لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۲

یمن «العالم» را به حمایت از شورشیان شیعه متهم کرد


تظاهرات در تهران در مقابل سفارت یمن در حمایت از شیعیان یمنی.عکس تزئینی است.
تظاهرات در تهران در مقابل سفارت یمن در حمایت از شیعیان یمنی.عکس تزئینی است.

يکی از سخنگويان دولت يمن روز سه‌شنبه، با اشاره به حمايت‌ رسانه‌های متعلق به جمهوری اسلامی از شيعيان اين کشور اعلام کرد، شورشيان شيعه از حمايت‌های مالی و سياسی کشورهای خارجی برخوردار هستند.

به گزارش رويترز، حسن احمد اللوزی، وزير اطلاع‌رسانی و سخنگوی دولت يمن با اشاره به افزايش تحرکات شورشيان شيعه در يمن در هفته‌های گذشته اظهار داشت:« برخی طرف‌های خارجی به حمايت مالی و سياسی از عناصر شورشی و خرابکار در صنعا می‌پردازند.»

وی برای تاييد ادعای خود در اين زمينه به «تبليغات رسانه‌هايی مانند شبکه تلوزيونی العالم» اشاره کرد. تلويزيون عربی زبان العالم متعلق به جمهوری اسلامی ايران است.

به گفته وزير اطلاع‌رسانی يمن، حمايت‌های مذهبی عامل مهمی در حمايت خارجی از شورشيان شيعه در اين کشور به شمار می‌آيد.

پيشتر نيز دولت يمن بارها جمهوری اسلامی را به حمايت از شورشيان شيعه در اين کشور متهم کرده بود. جمهوری اسلامی ايران نيز هر گونه مداخله در مناقشه يمن را تکذيب می‌کند.

اکثريت ساکنان يمن سنی مذهب هستند و شيعيان اين کشور که عموماً به صورت قبيله‌ای زندگی می‌کنند، بيشتر در مناطق روستايی و جنوب يمن ساکنند.

از سال ۲۰۰۴ ميلادی درگيری ميان شورشيان شيعه و دولت مرکزی هر از چندگاهی اوج می‌گيرد. شورشيان با روابط نزديک ميان يمن و ايالات متحده آمريکا مخالف هستند و گفته‌اند در مقابل نيروهای دولتی از روستاهای خود دفاع خواهند کرد.

وزير اطلاع رسانی يمن بدون نام بردن از کشور خاص اعلام کرد، نهادها و مراجع مذهبی در برخی از کشورها تلاش می‌کنند « در امور داخلی يمن دخالت کنند».

وی افزود: « اين نهادهای مذهبی از اقدامات تروريستی و خرابکارانه حمايت مالی و سياسی می‌کنند، که هدف آن ضربه زدن به امنيت و ثبات در يمن و به ويژه در صنعا است.»

آقای احمد اللوزی سخنگوی دولت يمن همچنين اعلام کرد، وزير امور خارجه اين کشور با سفير يکی از کشورها ديدار کرده و به وی در باره «ادامه دخالت در امور داخلی يمن» هشدار داده است.

هر چند وی به نام اين کشور اشاره‌ای نکرده است، اما دولت يمن همواره جمهوری اسلامی را به حمايت از شورشيان شيعه متهم کرده است.

در اواخر سال ۱۳۸۶ برابر سفارت يمن در تهران، تظاهراتی در حمايت از شورشيان يمنی برپا شده بود.

XS
SM
MD
LG