لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

سه یمنی به اتهام جاسوسی برای ایران به دادگاه رفتند


مقامات عرب از «نفوذ فزاینده ایران در منطقه» ابراز نگرانی می کنند.
مقامات عرب از «نفوذ فزاینده ایران در منطقه» ابراز نگرانی می کنند.

یک مقام قضایی یمن می گوید که سه شیعه اهل این کشور، روز شنبه، به اتهام جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران مورد محاکمه قرار گرفته اند.


عبدالکریم لالجی، ۳۳ ساله، هانی دین محمد، ۳۱ ساله، و اسکندر عبدالله سیف، ۵۷ ساله دو ماه قبل به جرم «ارتباطات غیرقانونی» با ایران در شهر عدن در جنوب یمن دستگیر شده اند.


به گفته مدعی العموم، این افراد «اطلاعات، اسناد، و عکس های مربوط به اسرار نظامی و وضعیت سیاسی و امنیتی و اقتصادی کشور را بر ضد کشور یمن» لو داده اند.


متهمان که هفته دیگر، مورخ ۱۸ اکتبر دوباره به دادگاه ویژه پرونده های تروریستی خواهند رفت، این اتهامات را انکار کرده اند.


همین دادگاه در ماه فوریه گذشته یک عرب اهل عربستان سعودی را به همراه یک افسر ارتش یمن به جرم جاسوسی برای مصر به اعدام محکوم کرد.


حامد الدهوک، افسر سابق ارتش سعودی که اصلیت یمنی داشت، و عبدالعزیز الحتبانی متهم بودند که به سفارت مصر در صنعا این اطلاعات غلط را داده اند که عربستان سعودی و کویت با اطلاع دولت یمن هسته ای تروریستی را برای حمله به توریست ها در مصر تامین مالی می کنند.


پیشتر عادل اسدی نيا، سرکنسول سابق ايران در دبی که چند سال پيش به غرب پناهنده شد در مصاحبه ای با رسانه های عربی گفت که ايران شبکه های اطلاعاتی و هسته های پنهان آموزش ديده در کشورهای عرب حوزه خليج فارس داير کرده که در صورت لزوم فعال خواهند شد.


در تیرماه سال جاری نیز رسانه های عربستان سعودی اعلام کردند که هشت بحرینی در این کشور به اتهام جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده اند.


در واکنش به این گونه اخبار مقامات و شخصیت های دولتی جهان عرب اخیرا از آن چه خود «نفوذ فزاینده ایران در منطقه» می خوانند ابراز نگرانی کرده اند.


مسلمانان سنی اکثریت جمعیت ۱۹ میلیونی یمن را تشکیل می دهند.


یمن که در جنوب غربی شبه جزیره عرب واقع است برخلاف چند کشور عرب دیگر با ایران روابط دیپلماتیک دارد.
XS
SM
MD
LG