لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

«پاسخ ایران به پیش نویس توافق وین پنجشنبه ارائه می شود»


نمایی از راکتور تحقیقاتی تهران - ایران خواستار تامین سوخت این نیروگاه از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی است.
نمایی از راکتور تحقیقاتی تهران - ایران خواستار تامین سوخت این نیروگاه از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی است.
يك خبرگزارى ايران مى گويد: نماينده تهران در آژانس بين المللى انرژى اتمى روز پنجشنبه پاسخ رسمى ايران به پيش نويس توافق تبديل اورانيوم را به محمد البرادعى ارائه مى كند.

بر اساس گزارش خبرگزارى «مهر»، على اصغر سلطانيه در ديدار روز پنجشنبه با مدير كل آژانس پاسخ مقام هاى جمهورى اسلامى ايران به پيش نويس توافق صورت گرفته در مذاكرات هفته گذشته در وين را به وى تسليم مى كند.

این خبرگزاری می گوید: به گفته «يك مقام مطلع در وين»، ايران در پاسخ قطعى خود به آژانس با «قبول چارچوب مشخص شده در مذاكرات وين براى تحويل سوخت راكتور تهران به ايران، اصلاحاتى را در متن پيش نويس ارائه داده است.»

خبرگزارى «مهر» در گزارش خود هيچ اشاره اى به جزئيات اصلاحات مد نظر ايران نكرده است.

نمايندگان ايران، آمريكا، روسيه، فرانسه و آژانس دوشنبه هفته گذشته مذاكرات سه روزه اى را براى بحث در باره چگونگى تحويل سوخت اتمى به ايران براى استفاده در راكتور تحقيقاتى تهران انجام دادند.

بر اساس پيش نويس توافق ‌نامه ‌اى كه مدير كل آژانس انرژى اتمى چهارشنبه گذشته به طرفین مذاكرات تحويل داد،‌ ايران بايد حدود ۷۵ درصد از ۱۵۰۰ كيلوگرم اورانيوم كم‌ غنى ‌شده خود را براى غنى ‌سازى بيشتر به روسيه بفرستد و در پايان ميله هاى سوخت اتمى را از فرانسه تحويل بگيرد.

قرار بود كه جمهورى اسلامى ايران تا روز جمعه به اين پيشنهاد كه چارچوب آن را پذيرفته است پاسخ دهد ولى اين زمان را تا روز پنجشنبه به تاخير انداخت.

مخالفت اصولگرایان با پیش نویس

برخى رسانه هاى دولتى ايران روز سه شنبه از قول «يك مقام آگاه» اعلام كرده اند كه تهران خواهان تغييرات اساسى در اين پيش نويس است.

در يك هفته گذشته، برخى از چهره هاى شاخص اصولگرا در مجلس و گروه هاى سياسى جمهورى اسلامى با رد اين پيش نويس گفته بودند كه ايران پيشنهاد ارسال اورانيوم خود را نمى پذيرد.

در همين زمينه، علاء الدين بروجردى، رييس كميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس گفته است: «اگر قرار بر مبادله باشد، پيشنهاد ما تحويل قدم به قدم سوخت در برابر سوخت است.»

برخى از چهره هاى سياسى نيز خواستار خريد اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد از غرب بدون ارسال سوخت اتمى ايران به روسيه براى غنى سازى بيشتر شده اند.

محمود احمدى نژاد، رييس دولت دهم، پيشتر تهديد كرده بود كه اگر اين سوخت به ايران داده نشود اين كشور راسا اقدام به غنى سازى بيشتر اورانيوم براى استفاده در راكتور تهران خواهد كرد.

ايران نگران است كه بخش عمده اى از ذخاير اورانيوم با غلظت پايين خود را از دست بدهد و اين در حالى است كه كشورهاى غربى اميدوارند ارسال اين اورانيوم به روسيه به كاهش خطر دستيابى ايران به سلاح هسته اى در كوتاه مدت منجر شود.

خواست ايران براى انجام تغييرات وسيع در پيش نويس وين با مخالفت خاوير سولانا، مسئول امور سياست خارجى اتحاديه اروپا، و فرانسه روبرو شده است.

آقاى سولانا مى گويد: « (دستيابى به اين توافق) معامله خوبى بود و من فكر نمى ‌كنم، نيازمند تغييرات اساسى باشد.»

برنارد كوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، نيز تهديد كرده است كه تشديد تحريم هاى تهران در دستور كار قرار خواهد گرفت.

در همين حال، يك ديپلمات نزديك به آژانس بين المللى انرژى اتمى به خبرگزارى رويترز گفته است: بازرسان اين آژانس روز پنجشنبه از تهران به وين باز خواهند گشت.

اين بازرسان براى بازديد از مركز اتمى در دست ساخت ايران با نام «فردو» كه در نزديكى قم است در ايران به سر مى برند.

هيچ مقام ايرانى يا آژانس تاكنون در باره مشاهدات اين بازرسان از مركز ياد شده اظهار نظر نكرده است.
XS
SM
MD
LG