لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۱

«یمن کشتی ایرانی حامل اسلحه را توقیف کرد»


(عکس تزیینی است)
(عکس تزیینی است)
یک مقام محلی در یمن به خبرگزاری‌های بین‌المللی گفت که «یک کشتی ایرانی حامل اسلحه که گفته می‌شود برای شورشیان شیعه شمال این کشور ارسال شده بود به همراه خدمه آن در دریای احمر و نزدیکی خلیج عدن توقیف شده است».

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه به نقل از یک مقام محلی یمن که نخواست هویتش فاش شود در استان حجه گفت که «پنج خدمه ایرانی این کشتی در حال حاضر تحت بازجویی‌اند.»

استان حجه در کنار استان صعده یمن است که بخش اعظم نبرد بین شورشیان شیعه و نیروهای دولتی در آن رخ می‌دهد.

در همین حال خبرگزاری فرانسه می‌گوید این کشتی که بیشتر حامل گلوله‌های ضدتانک بوده یک خدمه هندی نیز داشته که به همراه دیگر خدمه به صنعا، پایتخت یمن، انتقال داده شده است.

در حالی که مقامات مرکزی یمن هنوز در این باره اظهار نظر نکرده‌اند، این کشور همواره به نقش جمهوری اسلامی در شورش شیعیان شمال این کشور اشاره کرده است.

این در حالی است که تهران داشتن هر گونه نقشی در این شورش‌ها را رد کرده است، گرچه به گفته خبرگزاری رویترز علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن، هفته گذشته اشاره کرد که شخصیت‌های مذهبی ایران امکانات مالی در اختیار شورشیان زیدی شیعه می‌گذارند.

آقای صالح در گفت‌وگویی تلویزیونی که از شبکه تلویزیون دولتی یمن در روز ۱۹ اکتبر پخش شد با استناد به «مدارک ضبط‌شده و اعترافات شورشیان» گفت: «این‌ها یاغی و تروریست‌اند و از نیروهای خارجی پول می‌گیرند.... امکانات مالی آنها از طرف برخی مقامات ایرانی می‌آید... اما ما دولت آنها را متهم نمی‌کنیم.»

خبرگزاری فرانسه همچنین از قول یک مقام محلی دیگر «بر اساس تحقیقات اولیه» می‌گوید این پنج ایرانی قصد داشته‌اند بار اسلحه را به شورشی‌ها تحویل دهند و «ایرانی‌های زخمی و مجروح را از کشور خارج کنند».

در جریان نبرد بین نیروهای دولتی یمن و شورشیان زیدی تاکنون صدها نفر کشته و زخمی شده و ده‌ها هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند نبرد بین دو گروه به بحرانی انسانی دامن زده که کمبود شدید غذا و دیگر مایحتاج اصلی آن را تشدید کرده است.

دولت یمن اوایل شهریورماه نیز با احضار سفیر جمهوری اسلامی به وزارت خارجه این کشور نسبت به آن چه حمایت و نقش ایران در ناآرامی‌های این کشور می‌خواند هشدار داده بود.
XS
SM
MD
LG