لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

سپاه پاسداران خواستار سركوب «تروريست ها» در خاك پاكستان شد


مراسم تشییع جنازه قربانیان حمله انتحاری روز یکشنبه در سیستان و بلوچستان در شهرهای مختلف ایران برگزار شد.
مراسم تشییع جنازه قربانیان حمله انتحاری روز یکشنبه در سیستان و بلوچستان در شهرهای مختلف ایران برگزار شد.
فرمانده نيروى زمينى سپاه پاسداران روز سه شنبه خواستار صدور مجوزهاى لازم براى انجام عمليات عليه گروه جندالله و سرکوب «تروریست ها» در خاك پاکستان شد.

محمد پاكپور با انتقاد از عملكرد دولت پاكستان در برخورد با «تروريست ها» خواستار آن شد تا «مجوزهاى لازم براى برخورد سپاه با آنها در خاك پاکستان» صادر شود.

اين فرمانده ارشد سپاه كه اظهاراتش در تلويزيون دولتى ايران و خبرگزارى فارس بازتاب يافته است، اشاره نكرده است که دولت ایران باید این مجوزها را صادر کند یا پاکستان.

در عمليات انتحارى روز يكشنبه در منطقه «پيشين» شهرستان «سرباز» در استان سيستان و بلوچستان بيش از ۴۰ نفر از جمله ۱۵ فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامى کشته شدند که در میان آنها نام على شوشترى، جانشين فرمانده نيروى زمينى سپاه، به چشم می خورد.

گروه سنى «جندالله» كه ايران مى گويد مقر فعاليت آن در خاك پاكستان است، مسئوليت اين حمله را بر عهده گرفته است.

مقام هاى جمهورى اسلامى ايران در دو روز اخير به شدت از دولت پاكستان انتقاد كرده و خواستار عكس العمل اين كشور در قبال اعضاى جندالله شدند.

حيدر مصلحى، وزير اطلاعات جمهورى اسلامى، روز سه شنبه گفت كه قرائن و شواهدى در اختيار داريم كه نشان مى دهد عبدالمالك ريگى، رهبر گروه جندالله، با دستگاه هاى اطلاعاتى پاكستان در ارتباط است.

آقاى مصلحى افزود كه يك هيئت اطلاعاتى – امنيتى براى گفت و گو در اين زمينه به پاكستان اعزام مى شود.

فرمانده نيروى زمينى سپاه پاسداران نيز گفته است: «وزارت خارجه (ايران) بايد با آن كشور (پاكستان) مذاكره كند كه تروريست ها را دستگير كرده و به جمهورى اسلامى تحويل دهند و يا به ما اجازه دهند كه خودمان با آنها برخورد كنيم.»

آقاى پاكپور با بيان اينكه تا امروز پاكستان هيچ همكارى با ايران نداشته است، افزود: «بدون شك عبدالمالك ريگى سركرده گروهكى تروريستى در پاكستان است و اعضاى اين گروهك در آنجا توسط برخى كشورهاى استكبارى مانند آمريكا و انگليس آموزش مى بينند.»

آمريكا و بریتانیا در روزهاى اخير بارها از سوى مقام هاى ايران و فرماندهان سپاه به دخالت در انفجار روز يكشنبه متهم شده اند ولى اين دو كشور با محكوم كردن چنين حمله اى، هر گونه دخالت در اين زمينه را رد كردند.

عبدالباسط، وزير امور خارجه پاكستان نيز به اتهام هاى ايران واكنش نشان داده و اتهام ارتباط سازمان هاى اطلاعاتى اين كشور با عاملان حمله به سيستان و بلوچستان را رد كرد.

به گفته وى، «دولت پاكستان از محل اختفاى اين عوامل هيچ اطلاعى ندارد.»

بازداشت سه مظنون

در همين حال، محمد مرزيه، دادستان عمومى و انقلاب زاهدان مى گويد: سه مظنون به دست داشتن در حمله انتحارى سيستان و بلوچستان، در يكى از شهرهاى اين استان دستگير شده اند.

وى به خبرگزارى فارس گفته است: عامل اين حمله انتحارى نيز شناسايى شده و تابعيت ايرانى داشته است اما به دلائل امنيتى نام و مشخصات او اعلام نمى شود.

دادستان عمومى و انقلاب زاهدان آمار نهايى كشته شدگان را ۴۱ و مجروحان را حدود ۱۵ نفر اعلام كرده است.

از سوى ديگر، محمد خزائى، سفير ايران در سازمان ملل، در نامه اى به نماينده ويتنام، رييس دوره اى شوراى امنيت، خواهان محكوم كردن حمله انتحارى سيستان و بلوچستان از سوى اين شورا شده است.

استان سيستان و بلوچستان در سال هاى اخير صحنه نا آرامى و خشونت هاى ناشى از بمبگذارى انتحارى گروه عبدالمالك ريگى و درگيرى ميان نيروهاى نظامى با قاچاقچيان مواد مخدر و گروه هايى بوده است كه از سوى جمهورى اسلامى، «اشرار» خوانده مى شوند.
XS
SM
MD
LG