و شماری از اعضای فراکسيون روحانيون مجلس شورای اسلامی گفته است: «متأسفانه می‌آيند در قم که مرکز تشيع است، اعلام می‌کنند که برای بعضی از استان‌ها استاندار زن منصوب می‌کنيم؛ مگر می‌خواهيد که با قرآن و پيامبر جنگ کنيد که اين ‌چنين خلاف شرع می‌گوييد؟ شما با چه کسی می‌خواهيد لجبازی کنيد؟ آيا با احکام خدا و مسلّمات دين مخالف هستيد؟»

به نظر می رسد اشاره آيت الله صافی گلپايگانی به اظهارات مصطفی محمد نجار، وزير کشور، در جريان معرفی استاندار جديد قم در روز شانزدهم مهرماه باشد که از انتصاب استاندار زن خبر داده بود.

محمد تقی‌ رهبر، رييس مجمع نمايندگان روحانی مجلس که در ديدار با آيت الله مکارم شيرای در روز دوشنبه حضور داشته است، می گويد آيت الله مکارم شيرازی گفته است: ما نمی دانيم با برخی موارد که در دولت رخ داده است، چطور بايد رابطه علما و دولت را حفظ کنيم.
XS
SM
MD
LG