لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۵

انتقاد باراک از توافق وین و ادامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران


اهود باراک
اهود باراک
اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، روز پنجشنبه گفت ایران باید همه فعالیت‌های غنی‌سازی خود را متوقف کند و تاکید کرد که لازم است همه گزینه‌ها در برابر ایران در نظر گرفته شود.

این موضع‌گیری که پس از مذاکرات این هفته روسیه، فرانسه و آمریکا با ایران ابراز شده، نگرانی اسرائیل از توافق اولیه تهران با این کشورها در وین در مورد غنی‌سازی اورانیوم را نشان می‌دهد.

در نشست وین، هیات ایرانی موافقت اولیه خود را با تحویل اورانیوم کمتر غنی‌شده به روسیه و دریافت مقدار کمتری اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده اعلام کرد. ایران از این اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران استفاده خواهد کرد.

وزیر دفاع اسرائیل در کنفرانسی در بیت‌المقدس و در حضور شیمون پرز، رئیس‌جمهوری سخن می‌گفت، از «همه بازیگران» خواست که «تحت همه شرایط نباید هیچ گزینه‌ای از روی میز کنار گذاشته شود» که می‌تواند به تحریم‌های شدیدتر یا حمله نظامی تعبیر شود..
موافقان این طرح در دولت آمریکا بر این عقیده‌اند که چنین توافقنامه‌ای می‌تواند دستیابی ایران به بمب اتم را تا یک سال به عقب بیندازد، چراکه ایران ذخیره اورانیوم خود را تحویل می‌دهد و کار غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد را نیز آغاز نمی‌کند؛ موافقان این طرح همچنین معتقدند در صورت عملی شدن چنین توافقی، دولت باراک اوباما می‌تواند زمان بیشتری برای حل دیپلماتیک مناقشه هسته‌ای ایران داشته باشد.

اهود باراک افزود که ضروری است «غنی‌سازی اورانیوم در ایران متوقف شود» و خارج کردن اورانیوم غنی‌شده از ایران به تنهایی کفایت نمی‌کند.

به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، آقای باراک که در کنفرانسی در بیت‌المقدس و در حضور شیمون پرز، رئیس‌جمهوری سخن می‌گفت، از «همه بازیگران» خواست که «تحت همه شرایط نباید هیچ گزینه‌ای از روی میز کنار گذاشته شود» که می‌تواند به تحریم‌های شدیدتر یا حمله نظامی تعبیر شود.

کشورهای غربی و اسرائیل ایران را متهم می‌کنند که از برنامه اتمی‌اش اهداف نظامی را دنبال می‌کند؛ تهران این اتهام را همواره رد کرده، و برنامه اتمی خود را تنها برای مصارف صلح‌آمیز اعلام کرده است.

گروه ۱+۵ که دربرگیرنده، پنج عضو دایم شورای امنیت بعلاوه آلمان است، درصدند ایران را از ادامه غنی‌سازی اورانیوم منصرف کنند.
XS
SM
MD
LG